חלוקת ערכות המגן לציבור תופסק בחודש פברואר

סוף לחלוקת ערכות המגן: הקבינט המדיני-ביטחוני הורה על הפסקת החלוקה של ערכות המגן לציבור כבר מחודש פברואר הקרוב ■ קצב ייצור ערכות המגן יצומצם, והמסכות יחולקו לצוותי חילוץ והצלה בלבד

זוכרים את תורי הענק לחלוקת ערכות המגן? בקרוב מאוד הם ייפסקו: הקבינט המדיני-ביטחוני החליט היום (א') כי אספקת ערכות המגן לציבור תופסק בחודש פברואר. הקבינט נימק את החלטתו בכך ש"חלה ירידה משמעותית באיום של ירי נשק כימי על ישראל".

מערכת הביטחון העריכה לאחרונה כי האיום בנשק כימי פחת באופן משמעותי, ועל כן הקבינט החליט על הפסקת החלוקה וצמצום הייצור. לאחר חודש פברואר, קצב ייצור ערכות המגן יצומצם - ערכות אלו לא יחולקו לציבור הרחב, אלא לכוחות החילוץ וההצלה בלבד. "החלטה לגבי המשך ההצטיידות בערכות מגן לשנים הבאות תתקבל בתום הערכת מצב שתתקיים במערכת הביטחון עד סוף השנה", נכתב בהחלטה.

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, בירך על ההחטלה וכינה אותה "החלטה מושכלת שהתקבלה באחריות ובשיקול דעת". לדבריו, הוראת הקבינט "לוקחת בחשבון את השינוי באיומים במזרח התיכון ואת עוצמתה ויכולותיה של מדינת ישראל". יעלון הדגיש כי לפירוק הנשק הכימי בסוריה יש השפעה על הירידה באיום, והבהיר כי "ישראל נהנית מיכולות התקפיות והגנתיות יוצאות דופן באיכותן ובעוצמתן, והן אשר מרתיעות מדינות וארגונים לפעול נגדנו, בוודאי בנשק לא קונבנציונאלי, שכן המחיר על כך יהיה כבד ביותר".

בחודש נובמבר דווח כי מערכת הביטחון ממליצה להפסיק לייצר ולחלק את ערכות המגן לציבור בישראל, למרות של-כ40% מהציבור אין ערכות מגן בתוקף. במערכת הביטחון הדגישו אז כי לא מדובר בנושא הנובע רק משיקולים תקציביים, אלא גם בשינוי של תמונת המודיעין והאיומים המופנים כלפי ישראל.

בין הגורמים לשינוי הזה הוא ההסכם לפירוק תכנית הגרעין האירנית, כמו גם פירוק משטר אסד בסוריה מהנשק הכימי שברשותו. בעקבות ההמלצה, הזהירו גורמים בצה"ל מפני מה שהם מגדירים כ"אופטימיות יתר".

לדבריהם, התפרקותה של סוריה מנשק כימי עדיין לא הושלמה ופקחי האו"ם עדיין נמצאים ופועלים במדינה. כמו כן הגורמים מזהירים מפני זליגה של הנשק. "ההחלטה תוביל לפגיעה בכשירות", מזהירים הגורמים.

כזכור, בחודש אוגוסט האחרון, אלפי ישראלים צבאו על תחנות חלוקת ערכות המגן, לאור האיום האמריקני לתקוף בסוריה. תוך זמן קצר התברר כי רק ל60% מהאוכלוסייה יש ערכות תקפות, שיכולות לשמש אותם במקרה קיצון שבו הלחימה הייתה זולגת לישראל.