עד כמה קרוב גלעד יפת, מייסד ומנכ"ל הרשת החברתית לאילנות יוחסין MyHeritage, לנושא המשפחתי אפשר היה לראות באוגוסט השנה. חמישה חודשים בלבד לאחר פטירתו של אביו, עו"ד גדעון יפת ז"ל, הגה ויזם יפת הבן תחרות שחמט בירושלים, עיר מגוריו של אביו. בתחרות, שנערכה בשיתוף עם ארגון ירושחמט, השתתפו כמאה שחקנים שהתמודדו על פרסים בהיקף של 30 אלף שקל. גם אלכסנדר חוזמן, מאמנו של בוריס גלפנד, היה שם ואפילו ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, קפץ לביקור. "בשנה הבאה נביא את ראש הממשלה וגם את לבון ארוניאן, שחקן השחמט היהודי המוביל בעולם", מצהיר יפת, שבכוונתו להפוך את התחרות לאירוע שנתי.

"אבא שיחק שחמט במשך 50 שנה, כל יום 3-4 שעות. חשבתי שהדבר הנכון לעשות זה לארגן תחרות שחמט לזכרו", מספר יפת, שגם הוא למד שחמט בילדותו. בגיל 15 הוא נטש את הצריח והמלכה לטובת עולם המחשבים. "אבא תמיד קיווה שאני אחזור לדבר האמיתי", הוא אומר. עם זאת, שורשי השחמט שניטעו בו אז, משמשים אותו עד היום להובלת הסטארט-אפ המצליח שהקים ושתחתיו מועסקים 150 עובדים.

"ילד שמשחק שחמט מפתח יכולות ריכוז, סבלנות וערמומיות. זה תורם לעסקים. חבל שלא מלמדים את זה כמקצוע חובה בבתי הספר", הוא אומר, "התנאים בשחמט די שווים מלבד העובדה ששחקן אחד משחק עם הכלים הלבנים והשני עם השחורים. דרך המשחק אתה מפתח אסטרטגיה כדי לבנות יתרונות קטנים ולהפוך אותם ליתרון מכריע. זו מיומנות חשובה לצד יכולות אחרות שאתה מקבל כמו תפקוד תחת לחץ, נטרול רעשים חיצוניים, ניצול שגיאות של היריב והפלתו בפח".

הסטארט-אפים המבטיחים של השנה:

קיימא נלחמת ברעב העולמי

Cyvera מונעת התקפות סייבר

BillGuard נותנת אשראי

Wibbitz חיה בסרט

טאבולה ממליצה לכם על תוכן רלוונטי

eToro בונה רשת חברתית פיננסית

Moovit בוחרת לכם אוטובוס

ארגו הולכת על הרגליים

Taykey עוסקת בגילוי טרנדים

פרשנות / יזהר שי: חוכמת ההמונים

"זה הפך לוויראלי"

מוצר הליבה של MyHeritage, החברה המבטיחה של "גלובס" לשנת 2013 - הוא אילנות יוחסין, התחום שהיא הכי מזוהה איתו ושאיתו יצאה לדרך.

"התמקדנו בלתת כלים בחינם ובמגוון רב של שפות. זה איפשר לנו להשיג דריסת רגל", מסביר יפת, "זה הפך לוויראלי, כשאתה מזמין אנשים חדשים ובני משפחה לבנות את אילנות היוחסין".

בהמשך עברה החברה לליקוט, איסוף ודיגיטציה של מסמכים היסטוריים כמו עיתונים ישנים, מסמכי לידה ועוד. "זה אוצר בלום של מידע, שמשלים את מה שאנשים יודעים. זה תופס תאוצה בשנים האחרונות כשארכיונים בעולם עוברים תהליך דיגיטציה ומועלים לאינטרנט. שמנו לעצמנו למטרה להיות האתר המוביל בכך בהיבט גלובלי והקמנו חטיבה גדולה ביוטה שמתמקדת בתחום, באמצעות שיתופי פעולה עם מדינות וגופים מסחריים", הוא אומר.

