"עד שהכנסת תעשה את שלה, נציע עזרה ראשונה לשוכרים"

תל אביב-יפו היא עיר של שוכרי דירות. כך על כל פנים עולה מנתוני למ"ס בסקר האוכלוסין האחרון שעשתה: 48% מתושבי העיר המאוכלסת בישראל מתגוררים בשכירות, פי שניים בהשוואה לממוצע השוכרים הכלל-ארצי שניצב על 26%. שלא במפתיע יש תנועה אדירה בשוק הזה: 25 אלף עוברים דירה בתל אביב בכל שנה - 14 אלף אליה ו-11 אלף מחליפים דירה בדירה אחרת בעיר.

"אין עיר גדולה בעולם ששיעור הצעירים בה כה גדול", מדגיש אסף זמיר, סגן ראש העיר בתל-אביב. לדבריו, שיעור הצעירים (18 עד 35) בעיר הוא 52%, ומתוכם 82% אחוז גרים בשכירות, דבר שיוצר שוק עצום. "הביקוש דוחק את השוכרים. מעמדם נחלש והם נאלצים להתפשר על תנאים ירודים וחוזים מופרכים", מסכם זמיר את המצב. במציאות זו צמחה לפני שנה יוזמה של זמיר, העומד בראש רשימת הצעירים "רוב העיר" שמתמודדת בבחירות הקרובות, לכונן מנגנון סיוע לשוכרים. מיכאל וולה, ראש יחידת הצעירים בעירייה דחף ליישומה, וכך נפתח החודש "מרכז הדיור בת"א" ב"בית הצעירים" ברחוב מזא"ה, בשיתוף לשכת עו"ד במחוז ת"א. במרכז ניתן ייעוץ בחוזים, גישור בין שותפים ובין שוכרים למשכירים, וסדנאות ניהול פיננסי ותחזוקת בית. השירות ניתן בתשלום סמלי, למשל 70 שקלים לפגישה עם עו"ד. בקרוב יונפק חוזה השכרה מומלץ בנוסח "שיאזן בין שוכרים למשכירים", כדברי זמיר.

המצוקה הגדולה היא מחיר, היוזמה שלכם, המבורכת, לא תוריד אותו.

"את שכר הדירה זה לא יוריד, כי כולם רוצים לגור ולהיות פה. המחירים ירדו רק כשאפשר יהיה להגיע ב-15 דקות מפתח תקווה לכיכר רבין ברכבת. עד אז, בשביל המחירים, אנחנו מקדמים דיור בר השגה במיזמי בנייה שהעירייה מתכננת בדרום העיר, ובדרישה לדיור בר השגה בפרויקטים חדשים של יזמים. זה מוגדר בגודל דירה ובמחיר מפוקח שיהיה נמוך ב-15% מהשוק. בחלק מהמגדלים שבונים יזמים יש שיעור מסוים של דירות בנות השגה. בזכות מדיניות הדיור האגרסיבית של העירייה, אפילו אצל ענבל אור יש. זאת בנוסף לסבסוד שכ"ד בסך 9,000 שקל בדרום-מזרח העיר, ש-300 סטודנטים כבר מקבלים".

למה לא להחיל מדיניות אגרסיבית על משכירי דירות?

"לא מחילים מדיניות כזו רק משום שזה לא בסמכותנו כרשות המקומית. דו"ח OECD מ-2011 קובע כי ישראל ממוקמת במקום הלפני האחרון בפיקוח על יחסי שוכר ומשכיר ושכר דירה. בברצלונה ובאמסטרדם משרדי דיור מהסוג שהקמנו פרושים ברחובות העיר כמו שאצלנו פזורים משרדי תיווך; בווינה מופעל קו טלפון חם לשוכרי דירות; בניו זילנד ניתן בחינם גישור לשוכרים ובעלי דירות; ובאונטריו בקנדה יש מנגנון להגשת תלונות מקוונת על בעלי דירות".

ייעוץ מסובסד לא יעצור בעלי בית שהשוק מאפשר להם, תכל'ס, לעשות מה שבא להם.

"אנחנו מציעים משענת. רון חולדאי שלח השבוע מכתב לשר האוצר ולשר השיכון והפציר להאיץ את הרגולציה. אז עד שהכנסת תעשה את שלה, אנחנו לפחות מציעים עזרה ראשונה לשוכר הדירה. ואני מאמין שזה צעד ראשון בחינוך השוק".

כדאי לעיר לעודד שוכרים זמניים?

"דיור להשכרה טוב לעיר משום שהוא מתאים ל'מעמד היצירתי', אותם אנשים שמקצועם דורש חשיבה - אמנים, יזמים חברתיים ויזמי היי-טק, למשל, שמתאפיינים בגמישות בעולם התעסוקה ובאופי חייהם. רכישת דירה מגבילה אותם למקום אחד ולגודל דירה שבעתיד לא יתאים לצרכיהם. אם ת"א רוצה למשוך אליה את המעמד הזה, עליה לפתח דיור להשכרה".