מפקד מערך ההגנה האווירית: הוואו הגדול הבא - "קלע דוד"

תא"ל שחר שוחט: בתוך חמש שנים תהיה לישראל רשת לאומית להגנה מפני טילים, שתוכל לעבוד ברמה הוליסטית, כלל ארצית, או ברמת הסוללה

אבן הדרך הבאה בהקמת מערכת לאומית להגנה מפני טילים היא פרישת היחידה המבצעית הראשונה של 'קלע דוד'. זה יהיה הוואו הגדול הבא". כך אמר מפקד מערך ההגנה האווירית בצה"ל, תא"ל שחר שוחט, בראיון ל"דיפנס ניוז".

מערכת "קלע דוד", הידועה גם בשם "שרביט קסמים", היא מערכת ליירוט טילים בטווח בינוני - ארוך (70-250 ק"מ), שנועדה לכסות את הפער בין טווחי "כיפת ברזל" ו"חץ 2". המערכת מפותחת במשותף ע"י רפאל ורייתיאון, אחת מהחברות הגדולות בתעשיה הביטחונית בארה"ב. שיתופה של רייתיאון בפרוייקט נועד לאפשר מימון חלקי של הפרוייקט בכספי הסיוע הצבאי האמריקני השנתי.

"אנו משדרגים ללא הפוגה את מערכת ההתראה המוקדמת שלנו ואנו עובדים במסלולים מקבילים לשילוב מערכות יירוט טילים לטווח ארוך, כגון ה'חץ', ומערכות לטווחים קצרים יותר, כ'כיפת ברזל', לתוך מערכת אחת", אמר שוחט. "בתוך חמש שנים תהיה לנו מערכת ארצית משולבת לחלוטין, שתהיה גמישה דיה לתפקד באופן הוליסטי, כלל ארצי, או ברמת הסוללה הבודדת, לפי תרחיש האיום הרלוונטי".

בתשובה על שאלה האם הוא תומך בייצור משותף של כיפת ברזל עם ארה"ב, כלומר העברת חלק מייצור הסוללות לחברה אמריקנית, לאור התמיכה הפיננסית הניכרת של ארה"ב בפרוייקט, השיב שוחט: "אני מבין את רצונם של האמריקנים להיכנס לייצור משותף של כיפת ברזל לאור ההשקעות הגדולות שלהם (בפרוייקט) והמצב הכלכלי הקשה. אבל אני תת-אלוף שעובד בתחום המבצעי ויש לי מספיק מטלות על הכתפיים שקשורות באימון וארגון הכוח כדי להתגונן מפני איומים מסלימים. למרבה המזל, איני צריך להתעסק במימון ואין לי סמכות לתת למישהו אור ירוק לייצור משותף. ועם זאת, אם בעקבות ייצור משותף אקבל את המערכות הדרושות בפחות זמן, אני, כמפעיל המערכות, הייתי מקדם בברכה כל דבר שיתמוך בצרכים שלי".

שוחט אמר, כי על פי תכנית החומש הנוכחית של צה"ל, ייתווספו שמונה עד עשר סוללות חדשות של "כיפת ברזל" למצבת הסוללות הנוכחית.

בתשובה על שאלה מה הסיבות לכך שסוללה של "כיפת ברזל" לא הצליחה לסכל ירי של רקטות גראד, ששוגרו מסיני, לעבר אילת, אמר שוחט: "כל מה שאומר הוא, שלא היה כשל במערכת ולא היתה שגיאה תפעולית, אלא סוגיה שקשורה בקבלת החלטות... כלומר מדובר בי ובאנשים ברמה מקבילה. אחד ממוקדי החוזק שלנו היא מחויבותינו לערוך תחקירים (אחרי כל פעולה) ביושר ובמקצוענות ואני יכול להבטיח שנסיק את המסקנות המתחייבות מהאירוע הזה".

שוחט אמר, כי מערך ההגנה האווירית לא יוותר על הגורם האנושי בתהליך קבלת החלטות על שיגור טילי יירוט: "מבחינתנו זה קדוש להחזיק אדם בלופ ולא לאפשר לאף אחת ממערכות ההגנה הפעילות שלנו לפעול באופן אוטומטי לגמרי. אי אפשר להכניס לתכנה שיפוט, ניסיון אנושי והתפתחויות בלתי צפויות ומחשבים לא יכולים לקבל החלטות על סמך משתנים אלה. אנו חייבים לשמור על היכולת לקבל החלטות בניגוד לדעת המערכת, היכן שנחוץ".