כמה שנים בכלא שווה לינץ'?

הסדר הטיעון - בניגוד לעמדת משפחת הנפטר

לבית המשפט לנוער בבית המשפט המחוזי בת"א הובא היום (א') לאישור הסדר טיעון עם חבורת קטינים מנתניה, שהורשעו בלינץ' אכזרי ובהריגת אשגרי גברו, תושב לוד בן 18.

החבורה מנתניה הגיעה בפברואר השנה למסיבת פורים במועדון בתל-אביב, בו פגשה חבורה אחרת, מהעיר לוד. בין שתי החבורות התפתחה קטטה, שבשיאה החלו אנשי נתניה לרדוף אחר אנשי לוד חמושים במקלות, שברי בקבוקים ואבנים.

רוב אנשי לוד נמלטו, אולם אנשי נתניה כיתרו את גברו ז"ל והחלו להכות אותו מכות נמרצות, ואף המשיכו להכותו גם לאחר שנפל אל הקרקע והפסיק להגיב. גברו פונה במצב אנוש לבית חולים וכעבור חמישה ימים מת מפצעיו.

היום כאמור הוגש הסדר הטיעון, שבמסגרתו הורשו רבים מהמורשעים "לסגור" תיקי עבר ולהכניס אותם להסדר זה, כתקופות מאסר חופפות לעונש שעליו הסכימו היום. להלן ההסדר:

■ לנאשם 1: מאסר בפועל בן 4.5 שנים מיום מעצרו, מאסר על-תנאי כפי שיקבע בית המשפט. לאחר מכן אתייחס לפיצוי לגבי כולם.

■ לנאשם 2: מאסר בפועל בן 10.5 שנים מיום מעצרו ומאסר על-תנאי כפי שיקבע בית המשפט.

■ לנאשם 3: מאסר בפועל בן 10.5 שנים מיום מעצרו ומאסר על-תנאי כפי שיקבע בית המשפט. הנאשם 3 מעוניין לצרף לכתב האישום בתיק שלנו, ארבעה כתבי אישום נוספים שהוגשו נגדו בבית משפט לנוער, שלושה מהם בנתניה, ואחד מהם בנצרת. בגין התיקים האלה, יוטל עליו עונש של שלושה חודשים ושלושה שבועות מאסר, במצטבר למאסר בתיק שלנו, כאשר מתוך השלושה חודשים והשלושה שבועות הללו, יקוזזו 30 יום בהם היה נתון במעצר בגין התיקים האלה. כמו כן, מאסרים על-תנאי בהתאמה, כפי שיקבע בית המשפט.

■ לנאשם 4: מאסר בפועל בן 7.5 שנים מיום מעצרו ומאסר על-תנאי כפי שיקבע בית המשפט. הנאשם 4 מעוניין לצרף תיק נוסף, כתב אישום אשר יוגש לבית המשפט שאותו יצרף ויורשע בעבירות המפורטות בו, ובגינו יוטל עליו עונש של מאסר בפועל למשך 3 חודשים בחופף למאסר בתיק שלנו ומאסר על-תנאי בהתאמה.

■ לנאשם 5: מאסר בפועל בן 7.5 שנים מיום מעצרו ומאסר על-תנאי כפי שיקבע בית המשפט. הנאשם 5 מעוניין לצרף שני תיקים נוספים, שני כתבי אישום שהוגשו נגדו בבית המשפט שלום לנוער בנתניה, אשר בגינם יוטל עליו עונש של מאסר בפועל למשך 6 חודשים בחופף למאסר בתיק שלנו ומאסרים על-תנאי בהתאמה.

■ לנאשם 6: מאסר בפועל בן 4.5 שנים מיום מעצרו ומאסר על-תנאי כפי שיקבע בית המשפט.

■ לנאשם 7: מאסר בפועל בן 4.5 שנים מיום מעצרו ומאסר על-תנאי כפי שיקבע בית המשפט.

כמו כן, חוייבו המורשעים בקנסות כספיים שיימסרו למשפחת הנפטר, 30 אלף לכל אחד, למעט נאשם מספר 2 שישלם רק 10,000 שקלים.

בהודעה מציינת הפרקליטות, כי משפחת הנפטר התנגדה להסדר - ושזה התקבל על אף התנגדותה. בהקשר זה אמרה עו"ד גוטליב, המייצגת את נאשם מספר 1: "אבקש להבהיר לבית המשפט בשם כולנו, כמובן שליבנו עם המשפחה ואנחנו לא שופטים פה חס וחלילה שום אדם, שיאמרו מה שהם צריכים לומר. אנו מדברים במישור הפרקטי של התיק, שלא יהיה צל צלו של ספק שההסדר מוצע לאחר הליך גישור מאוד אינטנסיבי, שכל הגורמים בו סגורים. שום דבר לא נעשה פה כלאחר יד או כי מישהו רצה לסיים את התיק. התוצאה היא הוגנת וראויה ולקחה בחשבון את טיב הראיות בתיק, ביחס לכל אחד מהנאשמים".

אביו של אשגרי גברו ז"ל ביקש אף הוא לומר דברים, על אף שמדובר בדיון בהסדר טיעון: "אני אבא של המנוח, הבן נפל, מאותו זמן אין לנו חיים, אין לאחים שלו חיים, הם לא לומדים, לא כלום. בית המשפט ,אנחנו מבקשים, אם יקבלו מאה שנים בכלא, לא יחזור הבן שלי, חמישים שנה לא יחזור הבן שלי, אבל צריך להגיד פה שכל ההורים במדינת ישראל, מחר מחרתיים הילדים שלהם יסעו בשלום, יחזרו בשלום.

"העונש הזה בשביל הבן שלי, זה כלום. עכשיו הוא היה צריך להיות קצין בצבא. אנחנו הרוסים. באותו רגע, שהתקשרו ואמרו לי שהבן שלי נפל, באותו הזמן הרגשתי משהו לא טוב. עד עכשיו אני לא בריא, ולא שלם, ולא חזרתי לעבודה. האמא הולכת סתם, סתם הולכת, כל המשפחה הרוסה. לשאלת בית המשפט, נשארו 4 ילדים, היו 5 ילדים. הבן שלי היה ילד טוב, אהב את האחים שלו, את ההורים שלו, הוא עזר בבית".