בדקה ה-90: בג"ץ הדיח את שלומי לחיאני מראשות עיריית בת-ים

(עדכון) - בג"ץ קיבל את עתירת אומ"ץ וקבע: "העבירות המיוחסות ללחיאני, משכן והיקפן, חמורים לאין שיעור מהעבירות שיוחסו לראשי העיריות גפסו ורוכברגר" ■ עם זאת, השופטים שבו וקבעו כי אין בכוחם למנוע מלחיאני לשוב ולהתמודד

דרמה מטלטלת נוספת במסגרת המאבק המשפטי בראשי ערים המואשמים בשחיתות: ראש עיריית בת-ים שלומי לחיאני הודח הערב (א') מכהונתו, יומיים לפני הבחירות המוניציפליות שבהן הוא מתמודד שוב לקדנציה שלישית בראשות העיר - כך קבע הערב הרכב בג"ץ, שקיבל את עתירת תנועת אומ"ץ, בהתבסס על פסק הדין בעניין יצחק רוכברגר ושמעון גפסו מלפני כחודש.

"העבירות המיוחסות ללחיאני, משכן והיקפן, חמורים לאין שיעור מהעבירות שיוחסו לראשי העיריות גפסו ורוכברגר בכתבי האישום שהוגשו נגדם", כתבה המשנה לנשיא, מרים נאור, בהסכמת חבריה להרכב הנשיא אשר גרוניס והשופטת עדנה ארבל. "נוכח חומרת המעשים המיוחסים ללחיאני, אף שמדובר בכתב אישום ולא בהרשעה, המשך כהונתו עלול לגרום לפגיעה קשה באמון הציבור, ובערכים של טוהר המידות ושלטון החוק".

בשאלת המשך כהונתו של לחיאני קבע בג"ץ: "נוכח החומרה היתרה הטמונה במעשים המיוחסים ללחיאני בכתב האישום, ובשים לב לכך שאין בכוונתו של לחיאני לפרוש מהמירוץ לראשות עיריית בת-ים, לא ניתן להשלים עם המשך כהונתו גם לזמן קצר. החלטת מועצת העירייה אינה עולה בקנה אחד עם עקרון השמירה על טוהר המידות ושלטון החוק.

"התנהגותו של לחיאני כמתואר בכתב האישום, המהווה ראיה מנהלית בעלת משקל, היא בגדר התנהגות שאינה הולמת. ההחלטה היא בלתי סבירה באופן קיצוני גם בשים לב לכך שהבחירות לרשויות המקומיות עומדות בפתח, וזאת בשל כך שלחיאני מתמודד על כהונת ראש עיריית בת-ים, למרות כתב האישום".

באשר לטענה כי הדיון בבג"ץ מתקיים יומיים בלבד לפני הבחירות, ובשל כך אין להדיח אותו מכהונתו, קיבלה נאור את עמדת עו"ד גד מינא, נציג העותרת תנועת אומ"ץ, וציינה כי כתב האישום הוגש ב-1 באוקטובר, ואילו מועצת העיר התכנסה לדון בהדחתו של לחיאני רק ב-16 בחודש, "וכך הגענו עד הלום".

עם זאת, נאור ציינה כי "יש להצטער על כך שכתב האישום כנגד לחיאני הוגש שבועות ספורים לפני מועד הבחירות. ככלל, על הפרקליטות להשקיע את מירב המאמצים במיצוי חקירות והגשת כתבי אישום כנגד ראשי רשויות מכהנים שלא בסמוך למועד הבחירות. על רשויות החקירה והתביעה לשקלל את כל הנסיבות הצפויות כדוגמת מורכבות החקירה והתמשכות הליכי השימוע, ולעשות כל מאמץ כי כתב האישום יוגש זמן ניכר לפני מערכת הבחירות".

עם זאת, שבו השופטים וקבעו כי אין בכוחם למנוע מלחיאני מלשוב ולהתמודד בבחירות הקרובות. "אף שדעתנו אינה נוחה, בפן הציבורי, מהתמודדותו של לחיאני על תפקיד ראש העירייה בבחירות הקרובות על אף כתב האישום שהוגש נגדו, אין מקום לסטות מהכרעתנו בסוגייה זו בעניין רמת-השרון ונצרת עילית".

לעמדתה של נאור הצטרפו גם השופטים גרוני וארבל. הנשיא גרוניס קיבל את העמדה שלפיה החלטת מועצת העיר שלא להדיח את לחיאני היא בלתי סבירה באופן קיצוני, למרות הגישה ההפוכה שנקט בפסק הדין הקודם בעניין רוכברגר וגפסו. כעת הוא מקבל שעמדת הרוב כפי שנפסקה (בניגוד לדעתו) היא הדין המחייב.

"אכן, הבחירות לרשויות המקומיות צפויות בעוד יומיים בלבד", כתב גרוניס. "עם זאת, ברור כי לפי דעת הרוב קירבתן של הבחירות, אין בה, בנסיבות העניין, כדי לשנות. משמועצת העירייה נמנעה מליישם את שנפסק בבג"ץ רוכברגר וגפסו לגבי המקרה של לחיאני, יש לבטל את החלטתה ולהעבירו מתפקידו".

עו"ד גד מינא, בא-כוחה של אומ"ץ, מסר בתגובה: "הניסיון של לחיאני למנוע את הדחתו בשל הקירבה למועד הבחירות נכשל כישלון חרוץ. מלכתחילה לחיאני לא היה צריך להעמיד את העניין למבחן בית המשפט. לחיאני היה צריך להתפטר, ואם לא התפטר, המועצה הייתה חייבת להדיחו, והחלטתה שלא לעשות כן הייתה תמוהה מאד בלשון המעטה. המסר לציבור בכלל ולציבור הבוחרים בעיר בת-ים חייב לעבור - לחיאני אינו ראוי לכהן כראש העירייה כל עוד תלוי ועומד כנגדו כתב אישום כל-כך חמור". (בג"ץ 6549/13).