תלונה ראשונה לגרסטל: "בא-כוח היועמ"ש הטעה את ביהמ"ש"

לפי התלונה, בא-כוח היועמ"ש, ששימש כתובע מטעם הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ר"ג, פעל להארכת קיומה של בנייה בלתי חוקית, תוך הטעיית בית המשפט כאילו ניתן היתר בנייה ■ במשרד המשפטים טרם החלו לטפל בתלונה

עוד בטרם קמה בפועל נציבות התלונות על הפרקליטות וגופי התביעה, ובעוד הנציבה המיועדת הילה גרסטל עודנה מכהנת כנשיאת בית המשפט המחוזי מרכז, תלונה ראשונה כנגד רשויות התביעה כבר הוגשה למשרד המשפטים.

מדובר בתלונה על הטעיה של בית משפט במסגרת הליך פלילי יוצא דופן בענייני תכנון ובנייה. במשרד המשפטים טרם החלו לטפל בתלונה, ועל-פי בדיקת "גלובס" היא ממתינה לתחילת פעולתה של נציבות הביקורת, כדי שזו תבדוק אותה ותטפל בהשלכותיה.

התלונה הוגשה על-ידי עו"ד עפר לרינמן, המייצג תושב רמת-גן המצוי בהליכים בבית המשפט לעניינים מקומיים מול הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעירו.

במוקד התלונה - טענה על הטעיית בית המשפט על-ידי בא-כוחו של היועץ המשפטי לממשלה - הוא התובע מטעם הוועדה המקומית לתכנון ובנייה.

באוקטובר 2010 הוציא בית המשפט לעניינים מקומיים פסק דין ובו צו הריסה לשער חניה שבנה אחד השכנים. צו ההריסה היה אמור להיות מבוצע עד אפריל 2012, אלא אם יתקבל עד אז היתר בנייה כדין.

לפי התלונה, "לא רק שהוועדה המקומית נמנעה מביצועו של צו הריסה שיפוטי, אלא שבא-כוח היועמ"ש, בשם הוועדה, פעלה להארכת קיומה של הבנייה הבלתי חוקית, ועשתה זאת תוך הטעיית בית המשפט, כאילו ניתן היתר בנייה. ואכן בא-כוח היועמ"ש הצליחה במעשיה, בית המשפט הוטעה, וצו ההריסה - במקום להיות מבוצע - זכה להארכה של 5 שנים נוספות לביצועו".

בעוד ההליך המקורי בבית המשפט לעניינים מקומיים ברמת-גן החל כבר ב-2010 ונידון בפני השופט רמי חיימוביץ', הועבר התיק בחודשים האחרונים לשופט עדי הדר, שמונה לכהונתו השיפוטית רק בחודש אוקטובר האחרון.

לקראת דיון זה כתבה התובעת מטעם הוועדה המקומית כי "באפריל 2009 ניתן לנאשם (שהקים את שער החניה - י'י') היתר שינויים מטעם הוועדה המקומית, שהכשיר, בין היתר, את הבנייה נשוא כתב האישום הראשון".

לטענת המתלונן, "אין זה נכון. היתר השינויים לא הכשיר את הבנייה, אלא קבע מפורשות - יש להרוס את השער. בא-כוח היועמ"ש, בשם הוועדה המקומית, הטעתה את בית המשפט ביודעין, בעובדה מהותית ביותר. למרבה הכאב, בית המשפט הסתמך על כך, והוטעה".

ממתינים לגרסטל

ומה עלה בגורלה של התלונה? מלבד לשופטת גרסטל, שאמורה להתחיל בכהונתה כנציבת הביקורת על הפרקליטות וגופי התביעה בחודש אפריל הקרוב, עם פרישתה מכהונתה השיפוטית, הועברה התלונה לשורה של גורמים נוספים - ובהם היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין; המחלקה לאכיפת דיני מקרקעין בפרקליטות המדינה; השופט עדי הדר עצמו; ראש העיר רמת-גן החדש, ישראל זינגר; וכן היועץ המשפטי של עיריית רמת-גן, עו"ד דוד שוואקה.

ואולם לפי בדיקת "גלובס", התלונה אינה מטופלת כעת, והיא ממתינה לתחילת פעולתה של הנציבות בראשות גרסטל.

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה: "היחידה שבראשה תעמוד השופטת גרסטל מצויה כעת בהקמה. בכל מקרה, בטרם תיכנס השופטת גרסטל לתפקידה החדש, היא תסיים את כהונתה כשופטת בית המשפט בחודש אפריל הקרוב. עם הקמתה של היחידה ותחילת פעילותה תבוא על כך הודעה מסודרת, כולל פרטים ליצירת קשר ולמשלוח תלונות הציבור".