גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"זו ההנהלה הגרועה ביותר שהייתה לרשות השידור אי-פעם"

יו"ר אגודת העיתונאים בירושלים חיקה גינוסר חתם על הרפורמה ברשות השידור והיה בטוח שרוממה הולכת למהפך ■ עכשיו הוא נחוש להיאבק נגד כוונות הסגירה

חיקה גינוסר נכנס בחודשים האחרונים בפעם השנייה לתפקיד יו"ר אגודת העיתונאים בירושלים. הוא שימש בתפקיד לפני 6 שנים, והיה נציג העיתונאים בדיונים הראשונים על הרפורמה ברשות השידור. כעת הוא חזר כדי לחתום על הרפורמה, בטרם תצא לדרך.

גינוסר חש בסגירת המעגל כאשר חתם על מסמכיו הסופיים של ההסכם בחודש שעבר, אבל הרפורמה, כך נראה, כבר לא תצא לפועל. במשרדי הממשלה נחושים לצאת למהלך דרמטי הרבה יותר, שעשוי לכלול גם סגירה של רשות השידור ופתיחתה מחדש.

גינוסר, מפיק ומנהל מדור המבצעים בערוץ 1, ומי שבמצטבר עובד 30 שנה בשידור הציבורי, יוצא למה שנראה כקרב חייו כדי למנוע את זה, ושולף את כל התחמושת שבידיו.

- לפי מיטב הבנתך, אתם הולכים היום לקראת סגירה?

"אני מרגיש שיש רצון כזה ויודע שמדברים על זה. אני לא מכיר החלטה סופית. זה מצער אותי מאוד, שאחרי שסיימנו עבודה מאומצת של 6 שנים וחתמנו על כל המסמכים, מדברים על סגירה ולא על איך מעלים את הרשות על הפסים הנכונים. הרי זו הייתה עבודה של האוצר - של כל-כך הרבה עובדים שם, של השרים הממונים ובהם ראש הממשלה עצמו.

"הגענו לתוצאות, ופתאום נשמעים קולות של נסיגה. לא ייתכן שאין רציפות שלטונית בדברים הכי בסיסיים. לא ייתכן שיבוא שר ויבטל במחי יד עבודה של 6 שנים. האמירה לסגת מהרפורמה לא נתפסת בהיגיון".

גינוסר תוקף את האמירה נגד הרפורמה, אבל ההנחה של השר הממונה גלעד ארדן היא שהרפורמה הזו לא שווה הרבה. היא אמנם מסדירה פרישה של 700 עובדים והסכמי עבודה חדשים, אבל היא לא באמת יוצרת מבנה חדש ובריא לרשות השידור ולא משנה את ייעודה.

לדברי גינוסר, "הרפורמה שעליה חתמנו דרמטית בצורה בלתי רגילה. אני לא חושב שמי שאומר את זה קרא בכלל את הרפורמה ויודע על מה הוא מדבר. אני מציע שיבוא וישמע אותנו.

"הרפורמה תביא לפרישה של 40% מהעובדים, שזה מהלך עצום, הסכמי שכר חדשניים לגמרי במגזר הציבורי שיוצרים מהפכה אמיתית, ומעל לכל הגמישות הניהולית שניתנה להנהלה היא טוטאלית ומאפשרת להם לנייד ולפטר באופן חופשי. זה הסכם מהפכני".

- אבל האם הוא יהפוך את הרשות לבריאה? האם הוא ישפר את מוצריה ואת ייעודה?

"הרפורמה היא משהו פרקטי. ב-2005 שונה חוק רשות השידור, שבו הוגדרו מטרותיה. נקבע כי 50% מזמן השידור יהיה בהפקות חיצוניות, וכי רשות השידור תפיק רק חדשות, ספורט והפקות מיוחדות. החוק אמנם שונה, אבל לא נעשו התאמות פרקטיות בשטח. הרפורמה אמורה להוות את ההתאמה הזו".

- אבל מה באשר לאנשים? באוצר אומרים שהם לא סומכים על ההנהלה הנוכחית שתנהל את הרפורמה הזו כראוי.

