המבקר: מדוע לא ננקט צעד מינהלי נגד אלשיך?

מבקר המדינה דורש לקבל את התייחסות משרד המשפטים והמערכת המשפטית לכך שלמרות הביקורת החריפה שמתח נציב תלונות הציבור על שופטים על אלשיך בפרשת "הפרוטוקול המשופץ" - לא ננקט כלפיה כל צעד מינהלי או מקצועי

הסתעפות חדשה ומפתיעה בפרשת "הפרוטוקול המשופץ" של השופטת ורדה אלשיך: מבקר המדינה, יוסף שפירא, פנה לשרת המשפטים, ציפי לבני, ולמנהל בתי המשפט, מיכאל שפיצר, במטרה לקבל את התייחסות משרד המשפטים והמערכת המשפטית, לכך שלמרות הביקורת החריפה שמתח נציב תלונות הציבור על שופטים, אליעזר גולדברג, בעניינה של אלשיך - לא ננקט כלפיה כל צעד מינהלי או מקצועי.

כזכור, נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, נמנע מלהורות לאלשיך להקדים את פרישתה, ושר המשפטים הקודם, יעקב נאמן, נמנע מלהעמיד את אלשיך לדין משמעתי, נוכח קביעותיו החריפות של הנציב.

ל"גלובס" נודע כי בימים האחרונים פנה למבקר המדינה עו"ד רפאל ארגז, שעמד ביסוד התלונה המקורית שהגיש ועד מחוז תל-אביב של לשכת עורכי הדין כנגד אלשיך.

ארגז היה אחד מעורכי הדין שהשתתפו בדיון באולמה של אלשיך, שבו - כפי שהתברר בהמשך - "שיפצה" השופטת את פרוטוקול הדיון לאחר שהסתיים, ופרוטוקול "משופץ" זה אף שימש את אלשיך לצורך הגשת תלונה משמעתית לוועדת האתיקה של הלשכה כנגד עו"ד ארגז.

בסופו של דבר החליטה הלשכה לגנוז את תלונתה של אלשיך כנגד עורך הדין, ובמקום זאת הגישה תלונה משלה כנגד השופטת אלשיך, שנמצאה בסופו של דבר מוצדקת.

ואולם, למרות קביעותיו החריפות של הנציב גולדברג בעניינה של אלשיך, נמנע גרוניס מלנקוט צעד כלשהו כנגד השופטת. לפני שבועות אחדים הודיעה אלשיך על הקדמת פרישתה, מאוגוסט 2014 לנובמבר הקרוב, ואולם לפרישה זו - כמו לפרישתה מראשות נציגות השופטים - אין לשיטתה כל קשר למאורעות פרשת "הפרוטוקול המשופץ".

לפיכך, פנה עו"ד ארגז למבקר המדינה - בתלונה על תפקודם של עו"ד ברק לייזר, יועמ"ש הנהלת בתי המשפט; דוברת בתי המשפט, אילת פילו; מזכירתה של אלשיך; וכן אנשי משרד המשפטים - השר לשעבר נאמן; המנכ"ל גיא רוטקופף; ונציגת הכנ"ר שהשתתפה בדיון המדובר.

המבקר שפירא החליט לפתוח במהלכים לבדיקת העניין, כדי לברר האם חוסר המעש של המערכת המשפטית כלפי אלשיך, נוכח קביעותיו של הנציב, היה ראוי.

התנהלות הבדיקה

"עו"ד ארגז פנה למבקר בתלונה על טיפולם של גורמים במשרד המשפטים ובהנהלת בתי המשפט בעניין התלונה שהגיש בשעתו לנציב התלונות על שופטים, על השופטת אלשיך", נכתב בפנייה מלשכת מבקר המדינה לשרה לבני ולמנהל בתי המשפט שפיצר. "פנייתו נסובה הן על התנהלותם של הנוגעים בדבר במהלך בדיקת התלונה על-ידי הנציב, והן על התנהלותם בעקבות החלטת הנציב במאי 2012.

"הואיל והפנייה חובקת מספר גורמים, המצויים בתחומי אחריותכם, מבקש המבקר, בטרם יקבע את עמדתו בשאלת גדרי סמכותו להידרש לעניין, לבקש את התייחסותכם הראשונית. אין בפנייה זו כדי להביע עמדה לגופה של החלטת נציב תלונות הציבור על שופטים, בתלונה על השופטת אלשיך".