מנכ"לית הבינלאומי ברבר-צדיק צברה 36 מיליון שקל ב-6 שנים

עלות השכר החודשית הממוצעת של עובד בבנק רשמה עלייה של 1.5% לעומת 2011 ■ עלות השכר החודשית של ברבר-צדיק עמדה אשתקד על 432 אלף שקל (ללא מרכיב הוני) ■ 9 הבכירים בבנק גרפו 25 מיליון שקל אשתקד

לאחר מזרחי-טפחות הגיע הבוקר (ד') התור של שניים מהבנקים הקטנים מבין החמישה המובילים לדווח על תוצאותיהם לשנה שחלפה: דיסקונט והבינלאומי. מחר, נזכיר, יגיע התור של שני הגדולים - פועלים ולאומי - ואז תתקרב עונת השכר של 2012 לסיומה. הבינלאומי, אותו מובילה כבר שש שנים סמדר ברבר-צדיק, נסחר לפי שווי של 5.1 מיליארד שקל. דרך אגב, בדיוק היום, ברבר-צדיק (49) חוגגת שש שנים לכניסתה לתפקיד המנכ"לית.

9 מנהלים, סך עלות שכר של 25 מיליון שקל

ונתחיל בעלויות השכר של תשעה מבכירי הבנק. מקבל השכר הכי בכיר בבנק היא ברבר-צדיק, המנכ"לית, שעלות שכרה הכוללת עמדה אשתקד על 5.2 מיליון שקל, וכלל לא כללה מרכיבים הוניים (וזאת להבדיל מעמיתה במזרחי-טפחות, אלי יונס). לחודש, מדובר על עלות שכר ממוצעת של 432 אלף שקל.

אולי בגלל שבכירי הבינלאומי לא מקבלים חבילות אופציות נדיבות, מרכיב המענק בעלות שכרם הוא די כבד, ובמקרה של ברבר-צדיק מדובר על 21% מסך העלות בעוד השכר עצמו (על מרכיביו השונים) היווה 57%.

אחרי ברבר-צדיק מדורג דווקא היו"ר היחסית חדש של הבנק, רוני חזקיהו, מי שהיה בעברו המפקח על הבנקים. חזקיהו הצטרף לבינלאומי במאי אשתקד, ועלויות שכר אלו שלו תקפות עבור תקופת כהונתו בשנה שעברה - שבעה וחצי חודשים. עלות זו עמדה על 3.1 מיליון שקל או ממוצע חודשי של 409 אלף שקל. עלות יחסית גבוהה זו (על בסיס תקופת כהונתו הלא מלאה) נובעת, בין היתר, מהפרשות סוציאליות שביצע עבורו הבנק.

לפי הסכם ההעסקה שלו, חזקיהו מקבל שכר חודשי של 170 אלף שקל (2.04 מיליון שקל בשנה).

אחרי חזקיהו (לפחות על בסיס חודשי) מדורג עופר חיימי, מנכ"ל פיבי שוויץ, שעלות שכרו השנתית עמדה על 3.2 מיליון שקל או 270 אלף שקל בחודש. בסך הכול, עלות השכר הכוללת של תשעה מבכירי הבנק (אלו שעלות שכרם כן מפורטת) עמדה אשתקד על 25 מיליון שקל.

עלות שכר חודשית של 26 אלף שקל לעובד

כמו במזרחי-טפחות, בדקנו כיצד נראות עלויות השכר של כל עובדי הקבוצה, דהיינו כל עובדי הבנק הבינלאומי בארץ ובחו"ל.

קבוצת הבינלאומי מעסיקה בסך הכול 5,186 עובדים (ממוצע שנתי, על בסיס משרה מלאה), וזאת לעומת 5,253 עובדים בשנת 2011 - ירידה שנתית של 1.3% שנבעה מצמצום במספר העובדים לכל רוחב פעילות הבנק, הן בסניפיו בארץ, הן בחברות הבנות שלו בארץ, והן בחברות הבנות שלו בחו"ל. לדוגמה, מספר עובדי הבנק בארץ קטן ב-35 איש, מספר עובדי חברות הבנות בארץ קטן ב-21, ואילו מספר העובדים בחברות הבנות בחו"ל קטן ב-11 איש. רוב עובדי הקבוצה, מטבע הדברים, מועסקים בבנק עצמו בארץ (64.4%), ואילו 34.6% מועסקים בחברות הבנות שלו בארץ.

לפי בדיקת "גלובס", סך עלויות השכר של הקבוצה עמד אשתקד על 1,633 מיליון שקל - עלייה של 3 מיליון שקל לעומת 2011 - ומכאן שעלות השכר הממוצעת לעובד בקבוצה עמדה על 314,886 שקל בשנה או 26,241 שקל בחודש. בשנת 2011, לשם ההשוואה, מדובר היה על עלות שנתית ממוצעת של 310,299 שקל ועל עלות שכר חודשית ממוצעת של 25,858 שקל, ובמילים אחרות - עלייה של 1.5%.

עלייה זו נבעה, כאמור, מעלייה מינורית בסך העלויות ומהירידה לעיל במספר המועסקים בקבוצת הבינלאומי.

עוד עולה מדו"חות הבנק כי בין השנים 2010-2012 ירידה מצבת עובדי הקבוצה בשיעור יחסית שולי של 0.6%, ובאותו הזמן סך עלויות השכר של הקבוצה עלה בשיעור של 5.2%.

מהשכירות העשירות במגזר הבנקאי

סמדר ברבר-צדיק היא האישה השנייה שמובילה בנק במגזר הבנקאות המקומי. הראשונה הייתה גליה מאור, המנכ"לית הוותיקה של בנק לאומי שהוחלפה על ידי רקפת רוסק-עמינח.

ברבר-צדיק, כאמור, נכנסה לתפקידה לפני שש שנים ומבדיקת "גלובס" עולה כי במהלך תקופה זו (כולל שנתיים בהן כיהנה בתפקיד בכיר אחר לפני שמונתה למנכ"לית) צברה מנכ"לית הבינלאומי הון בשווי כולל של לפחות 36 מיליון שקל (ברוטו, לפני מס), וזה כנראה אומר שהיא האישה השכירה הכי עשירה במגזר הבנקאי, אחרי מאור.

ברבר-צדיק הצטרפה לבינלאומי בינואר 2005, ובתחילת דרכה בו כיהנה כראש אגף עסקים. בעבר ציינה בראיון ל"גלובס" כי לפי תפיסת הניהול שלה, "אני כל הזמן מנסה לשלב את הרציונל עם הרגש. הדבר החשוב הוא למצוא את היתרון היחסי, את הבידול, כדי להצליח בתחרות בין הבנקים. הדגש שלנו הוא בתחום ההשקעות וחידוש בתחום הטכנולוגיה, וכמות היועצים פר לקוח. כמנהלת לא שמתי לי למטרה לעקוף, ולהיות, למשל, מוצבת כבנק השלישי בגודלו. מראש אני הולכת על דברים ישימים".

עוד טענה מנכ"לית הבינלאומי כי "אני נוהגת להתייעץ הרבה עם אנשים, ומכל אחד לומדת משהו", וכי מודל ההשראה שלה הוא אישה שעומדת בראש ארגון. "כשאני מגיעה למפעלים ורואה שעומדת בראשם אישה, זה ממלא אותי גאווה. במיוחד אני גאה לראות נשים שצמחו מלמטה, והגיעו לעמדות ניהול גבוהות. כל פגישה שלי עם אישה כזו היא השראה בשבילי".