"יש מצבים שאין אוכל בבית רה"מ; ראיתי את נתניהו מנקר על כיסא במטוס עם מזוודה מתחתיו"

סגן שר החוץ זאב אלקין יורה לכל הכיוונים: "המדינה החליטה ששרה נתניהו היא גם דמות ייצוגית - היא ממשיכה לעבוד, אבל אף אחד לא מפרגן לה" ■ על המיטה של הזוג נתניהו במטוס: "זו לא מיטת פאר, בישראל אנחנו נחשבים העניים ביותר"

ערב חג השבועות התלווה סגן שר החוץ זאב אלקין לביקור הבזק שערך ראש הממשלה בנימין נתניהו אצל נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. זו לא הפעם הראשונה שאלקין מצטרף לביקוריו של נתניהו ברוסיה. עוד לפני שהפך לנציג הבכיר של משרד החוץ, השתמש נתניהו בשירותי התרגום של חבר הכנסת דובר הרוסית במהלך פגישות רגישות. "ראש הממשלה מעדיף אנשים שהוא סומך עליהם", מסביר אלקין, "כמו יולי אדלשטיין ואני. אנשים שגם מבינים את המטריה, כי הניואנסים פה מאוד חשובים".

על תנאי הטיסה של נתניהו, כמה ימים אחרי חשיפת תא המנוחה שהותקן לבקשתם של בני הזוג נתניהו בטיסה ללוויית מרגרט תאצ'ר, הוא מרחיב בנדיבות. "בדיוק עכשיו טסתי עם ראש הממשלה, כך שאני יכול להתחלק איתך בחוויה", הוא מספר. "יצאנו אחרי אישור התקציב. זה היה בחמש ומשהו בבוקר, וזה אומר שראש הממשלה לא ישן, והגיע כמעט ישירות מישיבת הממשלה לטיסה. לא הייתה שום מיטה במטוס. ואני יכול לבשר לך שראיתי את ראש הממשלה מנקר על הכיסא עם מזוודה ששמו לו מתחת לרגליים כדי שיוכל לישון".

- ועדיין, חצי מיליון שקלים להתקנת מיטה זוגית מוקפת ב-4 קירות לטיסה ללונדון. בעידן של גזירות, זה מאוד צורם.

"זו לא מיטת פאר מה שדובר שם, זו מיטה שבונים מכמה כיסאות של המטוס שפורשים אותם. במדינות אחרות היו פותרים את כל העניין עם מטוס מיוחד לראש הממשלה, שמצויד מראש באופציה שמאפשרת לישון. זה חיוני לפני אירועים שדורשים ריכוז מקסימלי. כסגן שר חוץ יוצא לי עכשיו לראות סטנדרט של מנהיגים אחרים. אין מדינה שיש לה סטנדרט של התנהלות כמו אצלנו. אין כמעט מדינות עם ייצוג בחו"ל כמו שקיים אצלנו, שאין להן מטוס כזה. אנחנו נחשבים העניים ביותר".

- אתה מתכוון שראש הממשלה שלנו צנוע?

"בוודאי. אני מזמין אותך לנסוע למעון הקיץ של פוטין בסוצ'י, שבו נערכה הפגישה שלנו בשבוע שעבר, ולראות את אווירת הפאר שם. זה לא היה המעון הרשמי, אבל גם הוא כמובן היה במימון מלא. אז זו רוסיה, לא בטוח שזה המדד הנכון, אבל תסתכלי על מדינות אחרות".

- ההשוואה למדינות מערביות לא מחמיאה לנתניהו. ברק אובמה ודיויד קמרון קונים מצרכים מכיסם הפרטי.

"תבדקי שם סעיפי הוצאות אחרים, ותראי שאין לנו במה להתבייש. יש דברים שפעם עשה משרד ראש הממשלה וראית אותם בסעיפי ההוצאות של המשרד, והיום הם במיקור חוץ ולכן הם מופיעים תחת בית ראש הממשלה, ולכן את רואה גידול בהוצאות. למרות שבפועל זה עולה למדינה פחות ממה שעלה פעם".

