סיכום 2013 בגאדג'טים: מה קנו הישראלים וכמה זה עלה?

נתוני "זאפ השוואת מחירים": הישראלים מעוניינים לרכוש בעיקר סמארטפונים וטלוויזיות סמסונג ■ אפל מובילה בתחום הטאבלטים ■ לפטופים זה אסוס ■ קנון שולטת ביד רמה בעולם הצילום ■ איי רובוט מנקה לרוב הישראלים את הבית

הישראלים אוהבים גאדג'טים, אפילו אוהבים מאוד. הם מחליפים את הסמארטפון עוד שלפני המכשיר התקלקל וקונים טאבלטים ולפטופים כדי להמשיך לעבוד, לשחק ולגלוש ברשת בכל מקום.

בשנה האחרונה ראינו כיצד הסמארט טי.וי (מסכים חכמים) מתחילים להיות נפוצים יותר בעולם הטלוויזיות ושעונים חכמים עושים את הצעדים הראשונים שלהם בשוק. אפילו צמידי הבריאות, המנטרים את איכות השינה וההליכה, נמכרים בישראל.

מאחר שאת שלב החיפוש וההשוואה מתחילים רוב הצרכנים באינטרנט, אפשר ללמוד מנתוני אתר זאפ השוואת מחירים אילו מוצרים סיקרנו את הישראלים, כמה הם עלו ומה היה המפרט המועדף על הצרכנים בכל קטגוריה.

בתחום האלקטרוניקה, הקטגוריה הפופולרית ביותר בשנה החולפת באתר הייתה כמובן הסלולר, בדיוק כמו ב-2012. "גלובס" בדק איזו טלוויזיה חיפשנו הכי הרבה, מה טווח המחירים הרלבנטי למחפשי הלפטופים, אילו מותגי מצלמות עוררו הכי הרבה עניין ואילו מותגים שולטים בזירת הסמארטפונים והלפטופים.

טאבלטים: אפל ראשונה

אוהבים את האייפד, אבל גם את אסוס וסמסונג

קטגוריית הטאבלטים ממשיכה לפגוע במכירות הלפטופים בארץ ובעולם. אם בעבר השוק הזה נשלט על-ידי אפל, היום יש הטרגוניות במותגים שהלקוחות יכולים לרכוש. יצרניות כמו סמסונג ואסוס עשו עבודה מוצלחת והצליחו להפוך לשחקניות מובילות.

הסיבה המשמעותית להצלחתה של אסוס הם טאבלטי הנקסוס המיוצרים עם גוגל. גוגל משווקת אותם ומתמחרת אותם במחיר נמוך ללקוחות הקונים אותם מעבר לים בחנות האינטרנטית שלה. ההצלחה של הנקסוס הביאה צרכנים לנסות גם הדגמים הנוספים שמייצרת אסוס.

בקטגוריה זו חלה ירידה של כ-16% במחירים מתחילת השנה. רמות המחיר הנמוכות ביותר נרשמו בחודש מאי השנה, לאחר ירידה של כ-6% ביחס לממוצע המחיר השנתי, ואילו רמת המחיר הגבוהה ביותר התרחשה בתחילת השנה, כ-12% מעל המחיר הממוצע.

במקום הראשון אין הפתעות: האייפד של אפל מהדור הרביעי הוא הטאבלט שהישראלים חיפשו הכי הרבה בזאפ בשנה האחרונה. האייפד מציע את מערכת ההפעלה iOS של אפל, שכוללת היום מגוון אפליקציות רחב שלא ניתן למצוא באנדרואיד.

במקום השני נמצא הטרנספורמר פאד TF300 של אסוס, ובמקום השלישי נקסוס 7 של אותה יצרנית בשת"פ עם גוגל. במקום הרביעי הגלקסי טאב 10.1 מהדור השני של סמסונג ובמקום החמישי ה-Memo Pad Smart - גם הוא של אסוס.

לפטופים: מחפשים אסוס ודל

ירידת מחירים של 8% מתחילת השנה

אסוס היא גם הכוכבת בקטגוריית הלפטופים, למרות שהיא סובלת מבעיות שירות בישראל. הדגם המבוקש ביותר בחיפושים בזאפ היה VivoBook S400 של אסוס, המגיע מסך מגע בגודל 14 אינץ' עם מערכת ההפעלה חלונות 8 של מיקרוסופט. אחריו מופיעה HP עם דגם 650 BOY95. במקום השלישי נמצאת היצרנית הסינית לנובו עם ה-G580 ובמקום הרביעי והחמישי חברת Dell עם שני דגמים השייכים לסדרת ה-Vostro שלה: 2521 ו-2520. מעניין לראות שסמסונג, שכל כך מצליחה בקטגוריית מחשוב אחרות, עדיין לא מצליחה לתפוס מקום משמעותי בעולם הלפטופים.

בקטגוריה זו אנו עדים לירידה קלה של כ-8% במחירים מתחילת השנה. מגמת הירידה במחירי הלפטופים נשמרת לאורך השנה, עם שני חודשים שבהם נצפתה ירידה חדה ביחס לממוצע: חודש מאי עם ירידה של כ-5% ביחס לממוצע השנתי וחודש נובמבר עם ירידה של כ-9% ביחס לממוצע השנתי.

