גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

10 דברים שחייבים לדעת לפני שהולכים לעבוד בחברה בסין

עולם השיווק והפרסום בסין רחוק מאוד מכל מה שקורה במערב ■ מה התפקיד של איש האסטרטגיה במשרד סיני, איך קשור האלכוהול הסיני לעסקאות הפצה, ולמה אסור לחתום על מסמכים עם עט אדום?

לעבוד בסין זו חוויה. אבל כשעובדים בסין עבור חברה סינית, המילה חוויה לא מספיקה. למרות שאנחנו יודעים שמדובר בעולם אחר, הבדלי התרבויות (כולל התרבות הארגונית) כל-כך דרמטיים, שממש מדובר במזרח ומערב. אז רובנו כבר יודעים שרוב הסינים לא מדברים אנגלית. ורובנו כבר יודעים שצריך להיזהר עם מספרים כמו 4 או 250 כי יש להם צליל שעלול להישמע כמו עלבון, ושהמילה שמשמעותה "מלצר" בצד אחד של סין, היא בעצם "נערת ליווי" בצד השני. אבל יש כמה דברים שגם מי שהיה כמה פעמים בסין, לא בהכרח מכיר, כי לעבוד בחברה סינית זה לא כמו לעבוד עם סינים.

1. אסטרטג-מה? לפני כארבע שנים הצטרפתי לחברת האייר, חברת ענק סינית בתחום מוצרי החשמל הביתיים, בתפקיד סמנכ"ל השיווק של השותפות בין האייר לשטראוס מים. החברה הוקמה בפארק המשרדים של האייר בעיר צ'ינגדאו, והיא פועלת כחטיבה במסגרת חברת האייר. לאחר שהגעתי, שמחתי להכיר את מנהלת האסטרטגיה, והנחתי שנעבוד יחד הרבה, בגלל החפיפה בין אסטרטגיה ושיווק. כשהתחלתי לקבל ממנה כל מיני מיילים בנושא נוכחות ונוהלי לבוש, העסק כבר נראה לי תמוה. מסתבר שבהאייר, מנהלת האסטרטגיה היא מנהלת האדמיניסטרציה. היא הרל"שית שעוזרת למנכ"ל לנהל את החברה ביום יום, מעבירה מסרים מטעמו ועוזרת למחלקות לשתף פעולה יחד. תפקיד חשוב מאין כמוהו, למעט העבודה שאין בו שום היבט של אסטרטגיה כמו שאנחנו במערב מבינים אותו.

2. מכיר דיגיטל? בסין אף אחד לא ממש מתעניין בפייסבוק, וואטסאפ, טוויטר, יו-טיוב, איביי, אמזון וכל מה שאנחנו קוראים לו דיגיטל. לסין יש את הפלטפורמות הדיגיטליות שלה (jingdong, hao123, renren, weibo, weixin, QQ) והן מתרבות בקצב מטורף. יותר מחצי מהגולשים באינטרנט בסין עושים את זה ממובייל (להבדיל ממחשב) ולכן דגש רב מושם על שיווק באפליקציות דוגמת weixin ו-weibo. בכלל, ה-weixin (מוכר כ-wechat במערב) הפך להיות פלטפורמת השיווק והשירות המשמעותית בסין כיום.

3. תקציב שנתי הוא רק המלצה. גם לאחר שאושר תקציב השיווק השנתי שלך, תתכונן להגיש מדי חודש מחדש את תקציב השיווק החודשי לאישור. קח בחשבון שההשקעה לשיווק בחודש הבא נגזרת אך ורק מהביצועים של החודש שעבר. כך שבמידה והמכירות בחודש שעבר לא היו כמצופה, לא יבדקו למה ואיך, פשוט יקצצו את התקציב שלך לחודש הבא. בחברות סיניות ה-ROI נמדד על בסיס מיידי, בטווחים של חודש, ואם לא הוכחת החזר אפקטיבי על ההשקעה, תתכונן לתת הסברים.

4. שכח מ"קמפיין ארצי". קשה עד בלתי אפשרי לכסות את כל סין. אתה חייב להתמקד באזורים גיאוגרפיים ספציפיים, כי המדינה פשוט גדולה מדי ומורכבת מדי. כדי להבין את הקשיים הכרוכים בשיווק מוצרים ובניית מותגים בסין, חשוב קודם להבין שסין היא לא שוק אחיד. כמדינת ענק שנוצרה מתוך אלפי שנים של הגירת שבטים, תוך כיבוש והתמזגות עם שבטים אחרים במזרח אסיה, סין אוגרת בתוכה מגוון של תרבויות ושפות (כ-300 ניבים ושפות שונות). תחשבו עליה כמו על אירופה - אולי כולם משתמשים באותו מטבע, אבל לכו תשוו בין גרמני לאיטלקי.

