יוגב: ברוב הארגונים המנוהלים, אין ועדי עובדים

אורי יוגב, מנהל רשות החברות הממשלתיות, בפאנל "שוק העבודה החדש" בוועידת ישראל לעסקים 2013: "אני לא רואה בעיה בכך שיש ועדים ויכול לומר שברוב המקומות הוועד דואג למה שועד אמור לדאוג ולא מפריע להנהלות לנהל את העסק"

"ברוב הארגונים בארץ שמנוהלים כמו שצריך אין ארגוני עובדים. עם זאת, אני לא רואה בעיה בכך שיש ועדים ויכול לומר שברוב המקומות הוועד דואג למה שוועד אמור לדאוג ולא מפריע להנהלות לנהל את העסק". כך אמר היום (א') בוועידת גלובס, אורי יוגב, מנהל רשות החברות הממשלתיות, בפאנל שנשא את הכותרת "שוק העבודה החדש".

בפאנל "שוק העבודה החדש" בוועידת ישראל לעסקים 2013 השתתפו מלבד יוגב, ח"כ חיים כץ, יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בכנסת; יואב שמחי, יו"ר ההסתדרות הלאומית; דפנה שמואלביץ', שותפה בכירה במשרד רובין שמואלביץ' עורכי דין; ומיה יניב, יו"ר ועד עובדי סלקום ונטוויז'ן. את הפאנל הנחה שי ניב, כתב בריאות ויחסי עבודה ב"גלובס".

לדברי יוגב, תפקיד הוועדים בחברות "לדאוג שלא יקרו דברים שלא צריכים לקרות מול עובדים. ההנהלה צריכה לנהל וגם לטפל במקרים בהם יש לוועדי העובדים כוח גדול מדי. ועד לא צריך לעסוק בשינויים מבניים בחברות ממשלתיות. בעולם של היום קביעות טוטאלית פוגעת בסופו של דבר בעובדים. כשיש פרוטקציוניזים ומשתמשים בכוח של השאלטר בצורה מוגזמת, אין ברירה אלא להתערב".

מיה יניב, היו"ר של הוועד החדש יחסית של עובדי סלקום ונטוויז'ן, תיארה את הקושי בהתארגנות עובדים ראשונית בגוף כמו סלקום וציינה את החשיבות שבפסיקת בית הדין הארצי לעבודה בעניין פלאפון, אשר קובעת כי למעסיק אסור להתערב בהתארגנות של העובדים.

יניב אמרה: "בפועל, מה שקורה זה שהמעסיק הופך יותר מתוחכם ומשתמש בכל מיני שליחים ומתווכי ביניים כדי לסכל את ההתארגנות. לנהל זה לא להעיף עובד בכל פעם שהוא 'לא בא למעסיק טוב בעין'. הדוגמא הכי מצחיקה בפלאפון הייתה כשיום אחד החלטתי שאני הולכת להופעה של להקת 'הדג נחש'. בסוף הערב ציטטתי בפייסבוק שלי שיר של הלהקה שבו נאמר כי 'בסוף הכל יסתדר, עולם קשוח, נלך איתו מכות'. למחרת הגעתי לסלקום וגיליתי בסלקום כרזה עם תמונה שלי ועם הציטוט מהשיר, עם התוספת: 'מפחיד לתת לה כוח'".

יניב ציינה כי כיום היחסים בין ועד העובדים בסלקום לבין ההנהלה חיוביים. "החברה משתפת בכל מה שקורה והם מבינים שאנחנו באים להגן על העובד. עובדי סלקום חזרו בחג האחרון לא עם רעידות ופחדים, כי עד היום היה ידוע שכשחוזרים מחגים יש חיתוך בבשר החי. השנה זה לא קרה".

ח"כ חיים כץ תקף את רשות החברות הציבוריות. "הרשות כופה דירקטוריונים הר כגיגית ומכתיבה מהלכים לא עסקיים על החברות הממשלתיות. אני מקווה שאורי יוגב ישנה את המגמה הזו. נכון שנמל אשדוד לא צריך להתנהל ככה, אבל קחו את ארגון עובדי התעשייה האווירית, שלא שבת כבר עשרות שנים. אנחנו ועד של העובדים ולא של אלה שבאים לעבודה. החברה היא שלנו ולא של מנהל שמגיע לשלוש שנים, גוזר קופון והולך הביתה".

