הסכם עובדי הניקיון במגזר הפרטי ייושם במלואו

תוספת השכר תשולם מהיום הראשון, ההפקדה לקרנות ההשתלמות - לאחר חצי שנה מיום פרסום הצו

שר הכלכלה, נפתלי בנט, נואש מהאפשרות שלשכת התיאום של ארגוני המעסיקים תגיע להסכמה עם ההסתדרות הכללית בדבר פשרה סביב תנאי ההעסקה של עובדי הניקיון במגזר הפרטי.

לידי "גלובס" הגיע מכתב ששלח השבוע בנט ליו"ר לשכת התיאום, צביקה אורן, ובו מתווה שגיבש השר עם אנשיו. לפי מתווה זה, השר יפרסם בקרוב צו הרחבה להסכם הקיבוצי שנחתם ביולי האחרון בין ההסתדרות לארגון חברות הניקיון בראשות אילן שמעוני - וזאת בשינויים קלים, שאמורים להקל מעט על המעסיקים.

על-פי המתווה של בנט, שגובש לאחר ששמע את כל הגורמים הנוגעים בדבר לרבות ההתנגדויות השונות, השכר של עובדי הניקיון יעמוד על כ-4,700 שקל בחודש "מהיום הראשון" לאחר הוצאת צו ההרחבה, וזאת בהתאם להסכם המקביל שמיושם במגזר הציבורי.

ההפרשות לקרן השתלמות והגדלת ההפרשות לפנסיה, לעומת זאת, יחולו רק לאחר חצי שנה מיום הוצאת הצו - וזאת כדי לאפשר למעסיקים "תקופת היערכות". מנגד, "תוספת מצוינות" כפי שמופיעה בהסכם המגזר הציבורי וגם בהסכם המקורי בין ההסתדרות לארגון חברות הניקיון, לא תיכנס לתוקף.

"הצעה סבירה"

בנט ביקש אמנם להקל מעט על המעסיקים, אבל הם רחוקים מלחבק את המתווה שלו. ל"גלובס" נודע כי לשכת התיאום כינסה אתמול (ג') ישיבת נשיאות מיוחדת כדי לדון במתווה החדש, שבמסגרתה ראשי המעסיקים הביעו מורת רוח מההתנהלות של השר. בלשכת התיאום עדיין דבקים בכך שצריך וניתן היה להגיע לפשרה מול ההסתדרות, וזאת רק בדרך של מו"מ, ולא באופן חד-צדדי. המעסיקים קובלים על כך שההסתדרות חותמת על הסכם קיבוצי מול ארגון חברות ניקיון ללא שיתוף לשכת התיאום, וזאת בבחינת "שניים חותמים על הסכם שצד ג' משלם עליו".

ביום א' הקרוב צפויה להתכנס ועדת העבודה של לשכת התיאום לדיון דחוף בעניין, שרק במסגרתו עשויה להתקבל החלטה על צעדים קונקרטיים. לפי הערכות, ספק עד כמה יש למעסיקים מרחב תמרון בסוגיה - זאת חצי שנה לאחר חתימת ההסכם מול שמעוני ושנתיים לאחר שנחתם הסכם אחר בין לשכת התיאום להסתדרות, שממנו חזרו בהם המעסיקים.

יו"ר ארגון חברות הניקיון, בירך היום על הכוונה של בנט ואמר: "נראה שההצעה של בנט נכונה וסבירה בנסיבות העניין. יש מקום לתת למגזר הפרטי תקופת היערכות, אבל לא יעלה על הדעת שעובדי ניקיון במגזר הפרטי יופלו לרעה ביחס למקביליהם במגזר הציבורי. אני רואה את עובדי הניקיון במגזר הציבורי מחייכים כשהם רואים את תלוש השכר שכולל שכר גבוה יותר והפרשות לקרן השתלמות, ולא יעלה על הדעת שמי שמנקה משרדים של חברת ביטוח לא ייהנה מהתנאים של זה שמנקה את משרדי העירייה או קופת החולים. היה זה לא רציני מצד המעסיקים לחשוב שבנט ינהג אחרת; הם פשוט לא קראו את המפה".