גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם מדינת ישראל צריכה לממן כל-כך הרבה גופי שידור?

‎עקב הצעת החוק שלפיה האוצר יממן את החדשות המקומיות, כך שהנטל יוסר מהכבלים והלוויין, עולה השאלה האם ראוי שהציבור - שכבר מממן את רשות השידור, גל"צ והחינוכית - יממן גם את החדשות המקומיות? ■ ניתוח מיוחד

עובדי החדשות המקומיות כבר התרגלו. זו התקופה הזו בתום כל שנה שבה מכתבי הפיטורים מגיעים לפתחם והם יוצאים - מי מהם שנותר - אל מסדרונות הכנסת כדי לבקש את סעדם של המחוקקים. השנה, עם בוא מועד פקיעת הוראת השעה, מונחת על שולחן הכנסת הצעה של ח"כ אבישי ברוורמן, שמבקשת לקבוע כי משרד האוצר יעביר מדי שנה 18.5 מיליון שקל לטובת הפקת השידורים.

עד כה, מימן האוצר את השידורים באמצעות כספי התמלוגים של הוט ו-yes למדינה. המצוקה האמתית החלה בסוף השנה שעברה כשנודע שהתמלוגים יבוטלו סופית. כעת יש להכריע - האם נטל הפקת החדשות המקומיות יוטל על כתפי חברות מסחריות כמו הוט ו-yes, או האם זו משימתה של המדינה, כלומר שלנו הציבור, לממן עוד שידורים במדינת ישראל?

"זה לא אידיאלי", מודה גם ח"כ ברוורמן, יו"ר ועדת הכלכלה, מגיש ההצעה. לדבריו, "אם יוצע פתרון אחר ועדיף, נסייע לקידומו. אבל כרגע נראה שכל הגורמים האחרים משכו את ידיהם מהעניין. קיווינו שמשרד התקשורת יציע פתרון שמימון החדשות המקומיות יהיה על הוט ו-yes, אבל זה לא קרה בסופו של דבר ולא הוצע שום פתרון אחר. לכן אנחנו מגישים את הצעת החוק ונפעל לקדם אותה במהירות. החדשות המקומיות הן מוצר חשוב עם ביקוש ביישובי הפריפריה".

ברוורמן מדבר על כך שלפני כחצי שנה במסגרת הדיונים על חוק ההסדרים ביקש שר התקשורת גלעד ארדן להכניס סעיף שיאפשר לחברות הכבלים והלוויין להקים כל אחת מהן ערוץ חדשות משלה, במסגרתו תהיה חובה לשדר גם חדשות מקומיות. ארדן, שראה את ההתנגדות בוועדת הכלכלה המובלת על-ידי האופוזיציה, הבין שאין סיכוי לקדם חוק כזה. כעת, בלחץ הצורך להציל את מקומות העבודה של עיתונאי ואנשי צוות החדשות המקומיות, מגיש ברוורמן את החוק הזה בחופזה.

בעוד שבהוט ו-yes נושמים לרווחה שלא הם צריכים להשקיע את הכסף במוצר הטלוויזיוני הלא מאוד פופולארי הזה, אך החשוב כנראה ציבורית, ההערכה היא שבאוצר יעמדו על הרגליים האחוריות בכדי למנוע את גלגול החובה אליהם. בדיונים פנימיים שהתקיימו בשנה האחרונה סביב הנושא, הבהירו אנשי האוצר שהרייטינג (אחוזים בודדים בלבד לכל היותר) לא מצדיק את ההשקעה. ההצעה שם היא להחזיר את הכדור לפלטפורמות ולהכיר להם כחובה רגולטורית, כמו כל חובות התוכן האחרות שלהם. בחברות, מחזירים ואומרים, כי הפקת החדשות תהיה על חשבון דרמות ישראליות או תוכניות תעודה.

"חוסר ראייה לטווח ארוך"

מעל לכל חוששים באוצר כי ייווצר פה עוד שידור ציבורי, על גב כלל השידורים שממנת המדינה היום. מאות מיליונים מושקעים על-ידי הציבור באמצעות משרדי הממשלה בתמיכה בגופי מדיה. החל מרשות השידור, שממומנת מכספי האגרה במאות מיליוני שקלים לבדה, דרך החינוכית שתקציבה לשנה הקרובה יעמוד על למעלה מ-90 מיליון שקל ממשרד החינוך, וגלי צה"ל שמקבלת מתקציב הביטחון 20 מיליון שקל מדי שנה ועד ערוץ הכנסת שמקבל 25 מיליון שקל בשנה. מעבר לזה יש ההלוואה שקיבל ערוץ 10 להמשך שרידותו ופריסות התשלומים וההטבות שמקבלים ערוץ 2, ערוץ 9 והערוץ הערבי, הלא טי.וי.

"יש בארץ תמיכה בסכומים אדירים במיזמי תוכן ציבורי כאלה או אחרים, אבל אין אסטרטגיה, ואין שום הבהרה במי צריך לתמוך ובמה", אומרת ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר, ראש פרויקט רפורמות במדיה במרכז הישראלי לדמוקרטיה. לדבריה, ההצדקה ההיסטורית של המדינה להשקיע בתקשורת אינה תקפה עוד.

"פעם דיברו על ההשפעה הגדולה של הטלוויזיה ועל ההנחה שאנחנו מעניקים תדרים - שנתפסו כמשאב ציבורי מוגבל - ולכן אנחנו יכולה לדרוש בחזרה מכלי התקשורת", היא אומרת, "היום זה לא קיים יותר, ואין יותר הצדקה להתערבות ולדרישות. מה שכן קיים, הוא כשלי השוק. בגלל הגודל והשפה המוגבלת של ישראל, השוק לא מייצר מספיק תוכן איכותי בעצמו".