החברה אף בנתה מנוע חיפוש למסמכים היסטוריים, שהושק ביוני אשתקד. שלושה חודשים מאוחר יותר היא השיקה את Record Matching, שמאפשר לקחת את המסמכים ההיסטוריים במאגר החברה ולהתאים בינם לבין אילנות היוחסין שבנו המשתמשים. לדברי יפת, אחוזי הדיוק עומדים על 97%. השבוע הודיעה החברה על שיתוף פעולה אסטרטגי עם FamilySearch, האתר ללא מטרות רווח הגדול ביותר למסמכים היסטוריים, מה שיוסיף למאגר של מיי הריטג' 2 מיליארד מסמכים ועצי משפחה.

מנוע הכנסות

המודל העסקי של מיי הריטג' מבוסס על freemium - השירותים הבסיסיים הם חינמיים, כשעל שירותים מתקדמים יותר יש מאות אלפי לקוחות משלמים.

"מדובר על מנויים שנתיים מתחדשים וזה נותן לחברה מנוע הכנסות דטרמיניסטי. קצב הבאת המנויים החדשים גבוה יותר מנטישת לקוחות או אי חידוש מנוי. אנשים לא רוצים לאבד גישה להיסטוריה המשפחתית וברוב המקרים אתה לא קונה את המנוי רק לשנה", אומר יפת.

יפת מסביר שההסתמכות על מנויים דורשת מחברת אינטרנט טובה לעשות שני דברים: "קודם כל שיהיה לה מוצר ויראלי, כזה שבו חבר מביא חבר, כך אתה משקיע פחות כסף בלשווק אותו", הוא אומר, "חברות כמו פייסבוק או טוויטר לא היו צריכות להשקיע כסף בלהביא גולשים כי המוצר עשה את השיווק לבד. זה בניגוד לחברות סרגלי כלים כמו קונדואיט או בבילון".

דבר נוסף, לדבריו, הוא היכולת ליצור אפקט רשת במוצר. "ככל שיש למוצר יותר משתמשים, הוא יותר מועיל, כמו waze. הצלחנו ליצור מערכת ויראלית בגלל שאילנות היוחסין הם ויראליים והתחביב של שורשים הוא ויראלי. יצרנו אפקט רשת - ככל שיש יותר משתמשים, נמצא יותר קשרים היסטוריים".

עד היום ביצעה מיי הריטג' שמונה רכישות, כשהגדולה שבהן הושלמה בנובמבר אשתקד כשרכשה את Geni, אחת המתחרות הגדולות. "ג'יני היו על הכוונת שלנו לא מעט זמן אבל בסוף הם אלה שפנו אלינו כדי לגשש אם נהיה מעוניינים לקנות אותם", אמר אז יפת והסביר כי למיי הריטג' היה חשוב לשפר עמדות מול המתחרה הגדולה בשוק - חברת Ancestry.com - ולמנוע ממנה לרכוש את ג'יני.

מהלך מרכזי נוסף שרשמה החברה הוא המינוי של סמדר לוי לסמנכ"לית כספים. לוי מילאה תפקיד דומה בחברת מדימיינד הישראלית במשך שבע שנים וליוותה אותה להנפקה ובשלב שני למכירתה. המינוי הזה מהווה הצהרת כוונות לגבי מהלך עתידי, אך יפת טוען שאקזיט לא עומד על הפרק בזמן הקרוב.

"סט של מוצרים"

הדרך אל האקזיט ארוכה והחברה מתמקדת כעת בצמיחה ובגדילה. החברה אמנם מאוזנת כבר מ-2011 אבל הרווחיות היא לא יעד הכרחי מבחינת מיי הריטג' בשלב זה, בטח שלא על חשבון הצמיחה.

