המבקר: מופעי הסטנד-אפ של ראש עיריית אור-יהודה עלו אלפי שקלים

מבקר המדינה: דוד יוסף לא דיווח על העיסוק הנוסף שלו: מופעים בשפה העירקית ■ "לראש העירייה ניתנו הקלות חריגות הכוללות ויתור על הכנסות של אלפי שקלים, לצד השתתפות העירייה בכיסוי העלויות הישירות והעקיפות של האירועים"

ראש עיריית אור יהודה, דוד יוסף, אוהב לבדח את תושבי עירו, זאת למורת-רוחו של מבקר המדינה, שסבור כי גם בשביל להצחיק, נדרש לפעול על-פי כללי המינהל התקין.

ביקורת שערך המבקר העלתה כי יוסף חרג מחוק הרשויות המקומיות האוסר על נבחר ציבור שמקבל מתוקף תפקידו שכר לעסוק בעיסוק נוסף, למעט זה שנעשה בהתנדבות. כך, לפי החוק, על נבחר הציבור שעוסק בעיסוק נוסף לדווח עליו למשרד הפנים ולחברי המועצה ביישוב שבו הוא מכהן, תוך פירוט העיסוק ומשך הזמן שהוא מקדיש לו.

מדוח המבקר המתפרסם היום (ד') עולה, כי יוסף נוהג להופיע ברחבי הארץ עם מופע סטנד-אפ בשפה העירקית. בין המקומות שבהם הצחיק ובידח את הקהל: תיאטרון גבעתיים, אילת, ים המלח ובהיכל התרבות המקומי בעירו, אור יהודה. על כך העיר המבקר, כי אף שיוסף קיים את מופעיו המשעשעים ללא תמורה, היה עליו לדווח על כך למשרד הפנים ולחברי מועצת העיר.

יוסף מסר לאנשי משרד המבקר כי אינו מעלה מופעים במובן המסחרי וכי מדי פעם נענה להזמנות מצד היכל התרבות. כך, לדברי יוסף, "כשאני מתבל את דברי בבדיחות ובהומור, אין הדבר הופך לעיסוק או למופע (...) גם אם נניח שנוכחותי באירועים אלה הם עיסוק, הרי שכל חברי מועצת העיר יודעים על כך ויש לראות בכך הודעה כנדרש. כאילו הפכתי לשחקן מבוקש. זה פשוט מטעה ולא נכון".

הזמנות לח"כיות

אלא, שאנשי המבקר מצאו כי המופעים של יוסף הופיעו בפרסומים של היכל התרבות בעירו או של תיאטרון גבעתיים.

באחד מהם נכתב כי מדובר במופע סטנד-אפ עיראקי. לדעת המבקר, מסמכים אלה מעלים ספק בדבר נכונות טענותיו של יוסף כי אינו מעלה מופעי סטנד-אפ.

בדיקת המבקר מצאה עוד, כי עיריית אור יהודה שילמה להיכל התרבות העירוני על אירועים שבהם הופיע יוסף בין 9,800 שקל ל-13,500 שקל, וזאת על חלוקת הזמנות לאורחים על-פי רשימה שקבע ראש העירייה בעצמו.

עשר הזמנות ניתנו לחברת כנסת ששמה לא נמסר בדוח, ארבע הזמנות נוספות ניתנו לחברת כנסת אחרת. זאת בעוד שעיריית אור יהודה לא שילמה למרכז הקהילתי על אירועים אחרים, כמו אירועי קיץ והצגות שקיימו גורמי חוץ.

"לראש העירייה נתנו הקלות חריגות בכל הנוגע להעלאת המופע בהשתתפותו: העמדת האולם ללא תמורה, חלוקת עשרות רבות של הזמנות לאירועים שפירושה ויתור על הכנסות של אלפי שקלים והשתתפות העירייה בכיסוי העלויות הישירות והעקיפות של האירועים בסכום של אלפי שקלים - הקלות שלא ניתנו לשום גורם חוץ ממנו. קיים חשש כי הטבות אלה ניתנו לו בשל היותו ראש העירייה ובשל סמכותו להקצות כספים למרכז הקהילתי", נכתב בדוח.

יוסף הגיב וטען כי כל ההכנסות ממכירת הכרטיסים נכנסות לקופת המרכז הקהילתי וכדי לעודד השתתפות ופעילות של תושבי העיר במופעים, המרכז מחלק גם הזמנות ללא תשלום: "איני מקבל כל תמורה ואף לא פרוטה אחת, חלילה, נכנסת לכיסי. פעילותי היא פעילות ציבורית לשמה ונעשית בהתנדבות מלאה".

עיקרי הממצאים 4
 עיקרי הממצאים 4