"ההנהלה - מהמנכ"ל יוני בן-מנחם ועוזרו הבכיר (זליג רבינוביץ', ל"א) ומטה - זו ההנהלה הגרועה ביותר שהייתה לרשות השידור בכל הזמנים. רק בגללם מדברים היום על סגירה. המליאה לא יותר טובה. הם נתנו להנהלה גיבוי מלא לדברים שלא יתקבלו על הדעת, כמו להשאיר את משה נסטלבאום בתפקידו, כשתחתיו אנשים רבים שהעידו נגדו בקובלנה. בימים האחרונים הם החליטו שהם יוצאים נגד ההנהלה, אבל הם סוגרים את דלתות האורווה אחרי שהסוסים כבר ברחו".

צריך נס

גינוסר, שעשוי היה לפרוש בעצמו בשנים הקרובות, מדבר בכאב גדול על מה שמתרחש במקום עבודתו. "יש אווירה קשה של חוסר ודאות, של חשש גדול, לפרנסה, לקיום. אנשים הולכים לאבד את הכול".

לדבריו, ההנהלה מהלכת אימים על עובדי רשות השידור, ופחד שורר במסדרונות. "שיקולי הניהול היום ברשות השידור אינם לטובת המערכת, הכול אישי. אם ההנהלה הזו הייתה מתפטרת, היה סיכוי שזה יציל את רשות השידור. הרי יש טענות להנהלה מכל עבר - המשנה ליועמ"ש אבי ליכט, האוצר, השרים".

- ואם תעזוב ההנהלה הזו, מה יבטיח שתבוא אחת טובה יותר? הרי המנהלים אצלכם צומחים באותו בית גידול.

"כל זמן שהמינויים ברשות השידור פוליטיים, שהממשלה קובעת מי יהיה המנכ"ל ומי יהיה היו"ר - והיה ניסיון של השר הממונה לשעבר איתן כבל לשנות את זה - זו בעיה גדולה, וצריך לא פחות מנס כדי שתצא מזה הנהלה טובה.

"כשמינו את בן-מנחם, לקחו אותו פחות בשל יכולות ניהול - ויותר כי האמינו שהוא האדם הנכון שיוכל לעצור את השידור בכל פעם שביבי נואם באיזה מקום זניח, ושהוא לא יחזיר את השידור עד שהוא לא יסיים את המילה האחרונה בנאום".

- אתה מאשים את ההנהלה, אבל גם לעובדי הרשות אין רוח גבית מהציבור. יש הרבה טינה כלפיכם, על הסכמי העבודה שלכם, על העובדה שאתם לא מספקים תמורה לאגרה.

"הציבור לא אוהב את רשות השידור, לא אוהב לשלם אגרה. זה לא מהיום. צריך להזכיר שהסכמי העבודה אמורים להיות מתוקנים ומוגדרים מחדש ברפורמה. מעבר לזה, יש להפריד בין העיתונאים ובין ההסכמים של הטכנאים ברשות השידור, שיושבים על השאלטר - בדיוק כמו אנשי הנמלים והרכבת - ולכן לאורך השנים ההישגים שלהם בתנאי העבודה היו טובים הרבה יותר".

אגודות העיתונאים יוצאות כעת למאבק, כדי למנוע את כוונות הסגירה של רשות השידור. לצד ההצהרות הפומביות, הן מתכננות פנייה לערכאות משפטיות, בין אם לבג"ץ ובין אם מדובר בבית הדין לעבודה. לדברי גינוסר, במהלך השנים שחלפו הוציאה אגודת העיתונאים מיליוני שקלים לטובת ייעוץ משפטי, ליווי והדרכות לקראת הרפורמה.

- 1,200 איש אמורים להישאר ברשות אחרי הרפורמה שאתה חתמת עליה. זה לא יותר מדי?

"מכל רשויות השידור באירופה, אנחנו מהשתיים הקטנות ביותר מבחינת כוח-האדם. 1,200 איש זה הרבה רק אם התוצרת לא טובה, ומאז שהופחתה האגרה ב-2003, והאמצעים הופחתו, התכנים שילמו את המחיר".

- יש היום תמורה לאגרה?

"חד-משמעית: אין תמורה לאגרה. ועדיין זה לא אומר שאין לנו תוכניות סוגה עילית ברמה הגבוהה ביותר, אבל אנשים לא טורחים לגלות את זה. הבעיה העיקרית היא שכל ההתקשרויות שלנו להפקות החיצוניות איומות. למה? זה הכול עניין של ניהול.

