מחר: דיון בבג"ץ בהרכב מורחב על גיוס תלמידי הישיבות

הישיבות החרדיות וישיבות ההסדר ויתרו על ההצטרפות לדיון: "החוק החדש שיסדיר את מעמד בני הישיבות צפוי לעלות להצבעות בשבוע הקרוב, ועתירה זו תימחק"

יום לפני הדיון הצפוי בהרכב מורחב של 9 שופטים בבג"ץ בעתירות בעניין גיוס תלמידי הישיבות, דיון שיתקיים במקביל להצבעות במליאת הכנסת על חוק הגיוס החדש, מוותרות הישיבות החרדיות וישיבות ההסדר על הצטרפות לדיון המשפטי הצפוי בבית המשפט העליון.

לפני כחודש הוציא הרכב השופטים בבג"ץ צו ביניים, ברוב של 8 שופטים נגד דעת המיעוט של ניל הנדל, ובו נקבע כי עד לחקיקת חוק הגיוס החדש, המדינה איננה רשאית לתקצב את תלמידי הישיבות שמועד גיוסם כבר הגיע ושלא התגייסו בשל החלטה שנויה במחלוקת של צה"ל ושר הביטחון משה יעלון לפטור אותם לפי שעה.

בעקבות צו ביניים זה, שעורר מחאה בציבור החרדי, פנו לבג"ץ כמה גופים - ובהם עמותת "כנסת יחזקאל אלעד", איגוד הישיבות הציוניות הגבוהות, איגוד מנהלי הישיבות והמוסדות התורניים ואיגוד ישיבות ההסדר בישראל - וביקשו להצטרף כמשיבים לעתירה, בטענה כי הם מייצגים את תלמידי הישיבות שעלולים להיפגע מפסק דין אפשרי של בג"ץ.

ואולם בימים האחרונים, לקראת הדיון, פנה עו"ד בצלאל סמוטריץ לבית המשפט וביקש למחוק שלושה מארבעת הגופים הללו, שאותם הוא מייצג, מהשתתפות בדיון.

"בלוחות הזמנים הנוכחיים של הליכי החקיקה בכנסת, הצטרפות לעתירה הינה בגדר ברכה לבטלה", כתב עו"ד סמוטריץ לבג"ץ. "החוק החדש שיסדיר את מעמדם של בני הישיבות עתיד לעלות להצבעות במליאת הכנסת במהלך השבוע הקרוב, וקרוב לוודאי שמעט אחר-כך עתירה זו תימחק, וצו הביניים שהוצא בגדרה יפקע אף הוא. בנסיבות אלה הרי שהעתירה איבדה את הנפקות המעשית שלה והפכה תיאורטית עבורנו".

שופטי בג"ץ הסכימו למחוק את איגודי הישיבות מהעתירה.

בהודעה שהעבירה הפרקליטות בימים האחרונים לבג"ץ, לקראת הדיון, מצוין כי ביום רביעי האחרון סיימה הוועדה הפרלמנטרית המיוחדת, בראשות ח"כ איילת שקד, לדון בחוק השוויון בנטל, ואישרה את הצעת החוק לקראת קריאה שנייה ושלישית.

ההצבעות במליאה בקריאה שנייה ושלישית צפויות להתקיים כאמור ביום שלישי, זמן קצר לאחר הדיון הקבוע בבג"ץ, מהשעה 9 בבוקר.

עוד הודיעה הפרקליטות כי טרם הועברו כספי מקדמות התמיכות לתלמידי הישיבות בעבור חודש מארס. "זאת, משטרם הושלמו כלל ההליכים הנדרשים לצורך העברתם, בשל היבטים תקציביים שאינם נוגעים לצו הביניים שניתן בבג"ץ ב-4 בפברואר. קיים ספק אם יושלמו כלל ההליכים הדרושים לצורך העברת הכספים, לפני מועד הדיון הקבוע בתיק".

עמית במקום רובינשטיין

במקביל הודיע נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, היושב בראש הרכב תשעת השופטים, כי את השופט אליקים רובינשטיין, שהיה חלק מההרכב, יחליף מעתה השופט יצחק עמית - ואולם לא נמסרו נימוקים להחלפה.

העותרות העיקריות בתיק זה הן התנועה לאיכות השלטון וכן עמותת חדו"ש, המיוצגת בידי עו"ד גלעד ברנע. (בג"ץ 6101/12).