20% מהציבור היהודי צופה בתכנים טלוויזיוניים במחשב ובסלולר

כך עולה ממחקר אקדמי חדש ■ הז'אנרים המועדפים: חדשות ואקטואליה ותוכניות בידור ■ במגזר הערבי מאמצים עוד יותר את הצפייה בניו-מדיה

המגזר הערבי מאמץ את האינטרנט והסלולר כאמצעי לצפייה בתכנים טלוויזיוניים בצורה נרחבת יותר מאשר המגזר היהודי - זו התמונה שעולה ממחקר אקדמי חדש שבוחן את שינוי הרגלי צריכת תוכן באמצעות מכשיר הטלוויזיה הביתי והדיגיטל.

מהמחקר עולה כי כ-28.4% מהציבור הערבי צופה בתכנים טלוויזיוניים דרך המחשב (כולל טאבלטים) והסלולר, לעומת 20% בקרב הציבור היהודי בישראל. בקרב המגזר הרוסי השיעור גבוה אף יותר ועומד על 37.2%.

המחקר בוצע על-ידי ד"ר יאיר עמיחי-המבורגר, ראש המרכז לחקר הפסיכולוגיה של האינטרנט מבית-ספר סמי עופר לתקשורת במרכז הבינתחומי הרצליה; ד"ר האיל הנו מהמחלקה לכלכלה ומינהל עסקים במרכז האוניברסיטאי אריאל; והילה לוונשטיין, דוקטורנטית לתקשורת באוניברסיטת בר-אילן. המחקר מומן על-ידי הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו.

הטלוויזיה עדיין הכי נוחה לצפייה

תופעת הצפייה בתוכניות טלוויזיה דרך המחשב או הסלולר אינה חדשה, אך נראה כי היא צוברת תאוצה. עם זאת, המחקר מצביע על כך שצפייה גם דרך הטלוויזיה וגם דרך מכשירים נוספים אינה בהכרח משנה את הרגלי הצפייה בדרך המסורתית.

קיראו עוד ב"גלובס"


כך, במגזר היהודי כ-63% טענו כי הם ממשיכים להקדיש את אותו הזמן לצפייה בטלוויזיה, בעוד שבמגזר הערבי מדובר על 50%, ובמגזר הרוסי מדובר על 47.3%.

המסקנה היא שהצפייה במסכים אלטרנטיביים מתווספת לצפייה המסורתית בטלוויזיה בסלון ולא בהכרח מחליפה אותה.

בכל 3 המגזרים, הסיבה העיקרית להעדפת הצפייה במכשיר הטלוויזיה היא הנוחות הכרוכה בצפייה דרך מסך גדול, כשסיבות נוספות הן חוסר ידע בתפעול הצפייה דרך מכשירים אחרים וכן שיקולי עלות.

אך על אף סיבות אלה, יש גם מי שהחליט לזנוח לחלוטין את מסך הטלוויזיה לטובת הסמארטפונים והמחשבים, כשגם כאן ניתן לראות שהמגזר היהודי שמרני יותר בגישתו לעומת המגזר הערבי והרוסי. כך, בעוד שבמגזר היהודי מדובר על שיעור של 4.6% בלבד שצופה בתכנים טלוויזיוניים רק באמצעות המחשב והסלולר, במגזר הרוסי הנתון עומד על 26.1% ובמגזר הערבי על 10.4%.

המחקר מצא גם כי "הצופים הקלים", שצופים בממוצע עד שעתיים ביום, יש יתרון ברור לאלה שצופים דרך מכשירים ניידים, בעוד שמי שנחשב לצופה "כבד" יותר, מעדיף באופן ברור לצפות דרך הטלוויזיה. כך, למשל, במגזר היהודי ניתן לראות שכ-80% מהצופים דרך אמצעים דיגיטליים מקדישים עד שעתיים ביום בממוצע לצפייה, לעומת 51% בלבד שצופים דרך הטלוויזיה.

הז'אנר המועדף על כלל הצופים במכשירים השונים הוא חדשות ואקטואליה. כך, במגזר היהודי כ-62% מהצופים בטלוויזיה המסורתית מעדיפים לעקוב אחר משדרי חדשות ואקטואליה, בעוד בקרב צופי המחשב מדובר על שיעור של 25.7% ובקרב משתמשי הסלולר בשיעור של 7.6%.

הדבר לא אמור להפתיע במדינה רוויית אירועים חדשותיים כמו ישראל, ועדיין ההעדפה לתוכניות אקטואליה טלוויזיוניות בקרב צופי המחשב והסלולר מעלה תהייה בקרב החוקרים. לדבריהם, באמצעות המסכים האלטרנטיביים המשתמש יכול לקבל אינסוף עדכוני חדשות ממקורות אינטרנטיים שונים.

עם זאת, נראה כי הצופה הממוצע עדיין נותן חשיבות מרכזית לחדשות טלוויזיוניות גם בים של אתרים חדשותיים. "ייתכן מאוד שהצפת החדשות באתרי האינטרנט דורשת יצירת סדר באמצעות מומחים שהטלוויזיה מזמנת לחדשות ובכך שהיא מעבירה את החדשות במבנה קליט וברור", כותבים החוקרים.

במגזר הערבי התמונה הפוכה: כ-76% מעדיפים לצפות בתוכניות אקטואליה באמצעות המכשירים החדשים, בהשוואה ל-39.2% שמעדיפים את הטלוויזיה.

ומה בנוגע לז'אנרים מועדפים אחרים? 10.3% מצופי הטלוויזיה במגזר היהודי ציינו במקום השני את תוכניות בידור, בעוד צופי המחשב מעדיפים קודם תוכניות הדרמה (21%) ורק אחר-כך תוכניות בידור (17.1%).

באשר לצופים מהסלולרי, במקום השני נמצאות תוכניות ומשחקי ספורט (2.9%). תוכניות בידור, דרמה וריאליטי חולקות את המקום השלישי עם 1% בלבד, ושאר הז'אנרים אינם רלבנטיים למדיום זה. נתוני הצפייה בסלולר, אגב, מראים כי מכשירים אלה עדיין לא תפסו כאמצעי צפייה של ממש.

התוכניות המועדפות
 התוכניות המועדפות