8 סיבות נגד הפרטת ח' חשמל

נקבל שירות רע במחיר גבוה - ובנוסף טייקון שיתעשר מכספנו

איך לדעתכם תפקדה חברת חשמל בסערה? מה שלא תאמרו, יהיה עכשיו מי שיגיד שחייבים להפריט אותה. הנה כמה סיבות לא להפריט את חברת חשמל:

1) תפקוד בשעת חירום? נו באמת

בדקתם איך חברות חשמל פרטיות בארה"ב תפקדו בסופות קטרינה, קארן, סנדי ובמקרי חירום אחרים? אני בדקתי. בשתי מילים - על הפנים. לאף חברה פרטית אין המשאבים שיש למדינה, וכשחושבים על טווח קצר ורווח מהיר, זה פשוט לא משתלם לקנות ציוד לשלג וסופות. כבר עדיף לשלם לביטוח שיפצה (או לא - תלוי באיכות עורכי הדין) את הלקוחות המתלוננים.

2) תחרותיות? בולשיט

גם אם נדמיין שיש כמה חברות "מתחרות", נקבל קרטל שמתאם מחירים. הדוגמאות המפורסמות הן חברות הסלולר שסחטו אותנו שנים עד שנפתח השוק, ושוק בתי הקפה שסחט אותנו עד הגעת קופיקס. עוד קרטלים? שווקי הפנסיה, הבנקים והמזון עדיין מתנהגים כקרטל, ואין סיבה ששוק החשמל לא יהפוך לכזה אם יופרט. אבל למה ללכת רחוק? במדינה כל כך קטנה לא שווה להקים תשתית לכמה חברות, לכן כנראה יהיה כאן מונופול פרטי.

3) שירות מצוין? נעליים

נסו להשוות את זמן ההמתנה לנציג שירות בתאגיד פרטי לעומת זמן ההמתנה ב- 103. מניסיון אישי, גם טכנאי חברת חשמל מגיעים מהר ונותנים שירות יעיל יותר מכל חברה פרטית.

4) התייעלות? חרטא

הנה רק מעט (כי יש עוד המון) מההפרטות שנכשלו:

מאז 2010 חברת נטלי מספקת את שירות האחיות בבתי הספר. בשנה הראשונה 30% מהתלמידים לא חוסנו ו-50% לא עברו בדיקות. השירות נכשל, כך קבעה ועדה של משרד הבריאות. בית המשפט החליט כי אין לקבל יותר את השירות מחברת נטלי. למרות זאת, חברת נטלי זכתה בשנתיים האחרונות במכרז וממשיכה לתת שירות. למה? כי זו החברה היחידה שנגשה למכרז.

גביית הארנונה גם היא עברה לידיים פרטיות. נמצאו מקרים שהארנונה עברה לחברת הגבייה במקום לעירייה. היו עיריות שגם לא בדקו את העבר הפלילי של בעלי חברות הגבייה. כן זה אמיתי, לפי תחקיר של מבקר המדינה.

שירותי המטבח של צה"ל הופרטו והולאמו חזרה. למה? הוכח שצה"ל מפסיד כסף לחברות הקייטרינג. גם שירותי הטיפול בניצולי שואה הוכחו כתת-רמה והוחזרו לידי המדינה.

בנוסף, דוחות של מבקר המדינה מראים שתהליכי הפרטה בישראל נעשים בצורה לא שקופה, ללא בדיקת עלות-תועלת ובלי תכנית תקציבית. משרדי ממשלה לא מבצעים אפילו פרמטרים שקבעה הממשלה בעצמה, שלא לדבר על עמידה בקריטריונים של OECD.

5) פיקוח על שירות מופרט? עצימת עיניים

ניקח שתי דוגמאות מהשטח.

ההפרטה של תכנית ויסקונסין (של משרד התמ"ת) לא הספיקה, והופרט גם הפיקוח עליה - אותו פיקוח שהמדינה אמורה לעשות, נעשה על ידי קבלן פרטי. במכרז על הפיקוח זכתה חברה הנמצאת בבעלות חלקית של אותו אדם שמפעיל את התכנית עצמה. מדינת חלם? לא, זה חלק מהשיטה המפריטה את המדינה לדעת.

דוגמה נוספת אתן באופן אישי. עבדתי כעובד סוציאלי בשיקום נפגעי נפש במסגרת פרטית. הפיקוח של משרד הבריאות היה כה מגוכך, שבעל החברה שהיה המנהל הישיר שלי היה מרמה את משרד הבריאות בכל רובד אפשרי - גם מבחינה כספית וגם בהקשר של השיקום עצמו.

6) הוזלת מחירים? סיפורי סבתא

תעריפי החשמל לא ירדו אחרי הפרטה, כמו שתעריפי המים לא ירדו. להפך, תעריפי המים עלו ביותר מ- 100% מאז שהופרטו תאגידי המים. דוגמאות לחברות חשמל שהופרטו והעלו מחירים אפשר למצוא בשלל מדינות בארופה.

7) כשלונות המגזר הציבורי? רכבת לגיהנום

האם כשלון במגזר הציבורי מצריך הפרטה? אם כך, האם כדאי להפריט את חיל האויר בגלל כשלון במלחמת לבנון השניה? או אולי בגלל 30 מיליארד שקלים בשנה למשכורות ופנסיות? מה לגבי הפרטת המשטרה בגלל האלימות הגואה? יותר מזה, השחיתות בכנסת והוצאות בית ראש הממשלה עברו כל גבול, בואו נפריט אותם. נדמיין לרגע - מכרז על שלטון המדינה. עידן עופר, שרי אריסון ושלדון אדלסון ניגשים למכרז ומי שמציע את המחיר הזול לניהול המדינה - זוכה. ממילא הם שולטים כבר.

8) ועד מושחת? עובדים מושחתים? הכל ילך לטייקון

משרד האוצר אוהב לשקר. איך אנחנו יודעים את זה? כי הוא מציג תלוש של עובד ותיק שמרוויח 60,000 שקלים. הם לא מספרים שאדם שנכנס כיום לעבוד בחברת חשמל מרוויח פחות מהממוצע במשק, ולרוב הסכם ההעסקה שלו מסתיים אחרי עשר שנים. גם מי שממשיך בחברה 30 שנה לא יגיע לרבע מהמשכורת הנ"ל. נגמר עידן התנאים המופרזים בחברת חשמל. בכל מקרה, אחרי ההפרטה השכר ירד למינימום והרווח לא יחסך מחשבון החשמל שלנו, אלא ילך לכיס של הטייקון התורן.

הכותב הוא עובד סוציאלי ופעיל חברתי