שיפוצניק בקליק

תם העידן של הזמנת בעל מקצוע באופן אקראי על ידי דפדוף במדריך דפי זהב * שורה של אתרים ואפליקציות מאפשרים היום לחפש ולהזמין דרכם בעל מקצוע בהתבסס על חוות דעת, לדרג אותו ולדעת מראש כמה יעלה הביקור * מבדיקת "גלובס" עלה שמידרג הוא האתר הנוח ביותר

חודש לתוך החופש הגדול ועונת השיפוצים ומעברי הדירות בעיצומה. ישראלים רבים אורזים את הדירה, מחליפים מטבח, משפצים את השירותים, מחליפים מנורות או רק מחליטים להחליף קצת אווירה עם צבע פסטל חדש בבית. אבל כיוון שלא הכול אנחנו יודעים לעשות בעצמנו, בעלי מקצוע הופכים למבוקשים במיוחד בתקופה זו. המלצות מפה לאוזן הן הפתרון האפקטיבי במקרה כזה, אך מה עושים כשעוברים לעיר חדשה ללא מכרים או שפשוט אין בנמצא המלצות מחברים? העולם הדיגיטלי מספק כמה פתרונות ו"גלובס" בדק את האפליקציות והאתרים השונים והשווה ביניהם.

מהבדיקה עולה שאתר מדרג עושה את העבודה האמינה ביותר עם סינון קפדני של אנשי מקצוע ובדיקה יזומה של כל מקבלי השירותים. עם זאת, האתר חייב לעבור שדרוג עיצובי וכן להתפתח לכיוון אפליקציית מובייל. מהצד השני ניתן למצוא שני שירותים שבולטים לרעה. האחד הוא האפליקציה החדשה Pro Finder, שלא מצליחה לייצר חדשנות אמיתית מלבד גישה מהמובייל וסובלת מבעיות שונות. השני הוא שירות הדיגיטל של 144, לא מצליח לספק רמה גבוהה מספיק כנדרש מאתר של חברה כמו בזק.

מידרג

אמין ונוח

פלטפורמה: אתר אינטרנט (midrag.co.il)

מה מציע השירות? חיפוש בעלי המקצוע מציג דירוג כולל, לצד ציון לפי מקצועיות ומחיר, וכן זמינות בעל המקצוע ומספר המדרגים. היתרון הבולט של מידרג הוא אופן הדירוג של בעלי המקצוע. גולש שיבחן את פרטיו של בעל מקצוע, יזכה כעבור מספר ימים לשיחה מנציגי האתר ויתבקש לדרג את המקצועיות והאיכות של בעל המקצוע. הדירוג יופיע באתר והציון ישוקלל לציון הכללי של בעל המקצוע. אחד היתרונות הוא העובדה שבעל מקצוע שציונו הכולל יורד מתחת ל-8, מוסר מיידית מהאתר.

האתר כולל מחירונים המתבססים על הלקוחות עצמם. בחלק מהמקרים אף מוצגת סטטיסטיקה והתפלגות ממוצע המחירים בנושא מסוים. האתר גם כולל טיפים שימושיים במקרים של תיקון אייפון, דודי חשמל, מדיחי כלים, איטום ועוד, שעוזרים ללקוחות לקבל מושג על מה בעלי המקצוע הולכים לדבר איתם.

בשונה מהמתחרים, מידרג אינו חינמי לחלוטין והוא גובה מהמשתמשים סכום צנוע או לחילופין דורש מהם מעורבות פעילה: האתר מציע התנסות חינמית של חמישה בעלי מקצוע. לאחר מכן ניתן לקבל מידע בתשלום (בעל מקצוע בשקל או מנוי שנתי ב-18 שקל) או לחילופין להמליץ על האתר לחברים או לכתוב חוות דעת מלאה באתר כדי לקבל גישה חופשית.

נקודת חוזקה: דירוג בעלי מקצוע על סמך שיחת טלפון ללקוחות.

נקודת תורפה: אין אפליקציית מובייל. *ותק: פעיל מ-2003.

ProFinder

דירוג בעייתי

פלטפורמה: אפליקציית אייפון ואייפד.

