איך הרוויח חיים ליבוביץ' 77 מיליון שקל מהקידוח של שמן?

חלום הבלהות של המשקיעים התממש במלואו: שווי חברת שמן צנח בכ-90% בעקבות כישלון קידוח "ים 3" ■ ליבוביץ' מכר את מניותיו בשמן חודשיים לפני תחילת הקידוח ב-2012 ■ הפיננסייר איתן אלדר גרף 8.5 מ' ש' בדמי ייעוץ

חלום הבלהות של משקיעים בסקטור חיפושי הנפט והגז התממש היום במלואו: מניות חברת שמן נפט וגז , שהודיעה אמש על כישלון קידוח "ים 3", קרסו בקרוב ל-90%, כשהן מושכות אחריהן שורה ארוכה של חברות ושותפויות הקשורות לקידוח במישרין או בעקיפין, שמניותיהן נפלו בעשרות אחוזים.

מי שמזוהה עם הקידוח אולי יותר מכל אדם אחר - הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, שמשמש כיו"ר שמן - אמר אתמול לתקשורת כי "לצערנו לא הצלחנו להפיק נפט. כמובן שאנחנו מאוכזבים, חשבנו שנביא בשורה בתחום האנרגטי. יחד עם זאת אנחנו עוסקים בתחום שבו הסיכון גבוה".

בקידוח "ים 3", כ-16 ק"מ מערבית לחופי אשדוד, הושקעו כ-175 מיליון דולר (כ-15 מיליון דולר מתוך סכום זה קיבלו השותפויות בחזרה מחברות הביטוח). משמעות הכרזת הקידוח כיבש הייתה קשה עבור המשקיעים בשמן, שחלקם הגדול מגיעים מקרב הציבור; בבת אחת נמחק הפוטנציאל לתגלית נפט משמעותית שאותה חזו הסקרים הסיסמיים שבוצעו טרם הקידוח, ואפסו התקוות, אשר התחזקו לאחר ששמן דיווחה בחודש שעבר על הימצאות נפט באיכות גבוהה בשכבת המטרה.

בבוקר שלאחר בשורת האיוב, המתינו המשקיעים לפתיחת המסחר היום כדי לראות מה ייוותר מההשקעה שלהם בשמן (המחזיקה בכ-77% מהזכויות בקידוח "ים 3"), כשבטרם הדיווח נסחרה החברה לפי שווי של כ-530 מיליון שקל. המסחר נפתח בירידה של 95%, שבהמשך התמתנה במעט, כך שבשעות הצהריים נסחרה שמן לפי שווי של 70 מיליון שקל בלבד.

ובכל זאת, יש גם מי שהרוויח בכל הקשור לשמן: חיים לייבוביץ', איש העסקקים החרדי שהיה היזם שקיבל את הזכויות על המאגר מידי המדינה ב-2010, לא השתתף בגיוסי ההון שביצעה שמן לצורך מימון הקידוח, ובאוקטובר 2012, חודשיים לפני תחילת הקידוח, מכר את מניותיו (כ-18% מההון) תמורת 77 מיליון שקל. הסיבה היא שהוא חשש מחילול שבת, היות שהקידוח מתבצע גם בשבתות וחגים.

גם איתן אלדר נהנה מההנפקות של שמן. הפיננסייר הוותיק המקורב לאחד מבעלי השליטה בקידוח - ג'קי בן זקן - ייעץ לחברה וגרף לפחות כ-8.5 מיליון שקל בדמי ייעוץ.

צל כבד על עתידה של תעשיית החיפושים המקומית

גם המשקיעים בניירות הערך של שותפות זרח וחברת צמיחה, המחזיקות ב-7.15% ו-5% מהזכויות בקידוח, בהתאמה, ספגו הפסד צורב: זרח צנחה בכ-60% במהלך היום ועברה להיסחר לפי שווי של 20 מיליון שקל בלבד, ואילו צמיחה נפלה בכ-55%. גם במעגל השני של חברות המחזיקות במניות של בעלות הזכויות ברישיונות (מנופים, גרינסטון, גוליבר, אדן אנרגיה ועוד) נרשמו ירידות שערים חדות.

