האם ניתן לתבוע פיצוי כספי מחברת החשמל על עוגמת-נפש?

לאחר שהתברר שהאהבה הישראלית לשלג מתפוגגת כשאין בית חם ומואר להיות בו - מגיע שלב השאלות הביטוחיות ■ נפגעתם או סבלתם בסופ"ש? אתם צריכים לשאול שאלה אחת: מה קרה כאן יותר - "כוח עליון" או "מחדל רשויות"?

היום (א'), לאחר שהתברר שהאהבה הישראלית לשלג מתפוגגת כשאין בית חם ומואר להיות בו, או כשתקועים בכביש לילה שלם, עולות שאלות מתוך כסע שהן למעשה שאלות ביטוחיות. האם פגעי הסערה שחווינו הם "כוח עליון" או "מחדל של הרשויות", שלא הכינו את עצמן להתמודדות עם אירוע שניתן היה לצפות אותו מראש?

אירועי סוף השבוע אינם הפעם הראשונה שבה אנו חוזים בנזקים הנגרמים כתוצאה מסופות וסערות. האירועים ודאי הזכירו לרבים מאיתנו את השטפונות שפקדו את עמק חפר אשתקד, שם כתוצאה מההצפות נגרמו נזקים עצומים לבתים של התושבים ולרכושם. גם אז, עשרות אלפי בתים נותקו מחשמל לפרקי זמן ארוכים, ונגרמו נזקים למכוניות שנסחפו או התנגשו וכו'.

כבר אז נדהמנו לנוכח מחדלי הרשויות. והנה, שנה לאחר מכן, פוקדת אותנו סערה גדולה יותר, וקשה שלא לחשוב שהתעלמנו מסימני האזהרה. התמונה שתיחרט בראשנו אינה של ילדים קטנים משחקים בשלג, אלא של תושבים תקועים חסרי אונים בכביש במשך לילה שלם, ושל תושבים מנותקים מחשמל, יושבים בבית חשוף וקר.

קל מאוד להפוך נזקי טבע ל"כוח עליון" שאין שליטה עליו, אך כאשר קיים גורם שהייתה מוטלת עליו החובה למנוע את הנזק והוא לא עשה זאת - ניתן יהיה לקבל פיצויים בגין הנזקים שנגרמו כתוצאה מהמחדל. אלה שניזוקו במהלך אירועי סוף השבוע, בין אם בנזקים פיזיים לגופם או לרכושם ובין אם בשל עוגמת-הנפש שנגרמה להם, צריכים לשקול את צעדיהם לקבלת פיצויים מהרשויות האחראיות לכך.

ניתן לתבוע את חברות הביטוח בגין נזקים לבית ולרכב. במקרים אלה צפוי מאבק משפטי כדי להוכיח כי לפי הפוליסה חברת הביטוח אחראית לכיסוי בגין נזקים שנגרמים מהשלג.

יחד עם זאת, גם אם נחלתם כישלון מול חברת הביטוח, אין להרים ידיים. במקרים של נזקי חורף מוטלת אחריות גם על רשויות מקומיות ורשויות אחרות, כגון רשות הניקוז וחברת החשמל.

בכל תביעה לפיצויים בגין רשלנות, נדרש התובע להוכיח כי הופר סטנדרט התנהגות ראוי ושכתוצאה מכך נגרם הנזק. במסגרת זו, על הרשויות מוטלת חובת זהירות לנקוט במלוא האמצעים הנאותים כדי להיערך למפגעי החורף ולמנוע נזקים לתושבים.

ככל שהרשויות לא נקטו בכל אמצעי הזהירות שנדרשו מהן כדי למנוע את הסיכון לתושבים - הן נהגו ברשלנות, ולכן יהיה עליהן לפצות את הניזוקים. כך גם בכל הקשור לחברת החשמל, שאם לא נקטה במלוא הפעולות שנדרשו ממנה על מנת למנוע נזק שהיא יכולה הייתה לצפות - היא תחויב באחריות בגין הנזק בשל התרשלותה.

הסערות בשנה שעברה היו צריכות ללמד טוב יותר את הגורמים האחראים לביטחון התושבים ולאספקת השירותים החיוניים, כיצד להיערך לאירועי החורף. אולם בכל תביעה מול הרשויות, מול חברת החשמל או מול חברות הביטוח, תעלה ודאי הטענה הנגדית - שאת הנזק מהאירועים הללו לא ניתן היה לצפות, כי מדובר בכוח עליון, ולכן הם לא נושאים באחריות לנזקים שנגרמו.

חשוב לדעת שבית המשפט לא נוטה לקבל טענות אלה בקשר לשטפונות. כך למשל, בתביעה שהתנהלה לפני כמה שנים נגד רשות מקומית, בגין נזק שנגרם כתוצאה מירידת כמויות גדולות של גשם, קבע בית המשפט כי הצפות אינן דבר חריג ואינן בבחינת כוח עליון, אלא דבר שניתן לצפותו. כתוצאה מכך, הוטלה האחריות על העירייה שהתרשלה בחובתה לדאוג לתשתיות ניקוז ברחובות. כך גם לגבי חברת החשמל, שבתי המשפט הכירו באחריותה לנזקים שנגרמים כתוצאה מהפסקות חשמל למכשירים חשמליים.

הזווית היחידיה שטרם נדונה בבית המשפט הוא אחריות על עוגמת-נפש או נזקים פיזיים שנגרמו כתוצאה משהות בחושך ובקור, בשל הפסקת חשמל. לדעתי, אם תוכח רשלנות של חברת החשמל בהיערכות לחורף, היא תישא באחריות גם לנזקים אלה.

■ הכותבת היא מומחית בתביעות נזיקין וביטוח.