- סעיפים כמו שיער ואיפור, לא משנה תחת איזה גוף הם רשומים, הם עדיין מופרזים ודי ברור מי בעיקר דורש אותם.

"לא תמיד זה ברור, כי מה לעשות, ואת זה אני אומר גם מניסיון אישי: פוליטיקאי, כשהוא מופיע בתקשורת, וראש הממשלה מופיע לא מעט, במיוחד בתקשורת זרה, צריך להתאפר. הכול פועל לפי הכללים שהמדינה קובעת, ואם המדינה החליטה שראש הממשלה לא פועל לבדו ושאשת ראש הממשלה היא גם דמות ייצוגית, אז על מה אנחנו מלינים עכשיו? נדמה לי שזו פעם ראשונה בהיסטוריה שאשת ראש הממשלה ממשיכה לעבוד. למרות שהיא לא חייבת לפי הכללים".

- כמה היא בכלל עובדת אם היא יכולה להרשות לעצמה לנסוע איתו לחו"ל כל-כך הרבה?

"היא די עובדת. היא עובדת כפי שהיא עשתה קודם. נשות ראשי ממשלה אחרות לא עשו את זה, אבל מישהו מפרגן לה על זה? לא".

- גרת בקרוואן בהתנחלות שלוש שנים. באמת לא צורם לך אורח החיים שהם מנהלים?

"לא, כי ראיתי תמונה אחרת. היו לי לא מעט פגישות בבית ראש הממשלה כשהייתי יו"ר הקואליציה, אומנם בשעות שאנשים נורמליים ישנים, אבל ראש ממשלה זה תפקיד שמחייב לעבוד בלילות. ביליתי שם לא מעט שעות, ויצאתי הרבה פעמים מובך. למשל, כשראש הממשלה נקע את הרגל ולא יכול היה לזוז. לא מעט פעמים הוא היה שם לבד בלי שום כוח עזר. או כשרצינו לאכול, היינו צריכים לצאת החוצה לקנות, כי לא היה אוכל ולא היו עובדי מטבח".

- אל תגיד לי שנתניהו שוטט ברחוב עזה לחפש פיצוצייה?

"טוב, לא ממש. ביקשנו מאחד האנשים שעמד להצטרף לפגישה להקפיץ משהו. אבל זה רק מראה לך כמה הדיון קטנוני ופופוליסטי, כשבפועל מדובר במצבים שאת לא יכולה להעלות על הדעת. שלראש הממשלה אין כוח עזר בשעות שהוא עובד או שאין אוכל בבית ראש הממשלה".

"אני מייצג מיינסטרים"

לא תמיד שירת אלקין את נתניהו בנאמנות כזו. אידיאולוגית הוא מאגף את נתניהו מימין ומתנגד נחרצות לפתרון שתי המדינות שמציע, לפחות רשמית, נתניהו. בקדנציה הקודמת, אף ששימש בתפקיד יו"ר הקואליציה, שמצריך אמון ושיתוף פעולה עם ראש הממשלה, הוא לא היסס להתעמת עם נתניהו סביב הקפאת הבנייה בשטחים. "להגיד לך שאני בטוח שלא יהיו בעיות ביני לבין ראש הממשלה בקדנציה הזו? יכול להיות שיהיו, אבל אני מניח שנדע להתגבר עליהן. אם אגיע למצב שארגיש שכסגן שר החוץ לא אוכל לייצג את המדיניות שלו, אפנה את התפקיד, אבל אני לא רואה סיבה שזה יקרה".

- אתה מייצג את הציבור הישראלי? אתה נמצא באגף הימני של רשימה שזכתה לאי אמון בבחירות בהשוואה למה שציפו ממנה.

"ועדיין זו הרשימה הכי גדולה בכנסת, וגם בתוכה, אני מייצג מיינסטרים, ודאי שלא ימין קיצוני. עצם העובדה שנבחרתי במקום השמיני בפריימריז, מלמדת שהשקפותיי דומות לאלה של הליכודניק המצוי, ולכן אני מרגיש את עצמי די במיינסטרים. האם זה אומר שכשאני פה, אני משקף את עמדותיי האישיות? חד משמעית לא. אני מבין באיזו מערכת אני פועל, וכשאני נפגש עם נציגים מחו"ל, אני מציג את עמדתו הרשמית של ראש הממשלה ומדבר על התנאים שלנו לשתי מדינות. נכון שכשהם שואלים אותי מה עמדתי האישית, אני לא מתחבא ולא מסתיר אותה. לא שיניתי את עמדתי מאז שהתיישבתי בכיסא סגן שר החוץ. אבל מדינה לא יכולה לדבר רשמית בכמה קולות. אחרת אנשים לא יבינו מה ישראל רוצה מהם".

"לא ישן הרבה לאחרונה"

אלקין, 42, כזכור, משמש כסגן שר ללא שר מעליו. נתניהו שומר את תיק החוץ לשותפו הבכיר אביגדור ליברמן, שמועמד בימים אלה לדין פלילי בפרשת השגריר. אלקין הודף בעקשנות את ההנחה שאני מציגה בפניו, שלפיה טבעי שיצהיר כלפי חוץ שהוא מצפה לשובו של ליברמן, כשלמעשה נוח לו מאוד להיות בעל הבית במשרד.

"יצאתי מתוך נקודת הנחה שהמשפט יסתיים די מהר, ויש לי גם הערכה ברורה איך הוא יסתיים", הוא משוכנע. "ליברמן יחזור, וזה היה אחד השיקולים שלי בבחירת משרד החוץ. ברור שכל סגן שר אוהב לפעול כשהשר שלו הוא ראש ממשלה, כי זה נותן לו יותר מרחב פעולה, אבל במשרד החוץ, סגן השר הוא לא רק מינוי לצרכים פוליטיים, יש לו תחומי אחריות משלו, מה שאומר כפליים עבודה".

- נישאר בשילוב של כלכלה ואסטרטגיה. ייצוא הגז הטבעי יקדם שלום כלכלי באזור?

"לא חושב שזה ישפיע דווקא מול הפלסטינים, אבל מול מדינות אחרות בהחלט כן. באירופה רוצים לברוח מהתלות הרוסית בנפט ובגז, ונעשה טעות גדולה אם לא ננצל את זה. אסור לראות את ענייני הגז רק מהזווית הצרה של כמה נרוויח מהגז או כמה שנים יהיה לנו גז. בשיח שהיה פה על ועדת ששינסקי בזבזו לא מעט זמן על כמה נקבל או לא נקבל. יכולנו להיות היום בשלב הרבה יותר מתקדם בפיתוח אם היינו סוגרים את הוויכוח ההוא מוקדם יותר, וגם לחסוך אולי את התייקרות החשמל בשנה האחרונה".

- לא מטריד אותך שמכרנו בזול את אוצרות הטבע שלנו לטייקונים? במקום לשמור עתודות לדורות הבאים, אתה נותן ליצחק תשובה להרוויח יותר.

"שיווק הגז מחוץ לישראל לא קשור לטייקונים. גז היום זה כלי משחק גיאופוליטי, ואנחנו לא מספיק לוקחים את זה בחשבון. מה גם שאולי בעוד חמישים שנה הגז ממילא לא יהיה רלבנטי. אני לא אומר שצריך לפזר הכול תוך שנים בודדות, אבל צריך למצוא את האיזון הנכון. העמדה הצדקנית שאומרת בואו נשתמש רק במה שאנחנו צריכים ונשמור למאתיים שנה נפט וגז, קצת מוזרה. זו תהיה טעות להסתגר בדלת אמותינו ולא לנצל את הגז ככלי השפעה מדיני".

"המרמרה זה קצה הקרחון"

אלקין נכנס לתפקיד בשבוע שבו ביקר אובמה בישראל. להתנצלות נתניהו בפני ראש ממשלת טורקיה ארדואן על הרג האזרחים הטורקיים במשט המרמרה, הוא קושר עצמו פחות. "עודכנתי על ההחלטה להתנצל, אבל לא הייתי חלק מהדיון", הוא מבהיר. "אני לא חושב שנחזור ליחסים עם טורקיה כמו שהיו לנו פעם. כי הבעיה שלנו עם טורקיה, זה לא המרמרה. המרמרה זה קצה הקרחון, זה תירוץ. הבעיה האמיתית היא שינוי הכיוון הגיאופוליטי של ההנהגה הטורקית.

"הקלף האנטי ישראלי הוא מראש חלק מקלפי העבודה שלה, ולכן התקרבות של חברים טובים של ממש, כמו שהייתה פעם, אני לא מאמין שתהיה פה. אבל בין ברית אסטרטגית לבין העוינות המופגנת שהייתה עד לפני חודשיים, יש קשת שלמה של אפשרויות, וכמה שיותר נצליח להתקדם בקשת הזו, כך מוטב. אבל אין סיבה שנתקדם לקראת הטורקים בלי שנקבל את מה שחשוב לנו, וככה אנו מנהלים את המשא ומתן".

- ומה דעתך על הבטחת נתניהו להקפיא את הבנייה בשטחים עד אמצע יוני?

"אני לא מכיר דבר כזה, חוץ מכמה פרסומים בתקשורת שאף אחד לא אישר אותם. במציאות, כל מה שקשור לבנייה הפרטית ביהודה ושומרון נמשך. לאסור על בן אדם פרטי לבנות, במקום שיש לו זכות, זו התערבות מאוד גסה ואני מתנגד לה בתוקף".

- היה נדמה שסדר העדיפויות של הממשלה הולך להיקבע לפי לפיד. אם בוחנים את צעדיו הראשונים כשר אוצר, הוא ישרוד בתפקיד?

"אם לא מסתכלים על ההתנהלות, אלא על התוכן, אז בינתיים עוד לא ראיתי אצלו הרבה דברים מקוריים. הייתי מאוד מעורב בהכנת טיוטת התקציב בסתיו האחרון, כשעוד חשבו להעביר אותה, וכשאני רואה את טיוטת התקציב הנוכחית, אני לא רואה הרבה הבדלים דרמטיים".

- זאת אומרת שזה התקציב של נתניהו בעצם?

אלקין נרתע. "זה לא התקציב של נתניהו. הוא עוד לא הספיק לאשר ולדון בו. זה התקציב של פקידי האוצר. לפיד בחר מתוך מכלול האפשרויות שהם הציעו, ואני די מאוכזב ממה שהוא השיג מול הוועדים הגדולים. היה אפשר לקחת יותר מהם, ופחות מהשכבות החלשות וממעמד הביניים. אבל לפיד פחד להתמודד מול ההסתדרות וויתר מהר מדי".

- פוליטיקה חדשה אין כאן.

"כמי שראה את ההתנהלות של לפיד במשא ומתן הקואליציוני, אין כאן פוליטיקה חדשה. הייתה פה ברית מאוד קרה ומחושבת בין שני כוחות פוליטיים שונים (לפיד ובנט, ח' ש'), שרצו למקסם הישגים. ראיתי הרבה שיקול דעת פוליטי רגיל והתנהלות שהייתה מאוד רחוקה מזו שציפו מהם הבוחרים של שתי המפלגות האלה. קשה לקרוא לזה פוליטיקה אחרת. היה כאן שימוש עד הקצה של הפוליטיקה הצינית".

הכתבה המלאה - במגזין G