גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך מנסים בעולם לתת תמריצים לבנות פרויקטים ירוקים?

ברחבי העולם ממציאים ומשכללים חבילות של תמריצים ליזמי הנדל"ן במטרה לעודד אותם לבנות פרויקטים ירוקים יותר וחברתיים יותר

אחרונה הודיעה עיריית רמת גן כי תדרוש הקמת מקלחות וחדרי אופניים בבנייני משרדים חדשים. דרישה דומה תהיה בבניינים שיבקשו היתר לשיפוץ. עיריית כפר סבא הודיעה כי יזמים שרוצים לבנות בעיר יידרשו להקים גגות ירוקים במבני תעשייה ומשרדים, ויחויבו לבנות חדרי עגלות ומתקני אופניים, חדרי אשפה גדולים שיספיקו לכל פחי המיחזור, להתקין בידוד אקוסטי ועוד.

ברמת גן ובכפר סבא הסתפקו בצד של המקל - כלומר, בהודעה כי הדרישות הללו תהיינה תנאי לקבל היתר בנייה. קובעי המדיניות שם בטוחים שהביקוש באותן ערים יהיה הגזר שיספק את היזמים. גם בתל אביב אמרו לנו כי "הוועדה אינה מאשרת קידום תכניות חדשות ללא ייעוד שטחי ציבור בנויים או פתוחים, ולא מדובר בנושא לתמריץ אלא במתן מענה לציבור".

אבל מבט לעולם מגלה שעיריות רבות בוחרות להשתמש גם בתמריצים - ולא שוליים כלל - כדי לקדם נושאים שהן חפצות בהם, מהתייעלות אנרגטית, דרך מיחזור מים והרחבת השימוש באופניים ועד הבטחת שטחים פתוחים לטובת הציבור.

תקן חניה מקסימלי

מאז שנות השמונים, מתקופת כהונתו של אד קוץ' כראש העיר, קיימת בניו יורק תוכנית בשם Quality Housing. לתוכנית כמה סעיפים עיקריים: השפעת הבניין על השכונה, פנים הבניין (גודל מינימלי של דירה, בידוד, מערכות מיחזור ופינוי אשפה), חלל לספורט, לפנאי ולגינון (עניין שתופס תאוצה, בעיקר על הגגות), ובטיחות וביטחון.

"איכות טובה של בנייה מסייעת להפחית בעיות חברתיות כמו שימוש בסמים, פשע וונדליזם. בנייה זולה אולי חוסכת הוצאות בנייה, אבל השקעה בגינות, למשל, יכולה ליצור אווירה טובה יותר שמסייעת לשפר את הרווחה החברתית ולחזק את הקהילות המקומיות. בנייה ירוקה חוסכת בהוצאות אנרגיה לטווח הארוך", נאמר באתר האינטרנט של מחלקת הבנייה בעיריית ניו יורק.

תוכנית Quality Housing מחייבת יזמים באזורים מסוימים והיא אופציונלית באזורים אחרים, אבל העיקרון מאחוריה אחיד - כדי להבטיח בנייה איכותית, צריך שכולם ירוויחו.

"התוכנית יוצרת מצב של Win-Win- משום שהיזמים בונים בניינים טובים יותר לדיירים ולעיר, בלי לשלם על כך תוספת", מסביר האדריכל ערן חן, המייסד והבעלים של משרד ODA בניו יורק. העיקרון פשוט: יזם שיבנה בניין מואר ומאוורר יותר, שיש בו שטחי פנאי וספורט משותפים, נניח גינה על הגג וחדר משחקים לילדים, שמעודדים קהילתיות - יכול שלא לכלול את השטחים הציבוריים הללו בשטח הבנייה הכולל המותר לו.

אפילו חלון במסדרון במקום ניאונים דהויים ראוי לעידוד. "אם במסדרון המשותף יש חלון בגודל מסוים, שמכניס אור טבעי ואוויר - אפשר להפחית משטח הבנייה הכולל 50% משטח המסדרון. תכנון מקסימלי של שמונה דירות בקומה יכול להפחית את 50% האחרים משטח המסדרון", מסביר חן. לדבריו, "זה שווה הרבה ליזם, שחייב לספק בחוץ או בפנים שטחי פנאי לשימוש הדיירים בהיקף של 2.7% משטח הבניין. אם השטח הוא בתוך הבניין, כמו חדר כושר, בריכה, חדר משחקים לילדים וכו' - הוא אינו נכלל בשטח הבנייה הכולל".

בשנים האחרונות נוספה בניו יורק הדרישה לבנות חדרי אופניים בכל בניין חדש או בניין שעובר שיפוץ. שלא כמו בארץ, לא מדובר על חדר אחד גדול שבו נזרקים האופניים: גודל החדר צריך להספיק לפחות לנעילת זוג אופניים אחד לכל דירת שני חדרים - אבל שטחו אינו נכלל בשטח הכולל שמותר ליזם לבנות.

ועוד בעניין עידוד תחבורה בניו יורק, ובניגוד למה שנעשה לאחרונה בכפר סבא, בניו יורק תקן החניה הוא מקסימלי: בכל בניין חדש - או משתפץ - מותר לבנות עד 15% חניות מכמות הדירות. התוצאה: פחות אנשים מחזיקים מכונית פרטית, ויותר משתמשים בתחבורה ציבורית.

מעבר לכך, בכל אזורי העיר ישנה חובה לעמוד בדרישות ליעילות אנרגטית: "היזם צריך להגיש חישוב אנרגטי מפורט שיראה את רמת הבידוד של מעטפת הבניין ואת רמת דרישות האנרגיה שהתכנון מחייב. אם המעטפת מבטיחה בידוד טוב מהתקן, חלק מעובי הקירות אפשר להוסיף לשטח המותר לבנייה. בבניינים גדולים, עם מעטפת גדולה, שטח הקיר הזה יכול להוסיף אפילו קומה שלמה", אומר חן. יש עוד הרבה תקנות שנוגעות לרווחת הציבור - כמו השארת שטחים פתוחים, מינימום גודל חלונות (לפחות 10% משטח הרצפה בחדר), אוורור המטבח, גודל חדר הכביסה במרתף ועוד. בסך הכול, אומר חן, כ-5% משטח הבניין יכולים לרדת מהשטח הכולל ב-Housing Quality.

נק' לגג אקולוגי

ניו יורק ממש אינה היחידה. הקלות ליזמים ניתנות במקומות נוספים בארה"ב - והרבה פחות באירופה. בשיקגו, תוכנית Green Permit מציעה רישוי מזורז. פרויקטים שמתקבלים לתוכנית יכולים לקבל אישור תוך 30 ואפילו 15 ימי עבודה - תלוי במורכבות הפרויקט. פרויקטים בתקן LEED (ירוק) יכולים גם לבקש הנחה באגרות הטיפול. שיקגו גם מציעה תוספת אחוזי בנייה תמורת דירות בנות השגה, בהיקף שמגיע ל-20%-30% וגם על שיפור התחבורה ומראה הרחוב, ומענקים של 5,000 דולר או בונוסים של תוספת צפיפות לעסקים קטנים שרוצים גג ירוק.

בסן דייגו יש קיצור הליכים כשמדובר בבניינים מסחריים, הנחה באגרות לבניינים בתקנים שונים ובונוס למי שמקצה חלק מהשטח לציבור. על פי השיטה, היזם יכול לצבור נקודות על כל אלמנט שהוסיף לטובת הציבור. למשל, אלמנט של שטח פתוח בהיקף 10% משטח הקרקע שווה חצי נקודה, גג אקולוגי שווה נקודה, בניין ירוק שווה עד שתי נקודות. ערך הנקודות נקבע לפי עלות ביצוע האלמנטים השונים, ואת הנקודות ממירים באמצעות נוסחה לאחוזי בנייה נוספים.

בסיאטל מנסים לתפוס באמצעות תוכנית התמריצים שתי ציפורים במכה: תוכנית התמריצים נקראת Priority Green Expedited, והיא מבטיחה "איש קשר אחד בלבד, עדיפות בקביעת פגישות, מהירות גבוהה יותר במעבר על התוכניות ובאישורן". בכל הקשור לבנייני מגורים, תוכנית התמריצים כוללת גם מסלול שבו מוסיפים זכויות בנייה בתמורה לכך שחלק מהבניין יוקדש לדיור בר השגה לאנשים שמרוויחים פחות מההכנסה החציונית בעיר. יש גם בונוס של תוספת אחוזי בנייה לפרויקטים בתקן LEED.

תוכניות תמריצים דומות יש בסינסינטי, בהרטפורד ואפילו בג'ונו שבאלסקה.בחלק מהמקומות, כמו בטמפה שבאריזונה, הבונוס ליזם מחושב כאחוז מהעלות של מה שהוא בונה. נניח, אם הוא בונה שלוש תחנות אוטובוס ומשפץ את הרחוב, הוא יקבל בחזרה 50% מהעלות (לפי המדדים המקובלים) בזכויות בנייה נוספות. במקומות שבהם נוהגים כך כבר נשמעו טענות שלפיהן שיטה זו אינה שקופה מספיק והיא פותחת פתח להתמקחויות בין היזם לעירייה.

בוונקובר יש דגש על התחבורה: יזם שיסלול שביל הליכה לעורק תחבורה קרוב יקבל אחוז בשטח הבנייה ואחוז נוסף על לוקרים לאופניים, תחנת אוטובוס מקורה (1%), קישור לשביל אופניים קיים (1%), קישור לתוכנית שמפחיתה שימוש תושבים ברכב (4%-5%) ובסה"כ עד 24%.

באוסטין שבטקסס יזם יכול לקבל הקלות מס מהעירייה רק אם הוכיח שבבניין יש לפחות שני שימושים - ואף אחד מהם הוא לא פחות מ-25% משטח הבניין. אם יעמוד בקריטריונים נוספים (קישור לרחוב, דיור בר השגה, מתקני אופניים ועוד), הוא יכול להגיע עד הקלה של 35% במס.

באוסטין, אגב, עשו מחקר מקיף על ההקלות ליזמים והגיעו למסקנה שקשה מאוד לכמת את הרווח הכלכלי לעיר מהן. רוצה לומר, חלק מההטבות הן בבחינת "שלח לחמך", כדי ליצור עיר טובה יותר, שמושכת תושבים ועסקים, גם אם קשה לבדוק את כדאיותן הכלכלית.

ניו יורק

תוכנית Quality Housing: יזם שיבנה בניין מואר ומאוורר יותר ו/או שיש בו שטחי פנאי וספורט משותפים לכל הדיירים - יכול שלא לכלול את השטחים הציבוריים הללו בשטח הבנייה הכולל המותר לו.

שיקגו

תוכנית Green Permit: יזם שבונה ירוק זוכה לתהליך רישוי מזורז. פרויקטים שמתקבלים לתוכנית יכולים לקבל אישור בתוך 30 ימי עבודה ואפילו 15 ימי עבודה - תלוי במורכבות הפרויקט. אחוזי בנייה ניתנים תמורת דירות בנות השגה, בהיקף שיכול להגיע ל-20%-30%.

סן דייגו

קיצור הליכים בבניינים מסחריים והנחה באגרות לבניינים שעומדים בתקנים שונים, כמו שימוש בחומרים מתכלים, מיחזור מים אפורים, נצילות אנרגטית, ועוד. יש גם בונוס למי שמקצה חלק מהשטח לטובת הציבור.

סיאטל

תוכנית Priority Green Expedited מבטיחה "איש קשר אחד בלבד, עדיפות בקביעת פגישות, מהירות גבוהה יותר במעבר על התוכניות ובאישורן", בכל הקשור להקמת בנייני מגורים.

טמפה

הבונוס ליזם מחושב כאחוז מהעלות של מה שהוא בונה לטובת הציבור. אם למשל הוא בונה שלוש תחנות אוטובוס ומשפץ את הרחוב, הוא יקבל בחזרה 50% מהעלות (לפי המדדים) בזכויות בנייה נוספות.

וונקובר

התמריצים שמים דגש רב על התחבורה: יזם שיסלול שביל הליכה לעורק התחבורה הקרוב יקבל אחוז נוסף בשטח הבנייה ואחוז נוסף על הקמת לוקרים לאופניים, תחנת אוטובוס מקורה. הכול יחד - עד 24%.

אוסטין

בטקסס מנסים לקדם עירוב שימושים: יזם יכול לקבל הקלות מס מהעירייה רק אם הוכיח שבבניין יש לפחות שני שימושים - ואף אחד מהם הוא לא פחות מ-25% משטח הבניין.

פורטלנד

יזמי נדל"ן נהנים מתוספת אחוזי בנייה בתמורה לדברים כמו הקצאת שטחים פתוחים וחדרי משחקים לילדים, אבל יכולים גם לקבל עד 10% תוספת לאחוזי הבנייה תמורת אמצעים שונים למניעת פשיעה.

לידיעת ראש עיריית פתח תקווה ונתניה: תכנון נכון מונע פשע

מניעת פשיעה באמצעות תכנון אורבני היא ניסיון מעניין בשימוש בתמריצים ליזמים. בעיר פורטלנד באורגון שבארה"ב יכולים יזמי נדל"ן לקבל תוספת אחוזי בנייה בתמורה לדברים כמו הקצאת שטחים פתוחים וחדרי משחקים לילדים, אבל יכולים גם לקבל עד 10% תוספת לאחוזי הבנייה תמורת אמצעים שונים למניעת פשיעה, כמו תאורת רחוב, בניית שטחים שיהיו פעילים בכל שעות היום והערב - אם הם עובדים בשיתוף פעולה עם המשטרה המקומית. "לשינויים פיזיים יכולה להיות השפעה רבה, בעיקר כשהם נעשים מתוך מחשבה ושיתוף פעולה עם התושבים", נאמר במחקר שנעשה בפורטלנד בנושא זה.

מניעת הפשיעה יכולה להיעשות בכמה דרכים עיקריות:

פיקוח - בדרך כלל נעשה על ידי סיורי משטרה והתקנת מצלמות, אולם גם פיקוח "טבעי", על יצירת מקומות שהרבה אנשים מסתובבים בהם.

הגבלת תנועה - יצירת מקומות שמוגבלים רק לדיירי הבניין או השכונה, בעזרת מחסומים מוחשיים או סמליים, מקשה על פושעים להיכנס - או מרמזת להם שיקשה עליהם לברוח.

תמיכה בפעילות בתוך השכונה. הפעילות יכולה להיות קשורה ישירות למניעת פשיעה (כמו "סיירת הורים" שאנחנו מכירים בישראל) או קשורה רק ליצירת קשר בין השכנים, כך שיכירו זה את זה ותיווצר אווירה חיובית, שגם היא בתורה תורמת להורדת הפשיעה.

העקרונות מאחורי תוכניות התמריצים

בנייר עמדה שהכינו בעיריית סנטה מוניקה לקראת הטמעת תוכנית תמריצים שם, נוסחו כמה עקרונות חשובים לתוכניות כאלה באשר הן:

יש להתאים את התמריצים למה שדרוש בעיר (נשמע טריוויאלי, אבל למעשה הגיוני מאוד. אם רוצים להפחית את השימוש במכונית, כדאי לתת תמריצים לאופניים. אם דרושים שטחים פתוחים, צריך ללכת בכיון זה)

לעשות מחקר שיעריך את ההטבות שמקבל היזם - והרווח של העיר

לנסח בבהירות את הדרישות והקריטריונים שעל היזם לעמוד בהם לקבלת בונוס

לאפשר מידה מסוימת של גמישות

לאזן בין העובדה שלכל שכונה ישנם כמובן צרכים משלה, לבין העובדה שהתוכנית צריכה להיות שקופה וברורה

עוד כתבות

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

דיווח: לפחות 33 נהרגו בתקיפה בחלב, בהם אנשי חיזבאללה ואזרחים

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

בורסת טוקיו / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

עליות קלות באסיה. מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8%

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות באירופה ובוול סטריט ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על 70.5 אלף דולר למטבע

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר