הסכסוך בנייר חדרה: ביה"ד אסר על ההנהלה לפטר עובדים

עוד נאסר על החברה להשבית מכונה במפעל ■ עובדי נייר חדרה לא התייצבו אמש למו"מ - ודרשו כי ההנהלה תפסיק להשבית את המפעל כתנאי לחידוש המו"מ‏

‎‎נשיא בית הדין האזורי לעבודה בחיפה, השופט רמי כהן, הוציא צו מניעה זמני נגד הנהלת נייר חדרה, האוסר עליה לנקוט כל פעולה במישרין או בעקיפין שיכולה להביא לפיטורי עובדים, לרבות סגירה או השבתה סופית של אחת המכונות המרכזיות במפעל.

הצו נחתם בשעה 23:27 במוצאי שבת, זמן קצר לאחר בקשה דחופה שהגישה ההסתדרות הכללית. דיון בעניין נקבע ליום שלישי הקרוב, אז תידון גם בקשת ההסתדרות להורות להנהלת החברה להפסיק את השבתת המפעל, שבה היא נוקטת מזה שבועיים, כתנאי להמשך המשא-ומתן בין הצדדים.

‏השופט כהן נימק את הוצאת הצו בכך שסגירת "מכונה מספר 4", או כל פעולה אחרת שיש בה כדי לפטר עובדים, מנוגדת להסכמה המשותפת שאליה הגיעו הצדדים וקיבלה גם תוקף של פסק דין, ולפיה במהלך המשא-ומתן יוקפאו הליכי הפיטורים בחברה לפחות עד קיום דיון נוסף בבית הדין.

בהסתדרות טוענים כי הנהלת החברה איימה לסגור סופית את המכונה אם לא ייחתם הסכם עבודה חדש עד היום, כאשר מדובר במכונה שלא ניתן להרכיבה מחדש והמשמעות היא פיטורי כ-250 עובדים.

הנהלת החברה דורשת במסגרת המשא-ומתן להסכם עבודה חדש כי העובדים הקבועים במערך הייצור יסכימו להפחתת שכר של כ-5% בממוצע (2.5%-10%), לוויתור על משכורת 13, ביטול "הטייס האוטומטי" שמגדיל את שכרם ב-4.5% מדי שנה וכן ליצירה של מעמד עובדים חדש בחברה ("דור ב'"), שהמשמעות שלו היא דרגות שכר נמוכות יותר מאלה הנהוגות כיום.

‏הקמת דור ב' תיצור למעשה מעמד שלישי של עובדים, משום שכבר היום ישנה שכבה של כ-220 "עובדים זמניים" שמועסקים בתנאי שכר נמוכים וללא ההגנות המיוחדות שיש לעובדים הקבועים, וזאת לתקופה של 5 שנים.

בהנהלת החברה הודו כי בשנים האחרונות לא נקלט לקביעות אפילו עובד אחד, כלומר החברה פיטרה עובדים לפני מועד הקביעות וגייסה חדשים בשיטת "הדלת המסתובבת". בהנהלה מסבירים כי הוועד הוא שאשם בכך, לאור סירובו בעבר לחתום על הסכם דור ב', שיאפשר לקלוט עובדים למעמד של קביעות בתנאי שכר נמוכים יותר מאלה שהונהגו עד היום.

בהנהלה מזכירים כי עלות השכר הממוצעת של העובדים הקבועים עומדת כיום על 25 אלף שקל ברוטו בחודש, וזאת בשעה שהחברה הפסידה ברבעון השלישי של השנה כ-61 מיליון שקל ועל רקע ירידה עקבית בצריכת הנייר הלבן בעולם.

‏הפנייה לבית הדין לעבודה נעשתה לאחר שוועד העובדים החליט שלא להתייצב בפגישה שנקבעה לאמש (מוצ"ש) בלשכת יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אבי ניסנקורן, שאליה אמור היה להגיע גם מנכ"ל החברה, עופר בלוך. נציגי ההנהלה קיבלו על כך הודעה רק לאחר שהיו כבר בדרכם לפגישה, והדבר עורר את כעסם.

בוועד הסבירו כי סירבו לקיים את הפגישה משום שהנהלת החברה לא הסכימה להתחייב כי תשיב את העבודה לסדרה כל זמן שמתנהל משא-ומתן. בהסתדרות הודו כי ההחלטה הזו התקבלה על-ידי הוועד, אולם הבהירו כי הארגון מגבה את העובדים.

‏לפני מספר ימים פרסם "גלובס" ניתוח של הסכסוך בנייר חדרה, שבו גורמים משני הצדדים הודו כי הסכמת ההסתדרות למצב שבו הנהלת החברה משביתה בעצמה את המפעל למרות שמתקיים משא-ומתן מתקדם, יש בה משום תקדים שעשוי להשליך בעתיד על מקומות עבודה אחרים לרעת העובדים.

החזרת העבודה לסדרה כתנאי לקיום משא-ומתן ענייני היא דרישה בסיסית של מעסיקים בזמן שביתת עובדים, ואילו במקרה הזה ההנהלה היא שמשביתה את המפעל תוך סירוב להפסיק בצעד הזה עד לחתימה על הסכם.

הסכמה של ההסתדרות להתנהלות כזו עלולה הייתה להחליש אותה בטווח הארוך, וגם את מעמדו של אבי ניסנקורן, מי שמיועד להתמנות ליו"ר ההסתדרות החל מפברואר הקרוב.

בהנהלת החברה טענו אמש כי התנאי שהציב הוועד הוא בגדר "תירוץ" לפיצוץ המשא-ומתן, שכן מזה שבועיים מתנהל משא-ומתן מתקדם, וכי הצדדים היו קרובים מאוד להסכם.

יו"ר הוועד, אדי חננוב, מסר בתגובה: "הבעלים לן בלווטניק חייב להתערב בנעשה. ההנהלה כאן עושה ככל העולה על רוחה ודורסת את זכויות העובדים באמצעות שביתה כוחנית, בעוד בלווטניק יושב לו בלונדון מבלי שכל זה יעניין אותו. המאבק הזה הוא מאבקם של העובדים הפשוטים נגד הנהלה כוחנית ושבעה ובעלים חסר רגישות. זהו הבית שלנו, ואנחנו לא נוותר עליו".