התוצאות המאכזבות של קידוח "ים 3" מהוות גם מכה אנושה לתוכנית החיפושים של שותפות מודיעין, הנמצאת בשליטת צחי סולטן ואי.די.בי פתוח. זו מחזיקה בשני רישיונות בעל מתאר גיאולוגי דומה צפונית לרישיון "שמן" -"גבריאלה" ו"ים חדרה", ולכן הפכה בחודשים האחרונים למעין אופציה על תוצאות הקידוח של שמן. הכישלון בקידוח זה כמעט וסותם את הגולל על היכולת הפיננסית של מודיעין להוציא לפועל קידוחים ברישיונות אלה, ובהתאמה צנח היום שווי השותפות בלמעלה מ-40%.

כל אלו הביאו היום לירידה של מעל 6% במדד חיפושי הנפט המקומי, המורכב בעיקר מהשותפויות של קבוצת דלק, ישראמקו ורציו - המחזיקות בתגליות הגז "תמר" ו"לוויתן" - שלא הושפעו מכישלון הקידוח של שמן.

"קידוח 'ים 3' בוצע לאחר שנמצא נפט בקידוח קודם, 'ים 2', לפני 22 שנה", הסביר אתמול יוסי לוי, מנכ"ל שמן, את שאירע בקידוח היקר. "במהלך השנים בוצע סקר סיסמי תלת מימדי על ידי חברה גדולה ומקצועית, שממצאיו הצביעו על פוטנציאל נפט בשכבות העמוקות".

כזכור, דוח המשאבים הצביע על כך שבקידוח "ים 3" ישנו פוטנציאל להימצאות מאגר נפט בהיקף של כ-120 מיליון חביות, וסיכוי להימצאות 1.8 TCF (טריליון רגל מעוקב) של גז טבעי. בתחילת חודש אוגוסט דיווחה שמן על סימני גז טבעי משמעותיים בקידוח, ובחודש שעבר, כאשר הגיע לשכבת המטרה בעומק של כ-5,700 מטר, דיווחה על ההחלטה לבצע מבחני הפקה לאחר שנמצאו בו סימני נפט משמעותיים.

אלא, שבמבחני ההפקה שבוצעו על ידי מפעילת הקידוח, החברה האזרית CDC, התגלה כי שכבת הסלע בה נמצא הנפט אינה בעלת תכונות ולחץ מתאימים המאפשרים לנפט הנמצא בעומק הים לעלות אל פני השטח. השותפים בקידוח אף דיווחו כי אין בכוונתם לבצע מבחני הפקה לשכבה בה נמצא הגז הטבעי. זאת, מאחר שהאסדה צריכה להתפנות לביצוע הקידוח הבא שלה, ובשמן לא רצו לבצע מבחן הפקה בחופזה בעלות נוספת של מיליוני דולרים, ללא תכנון מקדים מראש.

היו"ר אשכנזי סיכם אמש את הדיווח לתקשורת באומרו כי "נבחן את כל הממצאים שהיו בקידוח בשכבת הגז ושכבת הנפט, ואז נחליט על המשך הדרך". המשקיעים לא יחסו לדבריו חשיבות רבה, בהבינם את המשמעות של תוצאות מסוג זה, אשר היו מנת חלקם של קידוחי "שרה" ו"מירה" אשתקד. גם אז דיווחו היזמים - הכשרה אנרגיה ומודיעין, כי בכוונתם ללמוד את הנתונים שהתקבלו ולבחון אפשרויות נוספות לגבי הפעולות ברישיונות. בפועל, בשנה שחלפה מאז לא נרשמה שום התפתחות משמעותית בשטח.

כל זה עלול להעלות סימני שאלה באשר להמשך כהונתו של אשכנזי כיו"ר שמן, לנוכח האופק הלא ברור של פעילות החברה, אשר בקופתה נותרו מיליוני דולרים בודדים, וספק אם תצליח אי פעם לגייס הון לקידוח נוסף.

המפסידים
 המפסידים

המרוויחים
 המרוויחים

הכשלונות
 הכשלונות

ההצהרות
 ההצהרות

הגלגולים
 הגלגולים