הבועה שוב מתנפחת

המשכורות של בר רפאלי, משה פרץ ואייל גולן יפגעו כלכלית בענף

הנה זה מתחיל שוב. אחרי שנים ארוכות בהן ניסתה הטלוויזיה המסחרית לדכא את פזרנותה ולהשקיט דיבורים על גובה משכורותיה, שבים ועולים הסכומים הדמיוניים שירוויחו הטאלנטים שייקחו חלק בתוכניות הכישרונות שצפויות לעלות בחודשים הקרובים בערוץ 2.

המצב הכלכלי אמנם השתפר מעט בטלוויזיה המסחרית, עם שובם של תקציבי הפרסום, אבל לא מדובר בשפע. לא נחת עושר גדול על הזכייניות, שרק לפני חצי שנה ישבו בוועדת הכלכלה וביקשו הקלות.

מוקדם יותר החודש הסתיימה בארצות-הברית עונה של "אמריקן איידול", תוכנית הכישרונות שידעה ימים טובים יותר. מיד עם סיומה הודיעו מנהלי רשת FOX כי הם בוחנים חלופות לשולחן השופטים היקר.

בכל שנה היה צריך להתעלות על השנה הקודמת ולהעלות את סף הריגוש עם שופטים ידועים ואהודים יותר, וככל שעלתה הפופולריות של הידוענים - כך גם עלה מחירם. וככל שעלה המחיר - התחזק גם כאב הראש של הפקה, שנאלצה להתמודד עם עניין הולך ופוחת של הציבור.

בסופו של דבר הבינו כנראה ברשת האמריקאית שהמשוואה לא כל-כך פשוטה. כדי שפורמט יצליח צריך הרבה יותר משמות מרשימים שיעטרו אותו, ולא די בהם כדי להביא רייטינג.

אך כאן, בישראל, מירוץ החימוש של הזכייניות מתעלם לגמרי מההתפכחות בעולם. הסכומים שירוויחו השופטים והמגישים ב"אקס פקטור" של רשת וב"כוכב נולד" של קשת נעים על-פי ההערכות בשוק בין חצי מיליון למיליון שקל לעונת שידור שתימשך לכל היותר 3 חודשים.

השורה הראשונה של הסלבריטאות הישראלית גויסה - בר רפאלי לרשת, אייל גולן לקשת - וכיסיה רופדו היטב. ההשקעה בתוכניות הללו הפכה להיות מלחמת יוקרה בערבה של מה שעשויה להיות אחת מנקודות המפנה המשמעותיות של שוק הטלוויזיה הישראלי - נקודת המעבר לרישיונות.

אפילו בר לא תעזור

בסוף השנה ישנה נקודת יציאה ראשונה לזכייניות ערוץ 2 משיטת הזיכיונות, בהן היא פועלת היום, לשיטה של רישיונות, שתאפשר לכל זכיינית לשדר שבוע ימים ותעניק להן אופק ורוגע רגולטורי יחסי. ערוץ 10 כבר הבטיח את המעבר הזה, ולכן העיניים נשואות אל רשת וקשת.

כל הגורמים בשוק מודעים לכך שיש מקום לשני גופים בלבד בשוק ושמשהו חייב לקרות - מיזוג בין שתי זכייניות או מכירה של האחת לאחרת. כל אחת מהן צריכה להגיע גדולה ככל הניתן לרגע המבחן.

רשת, שבשנתיים האחרונות מדביקה בצעדי ענק את הפיגור שלה, נמצאת בבולמוס להגדלת נכסי הרייטינג שלה. קשת לא יכולה לאפשר לרעותה להדביק את הפער.

כבר היינו שם. בועות שכר בלתי הגיוניות פרחו עם הקמתו של ערוץ 2 לפני 20 שנה, עם הקמת ערוץ 10 לפני עשור ובמכרז השני של ערוץ 2 לפני 8 שנים. חייבים לספח, להציג לראווה כמה שיותר שמות כדי לעשות רושם, ואחר-כך מלקקים את הפצעים.

הזכייניות בעצמן חיסלו בשנים האחרונות, בהן נקלעו לקשיים כלכליים, את תרבות הטאלנטים. אנשים שהרוויחו סכומים עצומים על עבודה מינורית. היה בזה לא רק פגם חשבונאי, אלא גם פגם מוסרי. לערוץ 10 ההתנהלות הזו היוותה מכת מוות של ממש.

נכון, כדי לעשות טלוויזיה צריך להשקיע כסף, גם באנשים הנכונים. אבל בשוק קטן והפכפך כמו שלנו הסכנות הן גדולות. בר רפאלי, משה פרץ ואייל גולן מציבים רף חדש של משכורות בתעשייה שיפגע כלכלית בכולם. במיוחד כשאין לכך שום סיבה אמתית נראית לעין.

זכייניות ערוץ 2 חייבות להיזהר. אסור להן לשכוח את חטאיהן כשניגשו עם הצעות בלתי סבירות למכרז השני בערוץ 2 ועל בסיסן זכו. הן עשויות למשוך את עצמן אל הפרק החדש של קיומן, ממונפות וחסרות. מנופחות מתוספים נוצצים ומלאכותיים, ולא משכבות שנבנו לאורך שנים.

להוציא כסף שכנראה אין זה לא הדרך להבראת השוק, ואת מצבו המעורער דבר לא ירפא - לא הרישיונות ואפילו לא בר רפאלי.