מה מציע השירות? שירות מציאת בעלי המקצוע הכי חדש בסביבה, שהושק מספר שבועות לאחר "מי זמין". עם זאת, המודל שלו אינו מספק חדשנות יתרה והממשק שלו לא מבשר טובות אלא להפך. שיטוט באפליקציה מלמד כי לא רק שבעלי מקצוע פיקטיביים מצאו את דרכם פנימה, אלא שניתן לדרג איכות שירות גם מבלי לקבל אותו בפועל. מנגד, ניתן לדרג רק פעם אחת בלבד. האפליקציה זמינה רק למשתמשי iOS ומשאירה מאחור קהל רב. עבור משתמשי האייפד, השימושיות מוגבלת, משום שמספר הטלפון של בעל המקצוע מופיע רק ע"י כפתור לביצוע שיחה, ולא ניתן לראות אותו באופן אחר. במילים אחרות, בעוד שמי שיחפש בעל מקצוע מהאייפון יוכל לראות את מספר הטלפון ולחייג אליו, באייפד זה לא אפשרי.

כמו כן, לא ניתן לדפדף בין קטגוריות בעלי המקצוע וגם ביצוע חיפוש בתחום אחר מחייב הסרת החיפוש הקודם.

האפליקציה מאפשרת לשלוח הודעות לבעלי המקצוע אך אלה לא תמיד מגיבים. לטובת האפליקציה ניתן לומר כי יכולת הדיווח על רשלנות בעל מקצוע ישירות מהטלפון חוסכת לא מעט כאב ראש.

נקודת חוזקה: דיווח על מקצועיות של בעל מקצוע מהאפליקציה.

נקודת תורפה: חיפוש בעייתי באפליקציה וזמינות מוגבלת (אין אתר אינטרנט ואין אפליקציה לאנדרואיד).

ותק: פעיל מ-2013.

המקצוענים

זמינות מרבית

פלטפורמות: אתר אינטרנט, אייפון, אנדרואיד, עמוד פייסבוק ומדריך מודפס (אזור מרכז ושרון).

מה מציע השירות? לפי האתר, בעלי המקצוע המופיעים בו נבחרים על סמך תעודת הסמכה, פגישה אישית וחתימה על אמנת שירות, אך לא נעשית בדיקה מול לקוחות קודמים או בדיקת פתע כדי לעמוד על מקצועיותם.

עם זאת, הם מצהירים כי בעלי מקצוע שמספר חוות הדעת השליליות עליהם יעבור את הממוצע (שאינו מפורסם), הם יוסרו מהאתר.

חוות הדעת - הטובות או השליליות - לא נאספות באופן אקטיבי על-ידי האתר. מי מהלקוחות שבוחר לעשות זאת, יכול לפנות דרך טופס באתר.

האתר מציג מחירונים במגוון די רחב ואף מציג כתבות מגזין בתחומים רלבנטיים. כמו כן, קיימת באתר גישה למדריך המודפס של המקצעונים באזור המרכז והשרון.

האפליקציה הסלולרית נוחה במיוחד לשימוש וכוללת לא רק גישה לבעלי המקצוע לפי מיקום נוכחי אלא גם מחירונים ופנייה במייל או בטלפון למוקד גישור ועזרה ללקוחות מול בעלי מקצוע.

נקודת חוזקה: גישה נוחה מכל הפלטפורמות הדיגיטליות.

נקודת תורפה: תהליך הסינון לא ברור וחוות הדעת ניתנות באופן וולנטרי.

ותק: פעיל מ-2003.

יצאת גדול

בדיקת אמת

פלטפורמות: אתר אינטרנט, אייפון ומדריך מודפס.

מה מציע השירות? יצאת גדול הוקמה כשנה לאחר שהתוכנית "יצאת צדיק" עלתה לשידור ולמעשה התחקתה אחר אופן בדיקת בעלי המקצוע של חיים הכט ואנשיו. באופן דומה, נעשית בדיקה מדגמית במצלמה נסתרת של בעלי מקצוע כדי לעמוד על איכותם ומקצועיותם באמצעות תקלה יזומה. מעבר לעובדה ש"יצאת גדול" שאבה יתר על המידה השראה מתוכנית הטלוויזיה המוכרת, צריך לזכור כי מדובר בבדיקה חד-פעמית של בעל מקצוע - מה שלא תמיד משקף את יכולותיו האמיתיות. עם זאת, זהו האתר היחיד שבודק בשעת מעשה את בעלי המקצוע.

לא אהבנו לראות את הרשימה השחורה של בעלי מקצוע שסרחו. אמנם כדאי להיזהר מהם אבל עדיף להתעסק בטובים מאשר להכפיש אחרים. חוות הדעת ניתנות באופן וולנטרי על-ידי גולשים ולא נאספות על-ידי החברה.

האפליקציה לא מתפקדת כראוי והחיפוש בה בעייתי.

נקודת חוזקה: בדיקות בשעת מעשה של בעלי המקצוע במאגר.

נקודת תורפה: קושי במציאת בעלי מקצוע בתחומים שונים ואפליקציה בעייתית.

ותק: 2005.

דפי זהב

מחירון מקיף

פלטפורמות: אתר אינטרנט, אייפון, אנדרואיד, פייסבוק.

מה מציע השירות? אחד ממקורות המידע הוותיקים למציאת בעלי מקצוע ועם מאגר גדול ומקיף. האתר אמנם מאפשר לדרג בעלי מקצוע ולמיין לפי מספר המדרגים או לפי הציון, אך הסינון הראשוני לא ממש קיים ולא נבדקים טיבם של העוסקים במלאכה על-ידי החברה. עם זאת, נעשים סקרי חוות דעת טלפונית על-ידי החברה וביוזמתה.

יש לציין כי מערכת הסינון, הניווט והמיון באתר היא המתקדמת ביותר מבין השירותים שנבדקו בכתבה. ניתן לבחור קריטריונים שונים וכך לסנן בעלי מקצוע אפילו על סמך שפות שהם מדברים, אם העסק שומר שבת או אם הוא באמת נמצא באזור המגורים של הלקוח או רק נותן שם שירות.

המחירונים של דפי זהב מקיפים בהחלט וכך בקטגוריה כמו קירות גבס, מפורטים למעלה מ-20 עבודות שונות והמחירים הממוצע שלהן. כמו כן, ניתן למצוא מדריכי קנייה שמספקים טיפים בנושאים שונים. לחברה אפליקציה סלולרית אך יכולת החיפוש בה לא מעמיקה ונוחה מספיק כמו באתר.

נקודת חוזקה: מערכת סינון מתקדמת ומחירונים מפורטים.

נקודת תורפה: אין סינון ראשוני של בעלי מקצוע.

144 (בזק)

חסר דירוג

פלטפורמות: אתר אינטרנט, אייפון, אנדרואיד, פייסבוק.

מה מציע השירות? בעוד דפי זהב היה מוכר היסטורית כמקור מידע לבעלי מקצוע, המאגר של 144 סבב בעיקר סביב בעלי מקצוע. בבזק ניסו בשנים האחרונות לשנות את התפישה, ואכן יש לא מעט בעלי מקצוע במאגר, אך בדומה לדפי זהב - אלה לא עוברים סינון כלשהו וכל אחד יכול לפרסם שם. יתרה מזאת, קיים מחסור משמעותי בחוות דעת שיאפשרו לגולשים לסנן בעלי מקצוע לא טובים ולמצוא את המקצועיים והאיכותיים באמת. כך, למשל, בקטגוריה פופולרית כמו חשמלאים ובחיפוש ארצי, נמצאו רק כ-30 בעלי מקצוע שזכו לחוות דעת מהגולשים. לטובה ניתן לציין את המפה שעליה מוצגים בעלי המקצוע שעלו בחיפוש וכן מדריכים וטיפים שונים להתנהלות מול בעלי מקצוע בתחומים שונים. האתר גם מציג את החיפושים האחרונים שנעשו בו בכל הארץ, אך לא ברורה ממש התועלת בכך לגולש המזדמן לאתר.

עוד עולה מהבדיקה כי אפליקציית הפייסבוק של 144 הייתה נראית מבטיחה בהתחלה אבל החיפוש ברשת החברתית מפנה לקבלת התוצאות באתר הרגיל. מנגד, אפליקציית המובייל מספקת חוויה מתקנת עם ממשק נוח וידידותי.

נקודת חוזקה: מיפוי בעלי מקצוע ואפליקציה ידידותית.

נקודת תורפה: מחסור מורגש בחוות דעת.