ההמלצות החמות: המניה הישראלית שיכולה להפוך ללהיט

בשוק הזרעים העולמי אבוג'ן נחשבת למובילה בפיתוח טכנולוגיות ייחודיות ■ פוטנציאל המסחור שלה והאפשרות לרכישתה ע"י ענקיות השוק הופכים אותה גם להשקעה מעניינת

הגלובליזציה, הגידול באוכלוסיית העולם, הצמיחה המואצת בשווקים מתפתחים ושינוי טעמים הם רק כמה מהגורמים המרכזיים לשינויים בביקוש ובשימוש במקורות בעולם; ביניהם גידול בצריכת אנרגיה, שימוש בגרעיני תירס לייצור אתנול, עלייה בביקוש לסחורות, ומאידך - היצע מוגבל של מקורות אספקה. התמודדות לא נכונה עם שינויים אלה עלולה ליצור משבר מזון עולמי, עד כדי ערעור היציבות השלטונית. בנוסף, קיימים משתנים דוגמת פגעי אקלים ומשתנים גיאופוליטיים.

מכאן מובן, כי קיים צורך להאיץ את פיתוח מקורות הייצור. דרך אחת לטפל בבעיה היא שימוש בהנדסה גנטית, כלומר - התערבות גנטית בגידולים חקלאיים.

גידולים ביוטכנולוגיים הם בעצם יבול חקלאי, שנוצר כתוצאה משימוש באמצעים ביוטכנולוגיים שהוחדרו ל-DNA של הצמח, על מנת לשנות תכונות בצמח. מחקרים מעריכים, כי עד 2020 היקף שוק הזרעים הביוטכנולוגיים יעקוף את היקף היבול הרגיל.

מאחורי התחזית עומד גידול ניכר בהשקעות בפיתוח ובהשבחת זרעים, שמובילות חברות להנדסה גנטית כמו מונסנטו, הייבריד, סינג'נטה, פיוניר ובאייר; אלו פועלות להשבחת גידולים חקלאיים מגוונים, על מנת לענות על הביקושים הגואים, ולייצר עבורן מנועי הכנסות ורווחיות.

מצב פיננסי איתן

חברת אבוג'ן הישראלית נחשבת בשוק הזרעים העולמי כמובילה בפיתוח טכנולוגיות ייחודיות לאיתור הגנים, שעשויים להשביח גידולים חקלאיים - הן בהיבט של גידול הכמות הניבטת מזרע קיים, והן בהיבט שיפור עמידות הזרע לפגעי הטבע והאקלים.

אבוג'ן, הנסחרת במדד ת"א 100, הונפקה בשנת 2007 כספין-אוף של קומפיוג'ן ונסחרת כיום בשווי של כ-1.1 מיליארד שקל, לאחר שמנייתה זינקה ב-70% בשנה האחרונה.

עם לקוחות אבוג'ן נמנות חברות העוסקות בפיתוח וייצור זרעים לחקלאות ולתעשיית האנרגיה האלטרנטיבית.

יתרון החברה מצוי בשיעורי הצלחה גבוהים בזיהוי הגן בעל הסיכוי המרבי לשיפור תכונה בזרע. לחברה מאגר של גנים בשלבי זיהוי ובדיקות היתכנות בצמחי מטרה, וקשרים עסקיים עם חברות זרעים בינלאומיות, וזאת ברישיונות שימוש בגנים וברצפי DNA שאותרו.

מודל ההכנסות של אבוג'ן מבוסס על הסכמי שת"פ עם חברות הזרעים וקבלת תשלומים מידיים ובגין עמידה באבני דרך. החברה לא מוכרת זרעים אלא מספקת את הגנים שאיתרה, לחברות שאמורות להשביח באמצעותם את הזרעים שלהן.

נראה כי קיים פוטנציאל גדול בעתיד, כאשר יהיה ניתן למסחר את הזרעים שאבוג'ן שותפה לפיתוחם, והחברה תקבל תמלוגים בהיקפים משמעותיים. אלו תהליכים ארוכים ויש בהם סיכונים - רגולטוריים ובשל תחרות. לאבוג'ן גם פעילות נפרדת של פיתוח זנים משופרים של צמח הקיקיון לתעשיית הדלקים האלטרנטיביים.

החל מ-2008 אבוג'ן חתמה על מספר הסכמי פיתוח, שהמשמעותי בהם הוא עם מונסטו (עד 2016). נכון להיום, חברות הזרעים טרם השלימו את פיתוחי הזרעים שבהם אבוג'ן שותפה, ולכן הסכמים אלה מהווים כרגע את עוגן ההכנסות והתזרים של החברה. היתרון עבור אבוג'ן הוא לא רק במסחור עתידי מצד חברות הזרעים, אלא בפוטנציאל שזיהו בה חברות הזרעים הגדולות, חלקן בעלות מניות בחברה, שייתכן שיוביל לרכישת פעילותה של אבוג'ן.

להערכתנו, מצבה הפיננסי של אבוג'ן איתן. בקופת החברה כ-50 מיליון דולר, ההון העצמי שלה מסתכם ב-48 מיליון דולר ולחברה אין חוב פיננסי. אבוג'ן צפויה לקבל תשלומים נוספים מחברות הזרעים אשר עמן יש לה הסכם. התשלומים שוטפים ומבטיחים יציבות פיננסית על פני שנים. למרות צורכי גיוס נמוכים, לאבוג'ן כוונה להנפיק בארה"ב בהיקף של 60 מיליון דולר. זאת לצורך הצפת מתן שווי "הוגן" לפעילות החברה והכנסת בעלי מניות חדשים ומקצועיים. מהלך זה, אם יושלם, עשוי להציף ערך נוסף למניה.

לסיכום, אבוג'ן היא עתירת טכנולוגיה וקיים פוטנציאל של רכישתה על ידי אחת מחברות הזרעים המובילות, ובמקביל ישנו פוטנציאל לקבלת תמלוגים עתידיים.

מסחרית, החברה עלולה להיות מושפעת ממחירי וממלאי הזרעים בעולם, ממחירי האנרגיה, משת"פים, משינויים טכנולוגיים בתחום פיתוח זרעים, ומרגולציה בדבר שימוש בזרעים מהונדסים גנטית.

* הכותבים הם מנכ"ל באקסלנס ומנהל תחום חו"ל במחלקת ההשקעות בקבוצה. הכתבה אינה מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. לכותבים אין עניין אישי בנושא הכתבה. קרנות נאמנות בניהול אקסלנס ו/או חברות מקבוצת אקסלנס מחזיקות ו/או עשויות להחזיק ני"ע ונכסים פיננסיים המוזכרים בכתבה

המספרים של אבוג'ן
 המספרים של אבוג'ן