אלטשולר מתכוונת באומרה תוכן איכותי לאותו תוכן שנוגע לאוכלוסיות שלא מעניינות את השידור המסחרי. "וכשאנחנו מחפשים את האוכלוסיות האלה, עולה השאלה, האם חובה לתמוך במיזמי תקשורת ישנה? כי אם אנחנו רוצים לתמוך בנישות, אז בואו נתחיל לחשוב על העתיד - מיזמי תוכן מקומי ברשת למשל, או אפילו אתרי חדשות אלטרנטיביים".

לדבריה, "אנחנו רואים אחוזים גבוהים של שימושי אינטרנט בישראל ולכן אפשר להגיד שלפחות חלק מההקצבה בתוכן ציבורי, צריכה לעבור לשם. צריך להפסיק להשתמש במילים 'שידור הציבורי' וזה צריך להיות 'תוכן ציבורי', ולכן זה לא יכול להיות רק במדיה המסורתית".

"זו טעות של ברוורמן", היא חורצת וטוענת שבתמיכה זו נוצר הכשל הבא - "מה שברוורמן עושה עכשיו זה חוסר ראייה לטווח ארוך. זה נכון גם לגבי הוועדה שדנה בעתיד השידור הציבורי. אף אחד לא חושב איך מייצרים את התשובה לשאלה - מה אמור לשאת הכלי שאני מנסה להציל".

המומחה לדיני תקשורת ורגולציה, עו"ד אלעד מן, היועץ המשפטי של תנועת הצלחה, בעד החדשות המקומיות, אבל גם הוא מודה, "ערוץ התמיכה הממשלתית הישירה, הוא המועדף עלי פחות, עדיף תמיד למצוא מודלים שיצדיקו את עצמם באופן מסחרי ומוצר של חדשות מקומיות זה מוצר שאמורים להיות לו צרכנים שיצדיקו את קיומו הכלכלי. אפשר לחשוב על כל מיני מודלים מסחריים שיאפשרו התכנות גדולה יותר לעסק כזה או לחשוב על תמריצים שיינתנו לגופי השידור שישדרו את זה - לא בדרך של העברה כספית ישירה. כפי שעושים לגופים אחרים במדינה שרוצים לתמרץ אותם לעמוד בחובות למדינה. לתמרץ את הרצון של הפלטפורמות לקנות את זה".

- מה הסכנה כשזו תמיכה ישירה?

"תמיד כשהמדינה תומכת תמיכה ישירה זה בא על חשבון אחר. אם נותנים כסף לחדשות מקומיות יש פחות כסף למשהו אחר. מעבר לזה כמובן יש את החשש לתלות. השפעה על תוכן יכולה להיות גם בלי מעורבות של המדינה, אבל היום המדינה תומכת בכל מיני גופי שידור. יכול להיות שבמסגרת האפיקים האלה, צריך לחשוב גם על החדשות המקומיות. זאת אם אכן חושבים שהיא מטרה ראויה. בכל אופן תמיכה כזו מצריכה דיון מסודר ולא העברה של חוק בדקה ה-90".

"אבות הטומאה - ברשות השידור"

בכל שיחה על החדשות המקומיות - תמיד עולה נושא רשות השידור. בעבר, הפיקה הרשות, הכתובת להפקה לטובת הציבור, את החדשות המקומיות אולם ניהול בעייתי שלהן הוביל להפסד במכרז להפעלתן לטובת קודה תקשורת של רם לנדס. "כל הכישלונות של ערוץ 2 ו-10, אבי אבות הטומאה שלהן נמצא ברשות השידור, כי התעלמו ממנה", חורצת ד"ר אלטשולר שוורץ, "יצאו מנקודת הנחה שהכסף שנשפך שם נזרק גם כך וכך הקימו את הערוצים, וגם את החדשות המקומיות. זה פשוט דחה את המשבר ברשות השידור בעוד 15 שנה".

לדבריה, "אתה מעמיס על הוט ו-yes את החדשות המקומיות, אתה מעמיס על הזכייניות חובות רגולטוריים וככה אתה מתעלם ממיליארד השקלים שהולכים לפח ברשות השידור. צריך היה לחשוב קודם איך לטפל בכסף הזה. התכנון פה הוא הפוך לחלוטין. נוסיף לזה את הרגלי הצריכה על-ידי הקהל ותקבל מאיץ למשבר הגדול, שאנחנו בפתחו. לתמוך במרכזים הקורסים של התקשורת הישנה בלי לשאול לאן צריכה ללכת הכסף הציבורי באמת, זו טעות והיא טעות של ברוורמן".

אלא שכעת, רשות השידור עצמה עומדת תחת זכוכית המגדלת ומי יודע איך היא עצמה תראה אחרי ששר התקשורת יגמור לממש את תכניותיה כלפיה. "ההיגיון אומר שרשות השידור צריכה לטפל בזה, אבל גם היא עצמה נמצאת במצב היום של אי וודאות", אומר יו"ר ועד עובדי החדשות המקומיות חיים הר זהב.

העיתונאי דווקא מפתיע ומבין ללבו של האוצר. "הם צודקים, הם לא היו אמורים לשלם את זה יותר, הובטח להם חוק של משרד התקשורת. זה חלק מהאחריות התאגידית של חברת הכבלים שמקורה עוד בימים של חברות הכבלים הנפרדות והיא צריכה לקחת זאת על עצמה. אני בונה על זה שיקיימו את החוק שקובע שיהיו חדשות מקומיות בישראל ואני מצפה ומאמין ששר התקשורת יעשה את זה בסופו של דבר".

גופי תקשורת

עוד כתבות

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

זהו הרבעון הטוב ביותר ל-S&P 500 מאז 2019 ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם