רצה לגדול

אבי מלכה רכש רשתות מדשדשות בזו אחר זו ולא למד לקח

אבי מלכה בחור מוכשר. כבר לפני שנים רבות הוא זיהה את הוואקום באופנה למידות גדולות, והקים את רשת ml. הרשת פעלה בשוק עם תחרות מועטה יחסית, וגבתה פרמיה נכבדה על מוצריה.

אבל למלכה זה לא הספיק. מלכה חשב שהנוסחה שלו תעבוד בכל עסק, ושאם יש לו כבר מטה, הוא יוכל להלביש עליו עוד רשתות. וזה בדיוק מה שהוא עשה, פעם אחר פעם.

תחילה (ב-2007) רכש מלכה את רשת האופנה לצעירות MAM'Z, שמנתה 7 סניפים. מלכה חלם להפוך אותה לרשת מובילה לצעירות, והצהיר כי יפתח עוד 13 סניפים. זה לא קרה, ואשתקד נסגר הסניף האחרון ברשת.

שנתיים לאחר מכן (ב-2009) רכש מלכה את רשת האופנה לנשים ג'אמפ, לאחר שזו נקלעה להקפאת הליכים. ג'אמפ ידעה אולי ימים יפים בראשית דרכה, אבל מלכה קנה רשת מדשדשת. מלכה לא הצליח להרים את הרשת, וזו נהפכה עוד משקולת שהכבידה על הפעילות.

וכאילו לא היה די בכך, מלכה פנה לרכישה שלישית של עסק מדשדש, הפעם של רשת אופיס דיפו. הקרב על אופיס דיפו לא היה פשוט בעבורו. הקניונים התנגדו לעסקה, אבל מלכה החליט ללכת עליה בכל הכוח, עד שרכש את הרשת באמצעות בית המשפט תמורת 43 מיליון שקל. תוך זמן קצר נהפכה גם אופיס דיפו לעוד משקולת, הפעם משקולת כבדה במיוחד.

מלכה חשב, כך נראה, שכקבוצה שמחזיקה כמה רשתות הוא יוכל להיות יעיל, יגדיל את כוחו מול הקניונים ויוכל לשפר תנאים מול ספקים. אך לבד זה לא מספיק.

הטעות הקשה של מלכה נעוצה בכך שלא הסיק את המסקנות מכישלון הרכישה הראשונה, וגם לא מכישלון הרכישה השנייה שביצע. אם היה עוצר בזמן, יכול להיות שמצב העסקים שלו כיום היה נראה אחרת.

מלכה אינו היחיד שרצה לגדול. גם סיגל דקל, מעצבת שהיה לה עסק נחמד, רצתה לגדול. היא שכרה חברת ייעוץ שהציעה לה לפתוח עוד סניפים. עכשיו דקל מבקשת הקפאת הליכים. היא אומרת שהחישובים של חברת הייעוץ לא היו נכונים, ושהיישום בפועל לא תאם את התיאוריה. כמה צפוי.