פוטנציאל כלכלי אדיר

ראש הממשלה בנימין נתניהו מבקר כעת בסין. נתניהו לא נמצא בסין לבדו, גם ראש הרשות הפלסטינית אבו-מאזן נמצא בביקור במעצמה שהולכת וגדלה מול עינינו. ההתעניינות של הממשל הסיני בסכסוך הישראלי-פלסטיני איננה אפיזודה חולפת - האינטרסים הכלכליים החיוניים של סין מכתיבים את התנהלותה ואת התעניינותה הגוברת במתרחש באזורנו.

אנו עדים היום ל"חילופי משמרות" בין סין לארה"ב בנושא התלות באנרגיה במזרח-התיכון; חילופים אלו מייצרים שיתופי-פעולה בהיקפים חסרי תקדים בין הממשל הסיני החדש לממשל האמריקאי. תלותה ההולכת וגוברת של סין באנרגיה מהמזה"ת, והפחתת תלות זו של ארה"ב, מביאים להבנה בממשל הסיני החדש כי עליו לנטוש את מודל אי-ההתערבות באזורנו ולנקוט מהלכים אקטיביים שיביאו ליציבות אזורית.

הסינים מבינים כי התפתחויות שליליות במזה"ת עלולות לשבש את אספקת האנרגיה מהאזור ולגרום לעליית מחירי הנפט. זו הסיבה העיקרית לנטישת מודל אי-ההתערבות ולניסיון ליצור הישגים פוליטיים. זו גם הסיבה להתעניינותם בסכסוך הישראלי-פלסטיני, שהוא אחד הגורמים המרכזיים לאי-יציבות במזרח-התיכון.

לאספקת אנרגיה סדירה ולא יקרה יש חשיבות עצומה לכלכלה הסינית. הגברת התלות של סין ביבוא נפט ממדינות המזה"ת ל-51% מהתצרוכת שלה, בד בבד עם צמצום התלות האמריקאית בנפט מהמזה"ת ל-10%, גורמים לממשל הסיני להיות חרד למתרחש במזה"ת. בד בבד ההשקעות הסיניות במערכות הלוגיסטיות באזור הולכות וגוברות, בשל ההכרה של סין בחשיבות יצירת אלטרנטיבות וגיוון ליבוא הנפט לסין.

המעבר של עיקר אספקת הנפט ממערב למזרח התבצע, בניגוד לתחזיות המקובלות, בדרכי שלום. בהיותה כלכלה צומחת בקצב מהיר, מהווה סין שחקן-מפתח בביקוש הגובר לנפט. במקביל, כלכלת ארה"ב נהנית אמנם מצמצום ניכר בייבוא הנפט מהמזה"ת, אולם היא עדיין תלויה בנפט. שתי המעצמות מצויות במצב שבו הן שואפות ליציבות במחירי הנפט.

תלות הגומלין הכלכלית בין סין לארה"ב מגבירה את החשיבות של תיאום מדיניותן בכל הקשור להגנה על מקורות האנרגיה. ארה"ב מאפשרת את השתלטות סין על צריכת הנפט מהאזור, כי היא עצמה שואפת לעצמאות במשק האנרגיה. הטכנולוגיות החדשות והתפתחות הקידוחים אשר מייעלות את ההפקה מפצלי הגז ומחולות הנפט, מאפשרות לארה"ב להתנתק מהתלות באנרגיה של המזה"ת ומסחטנות הפטרו-דולר.

נוסף להורדת הסיכון לכלכלת המעצמות, פתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני מהווה גם פוטנציאל כלכלי אדיר לישראל ולפלסטינים לאור מיקומם המרכזי בהקמה עתידית של צנרת לניוד נפט וגז, המחברת בין מזרח למערב. לכן, הוזמן נתניהו, בעיתוי זה, לביקור רשמי בסין, במקביל לביקורו של אבו מאזן. מההיכרות של כוחה והשפעתה של סין, הישראלים והפלסטינים ימצאו עצמם במוקדם או במאוחר, בתהליך שלום שמטרתו אחת - לשמור על האינטרסים הכלכליים של סין.

הכותב, עורך דין ואיש עסקים, הוא מייסד המכון לרפורמות מבניות