אחד הכיוונים לצמיחה הוא להרחיב את פורטפוליו המוצרים שהחברה מציעה ולהגדיל את קהל היעד מאנשים שאוהבים את תחום השורשים וההיסטוריה המשפחתית לקרובי המשפחה של אותם אנשים.

"אנחנו רוצים ליצור סט של מוצרים שנשענים על הרשת החברתית שבנינו. אנחנו רוצים לפתח אפליקציות, לדוגמה, של שיתוף תמונות בתוך המשפחה", מספר יפת, "פייסבוק לא רלבנטית במקרה הזה כי זה לא מתאים למשפחות. ב-WhatsApp יש אפשרות לבנות קבוצה משפחתית ויש הרבה שיתוף של תמונות, אבל החיסרון הוא שמה שאתה משתף לא נשמר לנצח. אין שם אלבומים.

"מצד שני, יש מערכות כמו דרופבוקס, שמגבות לענן את כל התמונות אבל אין להן את ההודעות המיידיות. העתיד של שיתוף תמונות בתוך המשפחה טמון בשילוב של וואטסאפ, דרופבוקס ומיי הריטג'. אפליקציה שתאפשר לשתף תמונות בקלות עם קבוצות של המשפחה, עם אחסון מידע ועם אתר כמו שלנו שיאפשר לך להנציח את התמונות האלה באלבומים", הוא אומר.

ההתרחבות של מיי הריטג' לעבר עולם האפליקציות, מובילה את החברה לגייס עובדים והרבה. אל 150 העובדים הקיימים, יפת רוצה להוסיף יותר מ-50 עובדיםף בהם מפתחי ווב ומובייל.

תחום נוסף ומרתק לא פחות שיפת רואה כהתפתחות טבעית למיי הריטג' הוא גנטיקה. אמנם מדובר בנושא שיוצא מגבולות הרשת החברתית-משפחתית, אך עדיין בכזה שמתקשר להיסטוריה והבנה של העץ המשפחתי.

"אנחנו כמובן לא מתעסקים בתחום הרפואי ובמחלות בעזרת הגנטיקה אבל איתור קרובי משפחה באמצעות DNA מאוד מעניין אותנו", מספר יפת. החברה מוכרת כבר כמה חודשים ערכות DNA דרך אתר האינטרנט שלה ("לא בישראל כי החוק אוסר זאת ללא צו משפט").

הערכות - שמאפשרות איסוף DNA ביריקה או בהברשת החלק הפנימי של הלחי - נשלחות למעבדות בארה"ב ומוקפאות כך שניתן יהיה לנצל אותן בעתיד לטובת בדיקות שונות.

"גנטיקה יכולה להיות מעניינת עבורנו בתור רכישה עתידית", מודה יפת, "התחום רלבנטי לנו וזה משלים את המוצרים שאנחנו מספקים שקשורים לזיכרון האנושי", הוא מוסיף.

סיוע לניצולי שואה

אחד הפרויקטים שהעסיקו את יפת השנה לא קשור לצמיחה של MyHeritage כעסק. ידיעה שפורסמה באחד היומונים בתחילת השנה צדה את עיניו. קרן הפיצויים לקורבנות השואה בגרמניה פרסמה רשימה של 45 אלף שמות של בעלי רכוש יהודי שנבזז על ידי הנאצים והבהירה כי זו ההזדמנות האחרונה של היורשים לדרוש את הפיצוי הכספי בגין רכוש זה.

יפת החליט להיעזר בנתונים שקיימים ב-MyHeritage כדי לסייע לניצולי שואה ולבני משפחותיהם, ללא תשלום, להשיב לעצמם את הרכוש.

MyHeritage

■ תחום פעילות: רשת חברתית לאילנות יוחסין

■ מייסד ומנכ"ל: גלעד יפת

■ שנת הקמה: 2005

■ מספר עובדים: 150

■ גיוסי הון: 49 מיליון דולר

■ משקיעים: בסמר, אינדקס, אקסל ואחרים

המספרים של MyHeritage