למרות רוחות המלחמה: אין הידרדרות נוספת באמון הצרכנים באוגוסט

על רקע היציבות באוגוסט ממשיך המדד לשמור על רמתו הנמוכה; הפסימיות צפויה להכביד על על ההוצאה לצריכה פרטית ■ לקריאת הניתוח המלא

מדד אמון הצרכנים של גלובס בשיתוף PwC Israel עלה באוגוסט ב-2.8 נקודות ל-73.1 נק' (1996 = 100 נק') וזאת אחרי ירידה של 1.2 נק' ביולי, ועלייה של 8.6 נק' ביוני. נראה כי הציבור העדיף להיכנס לעמדת המתנה לגבי סוגיית התקיפה האמריקאית בסוריה, שנכון לעכשיו הולכת ומתרחקת.

בסקר המדד השוטף, בעריכת מכון סמית, שלוש שאלות ליבה: מהו לדעתך מצבו הנוכחי של המשק? מה יהיה מצבו בעוד חצי שנה? מה יהיה מצבך הכלכלי האישי בעוד חצי שנה? לגבי כל שאלה אנו נוטלים את שיעור האופטימיים, גורעים ממנו את שיעור הפסימיים, ומקבלים את המאזן נטו. אם למשל 40% מהמשיבים מעריכים שמצבם ישתפר בתוך חצי שנה, ו-50% חושבים שהוא יורע, הרי שהמאזן נטו יהיה מינוס 10 נקודות אחוז (נ"א).

מצב המשק: עדיין בשפל

הנתון השוטף של המאזן נטו (אופטימיים מינוס פסימיים) בשאלה הראשונה (מצב המשק) עלה באוגוסט ב-3.7 נקודות אחוז (נ"א) למינוס 33.1 נ"א, לאחר שעלה ב-10.8 נ"א ביולי-יוני. אך למרות רצף של שלושה חודשי עלייה, נותר המאזן ברמות נמוכות יחסית, אשר קרובות למדי לרמות השפל שנרשמו במרוצת השנתיים האחרונות.

אך מבט בנתוני המגמה (ממוצע תלת חודשי נע) מגלה כי הציבור הישראלי ממשיך לחשוב שמצב המשק גרוע למדי. במלים אחרות, מעבר לתנודות הטבעיות בין חודש לחודש, נתון המגמה מאותת על קפאון ברמת הפסימיות באשר לתפקודו השוטף של המשק הישראלי.

עתיד המשק: ההידרדרות נבלמה

הרכיב שמודד את ציפיות הציבור לגבי מצב המשק שישה חודשים קדימה רשם באוגוסט שיפור קטן. המאזן נטו - משיבים אופטימיים מינוס פסימיים עלה באוגוסט ב-5.1 נ"א למינוס 29.6 נ"א, אחרי ירידה של 6.8 נ"א ביולי, ועלייה של 8.1 נ"א ביוני.

גם כאן נתוני המגמה לא מותירים מקום לספק: התחושה היא שתפקוד המשק בעוד שישה חודשים יהיה גרוע יותר בהשוואה למצב היום. השאלה היא עד כמה חמורה תהיה ההרעה. בחודשים האחרונים נרשמו תנודות גדולות בהערכות הציבור, מה שמרמז על רמות גבוהות מאד של אי ודאות.

עתיד אישי: שיפור מזערי

המאזן נטו של ציפיות הצרכנים לגבי מצבם הכלכלי האישי בעוד שישה חודשים רשם באוגוסט ירידה מזערית של 0.4 נ"א לאחר עלייה של 0.7 נ"א ביולי, ועלייה של 9.5 נ"א ביוני. בעקבות ירידה זו המאזן נטו הגיע לרמה של מינוס 3.7 נ"א.

כאמור, לרכיב הציפיות האישיות יש משקל גדול בעת גיבוש התחזיות לגבי הצריכה הפרטית, לכן אנו שבים וטוענים כי הפסימיות הבולטת תשפיע על ההוצאה לצריכה פרטית, במיוחד ברבעון הראשון של 2014. אם לא יחול שיפור של ממש בנתוני המגמה של רכיב זה, הרי שתוצאה תהיה עלייה מתונה למדי בצריכה הפרטית, לפחות בחלק הראשון של 2014, ואולי אף פחותה מתחזיות האוצר שמדברות על גידול שנתי של 3% בצריכה.

לקריאת הניתוח המלא