"יש ימים של רייטינג של פחות מ-1%. זה דבר שלא היה מעולם בתולדות רשות השידור. אי-אפשר להאשים אף אחד ברשות על זה, פרט להנהלה. זה לא התחיל במשמרת שלה, אבל הם העצימו את זה.

"ההידרדרות הגדולה התחילה לדעתי אצל ג'ו בראל ולא נעצרה מאז. הנה, גם הרדיו מתחיל לרדת בהאזנה, ולא בכדי - אלה אותם אנשים ואותם מינויים. איבדנו את הבוקר של קול ישראל לגלי צה"ל. גם את הדבר הכי טוב שהיה, הם מקלקלים".

- העבודה העיתונאית ברשות השידור ראויה?

"לא. חלקה עבודה מוזמנת. בגלל זה דאגו לשים את המנהלים האלה, כי צריך לשלם למי שמינה אותם. חשוב להגיד, יש עיתונאים נפלאים ברשות השידור. יעקב אחימאיר, אילה חסון, אורן נהרי, אריה גולן, קרן נויבך. יש אנשים מעולים - אבל הם הצליחו להחדיר גם אנשים פחות טובים כדי להשמיע את הממשלה".

- אתה באמת מאמין שאם תהיה רפורמה, רשות השידור תתנהל מצוין?

"אם תהיה רפורמה, קיים סיכוי שהרשות תעלה על פסים נכונים, אבל רק אם תהיה ההנהלה הנכונה. לדעתי צריך להעיף אותם. השידור הציבורי הוא בבת-עינה של הדמוקרטיה, במיוחד במדינה כמו שלנו".

תגובות

מרשות השידור נמסר בתגובה: "השתלחותו של חיקה מעלה חשש ומראה על מצוקתו האישית, הנובעת מכך שביטול הרפורמה פוגעת בו ובאנשיו בצורה אנושה, במידה שהוא וחבריו לא פורשים בתקופה הבאה, לא יחולו עליהם תנאיה המועדפים, דבר שיכול לגרום להפסד כספי גדול.

"מצחיק הדבר שחיקה מנסה למחזר אמירות כמו 'ההנהלה הגרועה ביותר' - אמירה אשר שגורה בפי האגודות בעשור האחרון, ולא משנה מי ההנהלה. מעניין מה אומרים כלל העובדים על הנהלת האגודה הנוכחית.

"אכן ברשות השידור יש עיתונאים טובים רבים, וכן מאות עובדים נוספים שלא בהכרח שייכים לחבורה שאותה הוא מייצג, עובדים עלומי-שם ובעלי פנים לא מוכרות אולי, אך בעלי יכולות ומסירות אין קץ לשידור הציבורי, אשר להם ולחיקה אין שום דבר מהמשותף.

"ההנהלה מזכירה לאגודה כי הסכמי שכר מופרכים ללא הכנסת שעון נוכחות הם אלה שהביאו לניפוח בכוח-האדם ולגירעונות של רשות השידור, ולא הנהלה כזו או אחרת. ברשות ישנם מאות עובדים טובים ומקצועיים אשר רואים ברשות השידור ובשידור הציבורי את ביתם, לעומת כמה עשרות ממורמרים אשר כל כוחם הוא בהשמצות ובסכסוכים אישיים.

"מנכ"ל רשות השידור, עוזרו הבכיר והנהלת הרשות ימשיכו בדרכם להצלת השידור הציבורי, השבחתו והחזרתו למקומו הראוי. הנהלת הרשות סומכת על ההיגיון הבריא של עובדיה וכן על זיכרונם, אשר לא יתנו לקומץ עובדים ובעלי יעניין להובילם לתהום ולהותירם במקום עבודה בעל סביבת עבודה רעה וטעונה, אשר יכול להביאם אף לסגירתו ולאיבוד פרנסתם".

ממשרד התקשורת לא נמסרה תגובה עד לפרסום הידיעה.

עוד כתבות

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

ירידות קלות בבורסה המקומית; מדד ת"א ביטוח יורד בכ-2%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.1% ות"א 90 יורד ב-0.7% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל