שלמה אליהו לעובדי מגדל: "אין בחברה צורך בהתאגדות"

בהסתדרות הגיבו היום בזעם על האיגרת של אליהו: טוענים כי מדובר בעבירה לכאורה על פסיקת ביה"ד ושוקלים צעדים משפטיים בעניין

האם שלמה אליהו, הבעלים והיו"ר של חברת הביטוח "מגדל", פעל לכאורה בניגוד לפסק הדין של בית הדין הארצי לעבודה שאסר על המעסיקים להתבטא בכל צורה בעניין הליך ההתאגדות של עובדיהם? באגרת ששלח היום (ג') לעובדיו, שהצטרפו לפני כשבועיים להסתדרות הכללית במהלך בזק, כתב אליהו: "אני מאמין שאותם עובדים שהחליטו להצטרף ליוזמת ההתאגדות עשו זאת מחמת אי הבהירות והיעדר הידיעה על עתיד החברה (לאחר שרכש את החברה - ש.נ)... אני מאמין בקשר ישיר בין עובדים למנהליהם.

"אני מאמין בחשיבות התגמול הישיר לעובד על פי תרומתו האישית לחברה ובחשיבות התגמול הקולקטיבי על פי תרומת כלל העובדים, כפי שהדבר בא לידי ביטוי בבקשתי להביא לאישור המענק המיוחד (בגובה 2 משכורות). מנגד, איני מאמין בהידברות עקיפה באמצעות נציגים, מבית ומחוץ".

בהמשך האיגרת כותב אליהו במפורש: "לדעתי, הצורך בהתאגדות אינו קיים בחברה כמו מגדל, שלה בעלים אשר 'בא כדי להישאר'... אין ספק, אפשר לפעול, אם הדבר יידרש, גם במסגרת של הידברות קיבוצית. ניסיוני לימד אותי כי באמון הדדי ותגמול ישיר, יוצאים העובדים נשכרים יותר... להתאגד תמיד אפשר, השאלה האם הנסיבות והתנאים מצד אחד ובעלים שלא רואה את הרווח הקצר והמיידי מצדיקים זאת?". אליהו סיים בכך שאחרי שסיפק להם את "האני מאמין" שלו, הדבר נתון בידיהם. "אני מאמין בכם", אמר, וצירף את כתובת הדואר האלקטרוני שלו תוך הזמנת העובדים להגיב ולכתוב לו.

על פי פסק הדין של ביה"ד הארצי לעבודה, שניתן בראשית ינואר האחרון וכלל תמיכה של כלל השופטים לרבות נציגי המעסיקים בתיק הזה ובהם מנכ"ל התאחדות התעשיינים לשעבר יורם בליזובסקי, אסור למעסיק להביע את דעתו בעניין התאגדות עובדיו בכל צורה גם לא באמצעות פנייה ישירה או עקיפה לעובדיו. הסייג היחיד שמאפשר למעסיק לעשות זאת, על פי הפסיקה, הוא רק לאחר שהמעסיק מכיר בהתארגנות עובדיו כאשר בשלב זה הניח ביה"ד לעבודה כי יחסי העבודה מאוזנים יותר. זה לא המקרה במגדל, שכן עד עתה הנהלת החברה לא השיבה למכתבה של ההסתדרות, שהכריזה על עצמה לפני כשבועיים כארגון היציג של עובדי החברה וקראה להנהלה להיכנס עימה למו"מ על הסכם קיבוצי.

בהסתדרות הגיבו היום בזעם על האיגרת של אליהו. מנכ"ל האגף להתאגדות עובדים, עו"ד חניטל סוויסה, כתבה בפנייה דחופה לאליהו כי מדובר בעבירה לכאורה על פסיקת ביה"ד וכי ההסתדרות שוקלת צעדים משפטיים בעניין.

יו"ר האגף לאיגוד מקצועי, אבי ניסנקורן, הוסיף: "אני קורא להנהלת החברה להתעשת ולהכיר באופן מיידי בהתארגנות העובדים ולפתוח במו"מ. אנו נאפשר לכל עובד המבקש להתאגד לממש את זכותו הבסיסית באופן מלא".