אורלקלי פרשה מקרטל האשלג; כיל והחברה לישראל צללו

אורקלי צופה קריסה במחירי האשלג ל-300 דולר, החוזים האחרונים בשוק נחתמו במחירים של כ-405 דולר לטון ■ אנליסטית בחו"ל: "טלטלה בשוק האשלג, השוק נפתח לתחרות"

מניות כיל והחברה לישראל צוללות היום (ג') בבורסה על רקע תחזית שלילית מאוד של תאגיד האשלג הרוסי אורלקלי לפיה מחירי האשלג יצנחו אל מתחת ל-300 דולר לטון. החוזים האחרונים בשוק נחתמו במחירים של כ-405 דולר לטון וכיל עצמה חתמה על החוזים האחרונים שלה במחירים של 400 דולר לטון עם סין ו-427 דולר לטון עם הודו.

"מחירי האשלג יירדו מתחת ל-300 דולר לטון", אמר מנכ"ל אורלקלי, ולדיסלב בומגרטנר, לסוכנות בלומברג. האנליסטית הלנה סחנובה מסרה כי "הודעת אורלקלי מטלטלת לגמרי את כל שוק האשלג. אם עד עכשיו השחקנים בשוק האשלג פעלו כמו אוליגופול כדי לשמור על מחירי אשלג גבוהים, כעת השוק הופך תחרותי. כל מניות האשלג יירדו - כולל פוטאש ואגריום ".

סחנובה הוסיפה כי אורלקלי תיהנה מהגדלת המכירות בטווח הקצר כיוון שהיא יצרנית האשלג היחידה בעולם שיכולה לספק אשלג לסין באמצעות משלוחים ברכבות. סין, כידוע, היא צרכנית האשלג הגדולה בעולם. בומגרטנר מעריך כי אורלקלי תספק לסין 2.5 מיליון טון אשלג דרך רכבות בשנה. הוא צופה כי שהחברה תייצר אשלג בתפוקה מלאה של 13 מיליון טון בשנת 2014, לעומת 10.5 מיליון טון השנה. הוא הוסיף כי שאורלקלי תוסיף עוד 500 אלף טון אשלג לחוזה האספקה שלה עם סין עד סוף השנה והמחיר יהיה נמוך מ-400 דולר לטון (המחיר עליו סוכם בחוזה).

מניית כיל מרכזת היום את המחזור הכבד בשוק ויחד עם החברה לישראל הן מעיקות על מדד המעו"ף ואחראיות לירידות השערים היום בבורסה. בבורסת פרנקפורט צונחת מניית K+S ביותר מ-17%. מניית אורלקלי צונחת ב-13%.

אורלקלי, יצרנית האשלג הגדולה בעולם, פרשה מקרטל האשלג BPC (רש"ת: Belarus Potash Company) ומנהלת כעת מגעים עם הודו וברזיל לחתימה על חוזי אשלג חדשים (כיל מוכרת להודו כ-20% מסך יבוא האשלג של ההודים). התפתחות זו עלולה להביא ללחץ גדול על מחירי האשלג הגדולים, ומכאן החשש לגבי כיל.

"יש בשוק עודף היצע משמעותי של אשלג", מסר האנליסט גלעד אלפר מאקסלנס. "אורלקלי רואה שעודף ההיצע הזה לא הולך להיעלם, הם אומרים 'לעזאזל' ומתחילים למכור מה שהם יכולים".

- מה זה אומר לגבי כיל?

"זה חדשות רעות. השאלה מה זה יעשה לקבוצה הצפון-אמריקאית בה יש את פוטאש... אם הם יחזיקו מעמד הם יוכלו למתן את החדשות הרעות האלה. יש אפשרות שהקרטל של פוטאש ומוזאיק גם כן יתפרק - הן רואות מה שאורלקלי ראתה... אם גם קבוצת הייצור הצפון-אמריקאית תיפול, יש פה שוק עם תחרות עזה מבעבר ויש לכך השפעות של מחיר ונתח שוק".

- מתי נתחיל לראות את ההשפעה על כיל?

"ברבעון השלישי. הירידה הדרמטית במחירי האשלג בעולם תחל כבר בשבוע הבא".

כיל 2
 כיל 2

כיל תפרסם את הדוחות הכספיים שלה לרבעון השני בשבוע הבא (7 באוגוסט). את הרבעון הראשון של השנה סגרה החברה ברווח של 305 מיליון דולר לצד מכירות של 1.64 מיליארד דולר. חוזי האשלג האחרונים של החברה נסגרו במחיר של 413 דולר לטון. פעילות האשלג והפוספטים היוותה כ-58% מסך מכירות החברה ברבעון הראשון של השנה.

בסקירה שפרסם לאחרונה האנליסט רוני בירון מ-UBS הוא צפה כי כיל תציג בשבוע הבא רווח של 24 סנט למניה וחזר על המלצת "קנייה" במחיר יעד של 46 שקל למניה.

בנוסף על החדשות הרעות מחו"ל, הרי שלכיל גם צרות משלה מבית - ועדת שישנסקי 2 שתדון בהיקף התמלוגים שעתידה כיל לשלם למדינה, זאת בנוסף למהלך שמקדמת כיל מול שרת הבריאות, יעל גרמן, לאישור הכריה בשדה בריר שבנגב.

כיל
 כיל