היו"ר החדש של התעשייה האווירית: רפי מאור

מאור, יו"ר ECI טלקום, יחליף את דב בהרב שפורש לאחר שנתיים בעבר היה מעורב בפרויקט הלביא, שימש כמנכ"ל אינדיגו וכסגן נשיא HP

יושב ראש הדירקטוריון הבא של התעשייה האווירית הוא רפי מאור, שמכהן כיום כיו"ר חברתECI טלקום. מאור מונה לתפקיד בידי שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, ובתיאום עם שר האוצר, יאיר לפיד. בימים הקרובים המינוי יובא לאישור הוועדה למינויים בחברות הממשלתיות, ובתוך ההליך, מאור עתיד להחליף את היו"ר המכהן של התע"א, דב בהרב, שהודיע באחרונה על החלטתו לפרוש מהתפקיד, שנתיים בלבד לאחר שמונה לו בידי שר הביטחון לשעבר, אהוד ברק.

המינוי של מאור הוכרע בימים האחרונים בלשכת שר הביטחון, ונחשב למהלך מפתיע. זאת, לאחר שמאז שבהרב הודיע על כוונתו לפרוש, הוזכר שמו של מפקד חיל האוויר לשעבר, האלוף (במיל') עדו נחושתן, כמועמד מוביל לתפקיד. התעשייה האווירית היא חברה ביטחונית שבבעלות המדינה ויושבי הראש שלה ממונים בידי שרי האוצר והביטחון.

אף שמאור מגיע לתפקיד לאחר פעילות ממושכת במגזר העסקי, הוא מכיר את התעשייה האווירית היטב, בזכות שורה ארוכה של תפקידים שמילא בה בעבר. בשנות ה-80' הוא נמנה על הצוות הבכיר שהוביל את התוכנית ההנדסית לפיתוח מטוס הלביא והיה מעורב בייצור ארבעה אבות טיפוס של מטוס הקרב הישראלי. עם סגירת הפרויקט, באוגוסט 1987, הוא נקרא בידי מנכ"ל התע"א לשעבר, משה קרת, לניהול פרויקט נרחב וסודי של החברה, שלא ניתן לפרט אודותיו גם כיום. בהמשך, הוא מונה לתפקיד מנהל מפעל המל"טים (מטוסים ללא טייס) של החברה.

"זה מינוי ראוי ומדויק", אמר היום (ה') ל"גלובס" בכיר באחת התעשיות הביטחוניות. "מאור מכיר את המערכת כולה ובקיא היטב בחברה שבראשה הוא עתיד לעמוד. הפעילות של התעשייה האווירית לא תהיה זרה לו".

עם סיום תפקידיו בתעשייה האווירית, מאור פנה למגזר העסקי ושימש כנשיא וכמנכ"ל אינדיגו, שנמכרה בהמשך בכמיליארד דולר ל-HP. עם השלמת העסקה, הוא מונה לסגן נשיא HP, ובמקביל ניהל במשך שלוש שנים נוספות את אינדיגו. לאחר מכן הוא שימש כנשיא ומנכ"ל של ECI טלקום שנמכרה ב-2007 במיליארד ורבע דולר. מאז הוא משמש כיו"ר החברה.

בהודעה שפרסם היום, ציין שר הביטחון, כי "מאור מכיר היטב את התעשייה האווירית ויביא איתו לתפקיד ניסיון ניהולי רב בעולם התעשיות הביטחוניות ובעולם העסקי, שכל ישר, מקצועיות והבנה של המקום שבו פועלת החברה. על רפי מוטלת האחריות להוביל את התע"א לפסגות חדשות, ואני בטוח שהידע הרב שלו, נחישותו ויכולותיו המגוונות יסייעו לו בכך".

בין האתגרים שצפויים למאור בתפקידו החדש, התמודדות התעשייה האווירית עם מגמה של קיצוצים נרחבים בתקציב הביטחון של ישראל, כמו גם של מערכות ביטחון אחרות ברחבי העולם. אלה, עתידים להשפיע על היקפי הרכש של מערכות נשק, ועל רקע הימשכות המגמה, החברות הביטחוניות, ובהן התע"א, פועלות לביסוס מעמדן בשווקים חדשים, כמו בחלק ממדינות אסיה.