המבקר: מוסדות חינוך אינם מותאמים לתלמידים עם מוגבלויות

חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות נחקק ב-1998, אך משרד החינוך טרם התקין תקנות להנגשת בתי-הספר ‏‎‎‏■ במקרים מסוימים, שירותי נכים הוסבו למחסנים‏

‎‎בשנת 1998 נכנס לתוקף חוק מופלא בשם "חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות", שכלל בין היתר את "הזכות לנגישות פרטנית לתלמיד עם מוגבלות ולהורה עם מוגבלות, למוסד חינוך ולשירותי החינוך שהוא נותן".

אלא שעל-פי דוח מבקר המדינה, יוסף שפירא, עד היום לא הותקנו תקנות בדבר ההתאמות הנדרשות להנגשה כזאת, ולפיכך ההוראות אינן מוסדרות וכפועל יוצא אינן נאכפות. למעשה, מתברר כי ללא התקנת התקנות נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות כלל אינו יכול להשתמש בסמכויותיו.

‏אנשי המבקר בדקו באופן מדגמי את הפעולות שנקטו ב-4 רשויות מקומיות: רמת-השרון, כפר-סבא, רמלה ובני-ברק; ובדיקות נקודתיות נעשו בשורה של מוסדות לימוד בגבעת-שמואל, הוד-השרון, קריית אונו, רחובות, שפרעם והמועצה האזורית עמק לוד.

התוצאה: "תלמידים בעלי מוגבלות פיזית לומדים בתנאים שאינם מתאימים ושאינם עולים בקנה אחד עם דרישות הנגישות שבחוק, בלי שגורם ממלכתי או עירוני כלשהו יכול לבוא לעזרתם ולאכוף את זכותם לנגישות פרטנית, והם נתונים לחסדיהם של מפעילי המוסד ותלויים בנכונותם לפעול להנגשתו".

‏בעיריית כפר-סבא, למשל, כלל לא מונה "רכז נגישות", שעל-פי החוק אמור ליידע את הציבור בדבר מתקנים נגישים. ביתר העיריות שנבדקו מונו רכזים כאלה, אולם הם "לא ביצעו את המטלות שהוטלו עליהם בחוק".

עוד מתברר כי למשרד החינוך אין מידע עדכני בדבר מוסדות חינוך נגישים, ואפילו מידע על מספר התלמידים שזקוקים להנגשה לא קיים בידיו. כל זה אף שב-2009 נקבע בחוק כי על הרשויות המקומיות לגבש תוכניות פרטניות להנגשה, ומשנת 2011 היה על בעלי מוסדות חינוך לדווח למשרד על התקדמות ההנגשה.

בדיקת המבקר גילתה כי ההוראות האלה לא יושמו כנדרש - לא על-ידי העיריות ולא על-ידי משרד החינוך. כך קרה שרשויות מקומיות הגישו בקשה לתקצוב עבור הנגשה זמן רב אחרי שתלמידים הזקוקים להנגשה נרשמו למוסד החינוכי, וכל אותו זמן נאלץ התלמיד ללמוד בתנאים לא נאותים.

‏בדיקת המבקר מצאה כי בבתי-ספר רבים שנבדקו לא היו שירותי נכים או חניות לנכים. ב-4 מוסדות שנבדקו ובהם לומדים בעלי מוגבלויות נמצא כי שירותי הנכים הוסבו למחסנים.

משרד המבקר העיר למשרד החינוך כי עליו לפעול ללא דיחוי להתקנת התקנות הדרושות ולעקוב מקרוב אחר פעולות ההנגשה. ‏‎‎‏