כבל: "לערוץ 1 אין זכות לחיות; אציע לבטל את אגרת רשות השידור"

ח"כ איתן כבל בוועדת הכלכלה: "כל שקל שאזרחי מדינת ישראל משלמים עבור הטלוויזיה הוא בזבוז וגזל כספי ציבור. זה כמו להביא דינוזאור לכאן ולחשוב שהכול יתנהל כמו לפני מיליוני שנים" ■ יו"ר רשות השידור הציג את עיקרי הרפורמה

"בלי שתהיה התייחסות להצעת החוק של הפרדת הרשות מהפוליטיקה, הרפורמה ברשות השידור לא תצליח" - כך אמר היום (ג') משה גביש, לשעבר יו"ר רשות השידור, בוועדת הכלכלה של הכנסת בראשותו של ח"כ אבישי ברוורמן. "הצעת החוק דרשה שהמינויים לא יהיו פוליטיים, ועד היום המינויים פוליטיים", אמר גביש.

ח"כ איתן כבל אמר בוועדה: "נלחמתי במשך שנים על השידור הציבורי. תמיד עמדתי בהצעות חוק להעלות את האגרה ונתתי כוח לאגרה. אני לא מכיר הרבה שמוכנים להיות השר הממונה על רשות השידור. הניהול של הרדיו הוא ניהול כושל. יש שם אנשים מצוינים ביותר, אבל יש שם פוליטיקה קטנה. אין זכות יותר לטלוויזיה בערוץ 1 לחיות במתכונת הזאת. זה בזבוז כספי ציבור. צריך לסגור את הערוץ הראשון ולחשוב עליו במתכונת אחרת לגמרי".

לדבריו, "המהות המרכזית שלו היא ייצור תכנים בעלי תפיסה ציבורית. אסור להמשיך לנהל את העסק כפי שהוא מתקיים היום. ההתנהלות שם היא בעייתית מהמדרגה העליונה. המלצה של ועדת הכלכלה לשר הממונה צריכה להיות חוצת מפלגות - להביא מודל אחר.

"אני הולך להגיש הצעה לביטול האגרה, כי כל שקל שאזרחי מדינת ישראל משלמים עבור הטלוויזיה הוא בזבוז וגזל כספי ציבור. זה כמו להביא דינוזאור לכאן ולחשוב שהכול יתנהל כמו לפני מיליוני שנים".

אמיר גילת, יו"ר רשות השידור, סקר את עיקרי הרפורמה ברשות: הפחתת מצבת כוח-האדם ב-550 עובדים על-ידי פיטורי 700 עובדים וקליטת 150 עובדים חדשים, פינוי מקורות תקציביים לתוכן, שדרוג טכנולוגיה בכ-330 מיליון שקל, התכנסות גיאוגרפית ל-3 מרכזים בירושלים, באזור המרכז וחיפה, ומימוש חלק מנכסי הנדל"ן שבבעלות הרשות כמקור לרפורמה.

בנייר העמדה שהוגש לוועדת הכלכלה טרם הדיון נכתב כי עלות התוכנית נאמדת במיליארד שקל.

ח"כ ברוורמן אמר כי "לדיון הבא נזמן את שר התקשורת גלעד ארדן לשמוע את עמדתו, ובדיון נוסף נבחן בין היתר את הבעיות הקשות הקיימות היום בקשר לאגרת רשות השידור ואת ההצעות ביחס לאגרה. אני חוזר על דרישתי מיו"ר וממנכ"ל רשות השידור להגיש תוכנית פעולה ליישום הרפורמה. ועדת הכלכלה בראשותי תפקח על הרפורמה ועל כל פעילות רשות השידור".

"עורו", התנועה האזרחית החדשה המובילה את המאבק הציבורי לביטול אגרת הטלוויזיה, מסרה בתגובה: "במשך שנים מתנהל דיון ברפורמה ובצורך בשידור איכותי ויעיל. הציבור לא צריך להמשיך ולממן את המשחק הזה, כל שכן בדרך הגבייה הקיימת היום. הוועדה היום הוכיחה שהיא לא מתעלמת מ-20 אלף איש שהתאחדו לאחרונה בדרישה לבטל את האגרה, ושקול הציבור נשמע. התנהלות הגבייה היא דוגמה נוספת לעיוותים הקיימים ברשות השידור. יש צורך בשידור ציבורי איכותי ורפורמה ברשות השידור, אך בינתיים חייבים לשחרר את הציבור מתשלום האגרה".