יואב שמחי, יו"ר הסתדרות העובדים הלאומית, אמר כי החשש של המעסיקים מהתארגנות עובדים היא לא מוצדקת. "יש מנטרה של המעסיקים שמהלכים אימה על העובדים, אבל יש הרבה חברות בורסאיות שבה ההתארגנות עובדת יפה מאוד. תראה את חיים כץ בתעשייה האווירית, זה המודל האמיתי ולא חברת חשמל או נמל אשדוד. המעסיקים צריכים לא לפחד מהתאגדות. התאגדות יכולה לעזור להם".

שמחי ציין כי בחברת פרטנר עדיין לא הצליחה התארגנות העובדים להשיג את הרוב הדרוש לצורך הכרה כוועד יציג. "אני מקווה שתוך מספר שבועות נצליח להשיג את הרוב הדרוש", אמר שמחי.

עו"ד דפנה שמואלביץ' המייצגת מעסיקים רבים, ציינה כי מעסיקים לא סתם חוששים מהתארגנות עובדים. "מעסיק משקיע הון עושה מפעל חיים ואז נכפה עליו שותף שהוא לא בהכרח מאמין בדרך שלו כמו ההסתדרות. הדרך של הועדים החזקים היא מפחידה וקשה לעיכול ואף אחד לא רוצה שותף כזה שנכנס בכוח בדלת האחורית בחסות החוק".

שמואלביץ' תקפה את פסק דין פלאפון, "חופש הביטוי הוא החופש להגיד מה אתה חושב. אין מקום לסתום פיות. אנחנו לא מדינת משטרה וההנהלה זה גם המנהלים הזוטרים אז אני אלך אליהם ואוודא שהם לא מדברים אחד עם השני? זו גזירה שאי אפשר לעמוד בה".

מיה יניב הגיבה לדבריה של שמואלביץ': "ללא ההתערבות של המעסיק ההתארגנות אצלנו הייתה נגמרת תוך יומיים". יניב, שהנהיגה את ההתארגנות סיפרה גם אי יש מחיר כבד לצעד שכזה. "הבן שלי היה תינוק וראיתי אותו רק כשהוא ישן אבל ידעתי שהוא יהיה יום אחד גאה בי. הטלפון הראשון שקיבלתי אחרי הצלחת ההתארגנות היה מניר שטרן, מנכ"ל החברה, שידע להתקשר ולברך על הניצחון שלנו. הוא אמר לי שהמשחק נגמר, אתם ניצחתם ועכשיו יש בינינו שולחן נקי".

אורי יוגב תמך בעמדתה של שמואלביץ' לגבי הלכת ביה"ד הארצי לעבודה בעניין פלאפון. "פסק דין פלאפון הוא לגמרי לא סביר ואני מקווה שהמדינה לא תצטרך לחוקק חוק כדי לשנות אותו", אמר יוגב.

לדברי חיים כץ, לארגון כוח לעובדים שהוקם לפני כמה שנים הייתה תרומה אדירה. "הם לקחו גופים שההסתדרות הכללית לא רצתה לגעת בהם. ראיתי את הלהט שלהם בעיניים והם קיבלו ממני עזרה גדולה".

עו"ד שמואלביץ' ביקשה לשחוט פרה קדושה. "לעוה"ד שמייצגים עובדים התארגנויות עובדים היא דבר נפלא. זה מקור הכנסה ועניין עבורנו. אני מבחינה זו מעודדת התארגנויות עובדים. יש לנו שלוש דוגמאות לארגוני עובדים - הראשונה היא ההסתדרות שהיא אירגון כבד וארכאי שעובר התחדשות מסוימת, השנייה היא ההסתדרות הלאומית התאימה עצמה לשנות ה-2000. השלישי הוא ארגון 'כוח לעובדים' שנתפס כארגון מיליטנטי".