מבקר המדינה יבדוק את הוצאות אישי הציבור: "צריך הסדרה"

שפירא הודיע כי יבדוק את הנושא לאור פניות חברי כנסת והציבור, בהמשך לפרסומים על הוצאות מעון רה"מ והתקנת המיטה במטוס בטיסת נתניהו ללונדון

‎‎המיטה האווירית של בני הזוג נתניהו נוחתת על שולחנו של מבקר המדינה: הבוקר (ד') הודיע השופט בדימוס יוסף שפירא כי החליט לפתוח בבדיקת נושא הוצאות אישי ציבור, שהמדינה משתתפת בהוצאותיהם השונות בישראל ובחו"ל.

היקף הבדיקה עדיין לא הוחלט, ובשבוע הבא יקיים מבקר המדינה ישיבה עם צוות המשרד וייקבע עומק הבדיקה שתיערך.

‏הבדיקה נפתחת לאור פניות של חברי כנסת, ובהם ח"כ איתן כבל (העבודה), וחלקים מהציבור, בבקשה כי המבקר יבחן את ההוצאות של משפחת נתניהו, בהמשך לפרסומים על אודות הוצאות בית ראש הממשלה והתקנת המיטה במטוס בעת הטיסה ללונדון.

מבקר המדינה אמר היום: "הנושאים הללו צריכים להגיע להסדרה שקופה וברורה כלפי הציבור".

בדיקה מלאה

‏‎‎כזכור, לפני שבוע וחצי בקירוב חשף ערוץ 10 כי במטוס ראש הממשלה שעשה את דרכו ללונדון להלווייתה של מרגרט תאצ'ר הותקנה לבקשתו מיטה זוגית בעלות של כחצי מיליון שקל.

בעבר חשף "גלובס" פעמיים את העובדה שלשכת ראש הממשלה ביקשה להתקין מיטה זוגית בטיסה לאירופה, ועוד יותר מכך, בעקבות הסערה הציבורית שעורר אחד הפרסומים בזמנו, התקנת המיטה בטיסות קצרות בוטלה.‏

‏הידיעה עוררה סערה ציבורית, במיוחד לנוכח הגזרות הכלכליות שנתניהו עתיד להעביר עם שר האוצר, יאיר לפיד, במסגרת חוק ההסדרים - ואולם זו הייתה ההתחלה בלבד.

ימים ספורים לאחר חשיפת "המיטה האווירית", בעקבות עתירה של התנועה לחופש המידע, נחשפו גם הוצאות ראש הממשלה ורעייתו בעבור החזקת מעונותיהם הפרטיים בקיסריה ובירושלים, ובעבור החזרת המעון הרשמי. מהפרטים שהעביר משרד ראש הממשלה עצמו עולה כי ב-2012 נרשמו לבני הזוג הוצאות של 4 מיליון שקל בקירוב.

על הרקע הזה, בראשית השבוע ביקש המבקר הבהרות מלשכת ראש הממשלה באשר למיטה וכן בנוגע לנסיעת הנהג של נתניהו לסין, במסגרת משלחת רשמית, וכאמור היום הודיע רשמית כי החליט לפתוח בבדיקה מלאה של הוצאות אישי ציבור בנסיעותיהם לחו"ל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר כי הוא "מברך על החלטת המבקר לבדוק את הוצאות אישי ציבור בישראל לאורך השנים".

עו"ד אלונה וינגורד, מנכ"לית התנועה לחופש המידע, מסרה בתגובה: "אנחנו מברכים על כך שמבקר המדינה יוסף שפירא מצא לנכון לחקור לעומק את המידע שהגיע לתנועה על הוצאות מעונות ראש הממשלה. החלטת מבקר המדינה מעבירה מסר חשוב לרשויות כי חובתן לשאת דין וחשבון לציבור על התנהגותם כנבחרי ציבור. אנחנו מקווים שהמסקנות יוצגו לעיני הציבור בהקדם".

תקציב מעון ראש הממשלה זינק ב-80% תוך 4 שנים

עלות המיטה הזוגית בטיסת בני הזוג נתניהו - חצי מיליון שקל