"אם הריבית תעלה - החזרי משכנתאות יזנקו ל-10,000 ש'"

מנכ"ל טאבו ישיר משכנתאות, ערן כרמל: "הישראלים חיים את ההווה; רוכשי הדירות בערים הגדולות מוציאים יותר מ-6,000 שקל בחודש על משכנתא, ייווצר פה אסון כלכלי"

"רוב הציבור בישראל נוטל משכנתא במימון של יותר מ-60%, כאשר ההחזר החודשי הממוצע בערים הגדולות עומד על למעלה מ-6,000 שקל. במדינה בה השכר הממוצע עומד על כ-9,000 שקל ויוקר המחיה גבוה מאוד, החזרי המשכנתא הגבוהים חייבים להדליק נורה אדומה אצל קובעי המדיניות בישראל ולא פחות מכך אצל הציבור".

כך מזהיר ערן כרמל, מנכ"ל טאבו ישיר משכנתאות, במאמר הנוגע לפריחה בהיקפי נטילת המשכנתאות על ידי הציבור הישראלי - וזאת, על רקע סביבת הריבית הנמוכה והמחירים הגבוהים, שדוחפים את הציבור להמשיך לקנות דירות.

לפי נתוני בנק ישראל, קצב נטילת המשכנתאות ב-2013 ממשיך להיות יציב, סביב ה-4 מיליארד שקל - כאשר היקף המשכנתאות שניטלו בחודש פברואר הסתכם בכ-3.89 מיליארד שקל, ירידה קלה לעומת היקף המשכנתאות שניטלו בינואר, שהסתכם בכ-3.971 מיליארד שקל.

בנוסף, מהדהדת ברקע הנתונים גם הכרזת בנק ישראל ב-19 בפברואר על הגבלות חדשות בתחום המשכתנאות, תוך שהוא מחייב את הבנקים להפריש יותר לחובות מסוכנים בגין כל משכנתא שהם יתנו לרוכשי הדירות. ההוראה עלולה להביא להקטנת המשכנתאות בשוק. הבנקים יצטרכו לבצע את ההוראות החדשות החל מ-1 בינואר, כלומר כבר בדוחות הרבעון הראשון של 2013.

"ישראלים, זאת כולנו יודעים, 'חיים את היום', והעתיד הרחוק לא באמת מטריד את הרוב הגדול", מסביר כרמל. "אנו רואים זאת בהיבטים רבים בחיים בארץ - מהיעדר תכנון ממשלתי ארוך טווח בתחומי הדיור, התחבורה וכו ועד להתנהלות משקי הבית. בתחומי המשכנתא, המחשבה קצרת המועד, עלולה ליצור פה אסון כלכלי ציבורי שיגרום לעשרות אלפי בתי אב לאבד את ביתם".

עוד מזהיר כרמל כי "הרכבי המשכנתא כיום הם אטרקטיביים מאוד - אך רק למראית עין. רוב המשכנתאות היום מתבססות על מסלולים תנודתיים, המושפעים מיידית משיעורי הריבית. משכנתת הפריים, הכה פופולרית בישראל, היא מהמשתלמות שהיו מזה שנים ארוכות. אך כשמה, כן היא, משכנתא שצמודה לריבית הפריים... העתיד מעלה חשש רב שרבים מנוטלי המשכנתאות לא יצליחו לעמוד בהחזרים".

כרמל מבהיר כי בחינה של ריביות בנק ישראל בשנים האחרונות מעלה תמונה מדאיגה: בשנת 1995 ריבית בנק ישראל עמדה על 17%, בתחילת 2003, הריבית עמדה על 8.9%. "תנודתיות זו, שאנו בוחרים לרוב להתעלם ממנה - מציירת תמונה מפחידה", מתעקש כרמל.

"דמיינו מה יקרה בישראל עם הריבית תעלה ב-2% בלבד? מה יקרה אם היא תזנק ב-4%? גם העלאה של 5% בריבית בנק ישראל לא תביא את הריביות בישראל לשיא של עשור. ואם מצב זה יקרה אם ההחזר ההחזרים יזנקו ליותר מ-10,000 שקל בחודש, וישראלים רבים עלולים לאבד בתיהם".

"תרחיש שכזה, דמיוני ככל שנראה בימים אלה, עלול להפוך למציאות בטווח זמן די מהיר", הוא מסכם. "מספיק ללמוד את אשר מתרחש בארה"ב בחמש השנים האחרונות כדי ללמוד כיצד נראה חלום נדלניסטי שמתפוצץ - מיליוני בתים בכינוס נכסים, בנקי משכנתאות שקורסים, שמיליוני משפחות שמוותרות על בתיהן ועוברים לדירות שכורות, לאחר שהפסידו את ביתם ומרבית מהונם בתכנון לקוי של ההלוואה החשובה בחייהם".