מצלמות: כמעט רק קנון

המחיר הכי נמוך - במאי

הסמארטפונים פגעו בצורה קשה בשוק המצלמות הקומפקטיות, אבל כתוצאה מזה קטגוריית מצלמות SLR והמירורלס המקצועיות התחזקה. הסיבה היא שצרכנים שכבר משקיעים כסף במצלמה, רוצים לקנות מוצר איכותי שיספק להם תמונות באיכות גבוהה. קנון מובילה את קטגוריית החיפוש עם דגם SLR בשם EOS600D עם חיישן 18 מגה פיקסל.

דגם 650D מאותה סדרה נמצא במקום השני. קנון מככבת גם במקום השלישי עם מצלמת מירורלס מסוג SX50 מקטגוריית הפאוורשוט. במקום הרביעי אנחנו מוצאים מצלמה נוספת של אותה יצרנית - EOS1100D. רק בחמישי נמצאת יצרנית אחרת - ניקון מסוג SLR מדגם D5100.

קטגוריית המצלמות שמרה על יציבות יחסית ברמות המחיר במהלך השנה, עם תנודות קלות לכאן ולכאן. המחיר הכי נמוך במאי - ירידה של 6%, והכי גבוה בתחילת דצמבר - עלייה של 10%.

סמארטפונים: סמסונג מובילה

אייפון 5 במקום הרביעי

הקטגוריה שמרה על רמת מחיר יציבה לאורך 2013, כשבאפריל ובנובמבר נצפתה עלייה קלה של כ-5% ברמות המחיר ובאוגוסט חלה ירידה של כ-7% ביחס לממוצע השנתי.

הסמארטפון שחיפשו הכי הרבה היה סמסונג גלקסי S3. זה המכשיר הנמכר בישראל כבר כשנה וחצי. ירידת המחיר שלו בעקבות השקת סמסונג S4 הפכה אותו לאטרקטיבי יותר. במקום השני -גלקסי S4 ובמקום השלישי גלקסי S2. במקום הרביעי האייפון 5 של אפל, ושוב לאחריו סמסונג גלקסי S3.

הנתונים האלו לא מפתיעים. ישראל נחשבת למדינה של שתי יצרניות: אפל וסמסונג, אבל נראה שהיצרנית השנייה מעפילה על אפל בהתעניינות של הגולשים.

ענף הסמארטפונים עבר מהפכה בשנה האחרונה: המכשיר נקנה בנפרד מהקו, מחירי המכשירים ירדו, וחנויות הסלולר והיבואנים יכולים להביא בצורה מהירה יותר מוצרים לישראל ולהרחיב את ההיצע. השנה נכנסו לארץ גם יצרניות סיניות כמו ZTE, וואווי (Huawei) ומייזו (Meizu).

רובוטים: רומבה שולט

המחיר הכי גבוה: סביב פסח

שואבי האבק הרובוטיים הפכו למוצר פופולרי מאוד בישראל בשנים האחרונות. מגוון המכשירים בשוק רחב, אבל ניתן לראות שהישראלים מחפשים בעיקר את המוצרים של איי רובוט, ולאו דווקא את הדגמים הזולים יותר. המכשיר המוביל בקטגוריה הוא הרומבה 770 ולאחריו ה-780. מדובר בשני דגמים מהדור החדש של החברה, שיודעים להתמודד בצורה מוצלחת עם אתגרי הניקוי האבק בבית.

במקום השלישי מופיע רומבה 620 ולאחריו רומבה 521. חברת LG מפתיעה לטובה במקום החמישי עם הדגם שלה VR6270.

גם בקטגוריה זו בולטת מגמה של יציבות יחסית במחירים. החודש היקר ביותר היה חודש אפריל, עם עלייה של 11% במחיר ביחס לממוצע השנתי, לא מפתיע, לאור קדחת הניקיונות של פסח. החודש הזול ביותר הוא חודש נובמבר, עם ירידה של כ-7% במחיר ביחס לממוצע השנתי.

טלוויזיות: רק סמסונג

מחפשים 40-46 אינץ'

בשנים האחרונות זכה ענף הטלוויזיות לחידושים רבים, החל מטכנולוגיית ה-HD, דרך התלת-ממד ועד המסכים החכמים. סמסונג ו-LG מובילות את השוק המקומי בחידושים שהן מביאות למסכים שלהן, כאשר יצרניות כמו סוני, פיליפס, שארפ, פנסוניק וטושיבה מאוד מתאמצות להמשיך להיות רלוונטיות.

לפי מדד החיפושים של זאפ, נראה שהישראלים חיפשו כמעט אך ורק מסכים של סמסונג, פרט לכך שבמקום החמישי מקבלת שארפ מקום של כבוד בזכות תמחור אגרסיבי עם דגם LE340 בגודל 32 אינץ'. במקום הראשון סמסונג EH5000 בגודל 40 אינץ' בטכנולוגיית LED - שדווקא לא נכנסת לקטגוריית המסכים החכמים.

הישראלים מחפשים מסכים בטווח של 40 עד 46 אינץ', עם זליגה קלה לאזור ה-50 וה-55 אינץ', כשמתחילת השנה חלה עלייה של 13% במחיר הממוצע, כנראה בגלל העלייה בפופולריות של טלוויזיות חכמות ושל מסכים גדולים (50 אינץ' ומעלה), שמחירן יחסית גבוה. חל גידול של 60% בפופולריות של מסכי 50-60 אינץ', ושל 30% בפופולריות של סמארט טיוי.