ביטול הקרקס יחסוך מיליונים

השינוי הצפוי עקב חוק המשילות יאפשר כהונת ממשלה יציבה יותר

לא ברור מה יקרה מכאן והלאה בימי שני בבוקר במשכן כנסת ישראל. זה שנים רבות נפתח יום המליאה הקבוע בכנסת בהצעות אי-אמון של חברי כנסת מן האופוזיציה, שמציגים דברים בפני המליאה - הריקה לעיתים - וטוענים, כאשר מאחוריהם אנשי סיעתם בלבד, וגם זה לא תמיד, כי "יש להפיל את הממשלה!".

בזמן הזה, שבו נטען כרוטינה חוזרת כי עבודת הממשלה לא ממלאת אחר רצון הבוחר, ניתן להביא בפני המליאה עשרות נושאים חשובים שיכולים להשפיע ולשפר את חיי האזרח ולקדם תהליכים מדיניים, חברתיים וכלכליים.

חברו יחד את זמן המליאה המבוזבז בכל יום שני מדי שבוע, וראו כיצד היעלמותו של ה"קרקס" הזה יחסוך למדינה, ובסוף היום גם לאזרח הקטן, מיליוני שקלים.

הצעות החוק בנושא שינוי שיטת הממשל שעברו בימים אלה את אישור ועדת השרים לענייני חקיקה, ויעלו החודש לקריאה מוקדמת בכנסת, מבשרות את בוא השינוי שהביאו עימם עשרות חברי כנסת חדשים שפוקדים את המשכן מדי יום. אחת מהן היא הצעת החוק שתעזור לממשלה לסיים את כהונתה בת 4 השנים ללא פחד מבחירות חוזרות.

הצעת "חוק המשילות החדש" מגדירה את התנאים להגשת הצעות אי-אמון בממשלה. כיום כל סיעה יכולה להגיש הצעת אי-אמון באופן כמעט אוטומטי. לפי הצעת החוק החדשה יחויבו חברי הכנסת לגבש רוב של 61 חברים כתנאי להגשת הצעת אי-אמון.

רפורמות מעמיקות וארוכות-טווח

השינוי הצפוי יאפשר כהונת ממשלה יציבה יותר אשר תכלול גם העברת רפורמות מעמיקות וארוכות-טווח. עד היום, רפורמות מרחיקות לכת המתפרסות על פני כמה שנים, היו מצרך נדיר שכמעט לא ניתן היה להשיגו. החלטות קצרות-מועד, המכילות שינוי אחד או שניים בני-יישום בטווח זמן קצר, היו זמינות אמנם, אך תחומים חשובים שדרשו צעדים משמעותיים המתפרסים על מספר שנים, בהם בריאות, חינוך, רווחה, תשתיות ועוד, נותרו מאחור.

כעת נפתח חלון הזדמנויות לשנות את המצב ולאפשר לממשלה, מכאן והלאה, ליישם את מה שהיא לא הרשתה לעצמה לעשות עד היום, מחשש לחרב הבחירות שאיימה על צווארה.

ממשל תקי,ן לרבות יציבות ואחריותיות, הם גורמים מרכזיים שיובילו את ישראל לחברה בריאה, דמוקרטית ומשגשגת. יציבות תושג רק אם אכן תעבור החקיקה שתכלול את העלאת אחוז החסימה ל-4%, הגבלת מספר השרים ל-19, והצעת החוק בנושא אי-האמון הקונסטרוקטיבי. צעדים אלה יחזקו את המפלגות הגדולות וימתנו את הסחטנות והאיומים על ראש הממשלה. אחריותיות תושג על-ידי שילוב של מרכיב אזורי בשיטת הבחירות הארצית הנהוגה היום בישראל.

הפוליטיקאים השכילו להביא את הצעות החוק לשינוי שיטת הממשל לאישור כבר בתחילת המושב הראשון של הכנסת החדשה. כך נזכה אולי לראות, עד סוף שנה זו, את השינוי מתחיל לקרות.

* הכותב הוא איש עסקים ומייסד המרכז להעצמת האזרח.