פשרה חלקית בין לפיד ונתניהו בחלוקת הטבות מס ליישובים

מתווה לפיד יישמר, אך היישובים שנתניהו רצה לצ'פר יקבלו יותר ■ הסוגייה הרגישה ביותר טרם נפתרה: מה התקציב הכולל להטבות

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יאיר לפיד הגיעו אמש (ד') לפשרה סביב מנגנון חלוקת הטבות המס ליישובים, אחרי ששלשום היה נראה כי השניים עלו על מסלול התנגשות בסוגייה. בסופו של דבר, ביום ראשון הקרוב תגיע הצעת מחליטים שנראה כמו "פשרה מפא"יניקית" - מתווה לפיד שהוצג לפני שלושה שבועות יישמר, אך היישובים שנתניהו רצה לצ'פר יקבלו שיעור הטבה גדול יותר. לפשרה הזו קדמו ויכוחים לא פשוטים בין האוצר לבין אנשי ראש הממשלה.

לפני כשלושה שבועות, הצהיר לפיד כי הוא סיים לגבש קריטריונים אובייקטיביים לקביעת זכאות להטבות מס ליישובים וזאת בהתאם להחלטת בג"ץ. לפי המפה החדשה יתווספו לקבוצת הזכאים כ-230 יישובים חדשים, ביניהם ערד, בית שאן, אילות, הערבה התיכונה וחצור הגלילית. מנגד, יישוב כמו כפר ורדים, הנחשב לחזק מבחינה סוציו-אוקנומי, ייצא מהרשימה שעד כה הורכבה באופן שרירותי. מטבע הדברים, התווספות כמות כה גדולה של יישובים פירושה פחות הטבות לכל אחד מהיישובים, שכן התקציב המוקצה להטבה זו מוגבל.

לכן, הסוגיה הלוהטת ביותר - שטרם נפתרה - הינה מה יהיה סך התקציב שיוקצה להטבות אלו, שעומד כעת על 850 מיליון שקל, אך נתניהו דורש להגדילו בחדות עקב לחצים כבדים מכמה רשויות שצפויות להיפגע מהכניסה המאסיבית של רשויות חדשות.

הן באוצר והן במשרד ראש הממשלה דוחים את הקץ ומשם נמסר כי הדבר יוכרע אך ורק במסגרת דיוני התקציב, שטרם התחילו. לפיכך, הקרב בין נתניהו ללפיד סביב סוגיית הטבות המס טרם הסתיים.

מעבר ל-5 הקריטריונים העיקריים שקבע לפיד, הוחלט כי יינתן תעדוף - לפי דרישת נתניהו - לשתי קבוצות של יישובים: הראשונה, קבוצת היישובים הנמצאת בטווח של עד 2 ק"מ מגבולות של מדינות שאין עימן הסכם שלום; בנוסף, גם היישובים העירוניים במחוז הדרום יקבלו יותר.