אם תפגיש סיני משניאנג בצפון מזרח וסיני מג'ונגשאן בדרום, לא רק שהם באים מתרבות שונה לגמרי, הם לא בהכרח יבינו אחד את השני, מילולית. בנוסף לכך, ישנם הבדלים אקלימיים, תשתיתיים והתפתחותיים בין חלקים שונים של סין וכתוצאה מכל זאת, כל מהלך שיווקי, גם כזה שפונה לקהל מפולח היטב (לדוגמא נשים בהריון, אנשים על סף פרישה, או ילדים יחידים שאוהבים כדורגל) צריך להיות ספציפי לאזורים השונים, באמצעות לוקליזציה והתאמה לתרבות, השפה והמנטליות המקומיים.

5. סמארטפון זה הדסקטופ החדש. בישראל, אנחנו רגילים שהתקשורת הפורמלית הבסיסית נעשית במיילים. בסין אתה מקבל הוראות מהמנהל הישיר ב-weixin, באמצע היום או באמצע הלילה. גם נזיפות פומביות בפורום קבוצתי של 50 איש הן לגיטימיות לחלוטין, כדי שיהיה ברור שכולם מצייתים לאותם כללים.

6. משרדי הפרסום מרוויחים כסף. בסין העמלה על המדיה נעה בין 0.5%-5%, תלוי בהיקפים ובסוג המדיה. אבל משרד הפרסום שלך לא עובד על עמלות מדיה. אתה משלם לו ריטיינר וחוץ מזה הוא יחייב אותך על כל דבר, כולל שינוי פונט במודעה. בישראל, על אף הניסיון לשנות את המודל וההפרדה המלאכותית למשרדי פרסום ולחברות מדיה, משרדי הפרסום עדיין מתוגמלים בעמלות על קניית המדיה והקריאיטיב הוא 'שירות'. בסין, מודל התגמול לסוכנויות שונה מהותית - ישנה הפרדה מלאה בין חברות המדיה למשרדי הפרסום.

חברות המדיה עובדות, כמקובל, על אחוז מסוים מהיקף קנית המדיה (פחות מ-5%) ולעומתן משרדי הפרסום ויחסי הציבור עובדים על ריטיינר שנע בין 25-50 אלף דולר לחודש (למשרד פרסום מהשורה הראשונה) ו-15-25 אלף דולר לחודש כריטיינר שוטף במשרד יחסי ציבור מוביל (לא כולל פרויקטים, קמפיינים ייעודיים, או כתבות וראיונות שמצריכות תשלום גם למדיה). תוסיף לכך הפקות, קניית מדיה, תשלום לאמצעי מדיה על יחסי ציבור, קד"מ, אירועים וכו', והוצאות השיווק הן אסטרונומיות. לכן, מדיה בסין היא משחק למרחקים ארוכים בלבד לשחקנים בעלי אורך נשימה.

7. יחי הרשת החברתית! בסין, רשתות חברתיות גוברות על המדיה הקנויה. בחברת האייר למשל, חברה שנמצאת קבוע ברשימת עשרת המותגים החזקים בסין, החליטו החל מאמצע 2013 כי מוותרים כליל על ההשקעה במדיה מסורתית. ההנחיה היא להתמקד אך ורק במדיה דיגיטלית ובשיווק ברשתות חברתיות, על מנת לאפשר מדידה מדויקת יותר של ההשקעה והתוצאות.

בהחלטה זו יש סבירות לשוק בגודל של סין, שאחד הקשיים הגדולים בו הוא לבצע מדידה אפקטיבית של חשיפה לפרסום. כמות אמצעי המדיה במדינה (מעל 2000 עיתונים, 9000 מגזינים, 300 תחנות רדיו, 350 תחנות טלוויזיה, שילוט חוצות לסוגיו השונים, מאות אלפי אתרי אינטרנט לגיטימיים) לא מאפשרת חשיפה ומדידה אפקטיביים, והמיקוד בדיגיטל מאפשר בקרה הדוקה יותר על ההחזר להשקעה בשיווק.

8. שיתופי פעולה מתחילים מלמטה: בישראל, קל באופן יחסי לתפור שיתופי פעולה. זו עבודה של מטה מול מטה. בגלל שסין כל כך גדולה ומורכבת, אין כמעט אפשרות לייצר שיתופי פעולה ארציים בין שני מותגים. מעבר לכך שכמעט בלתי אפשרי להגיע לאדם הנכון במטה, גם אם כבר הגעת אליו, אין לו ממש יכולת להשפיע. במפתיע, המפיצים והמשווקים הם בעלי יכולת ההחלטה, ולכן שת"פים מתחילים דווקא מלמטה.

מפיץ יכול לגלגל מחזורים של מאות מיליונים, מה שהופך אותו לחשוב הרבה יותר ממנהל השיווק. כך שלרוב, תיצור קשר ברמה המקומית עם נציג של החברה באותו אזור, מפיץ חזק שיש לו כמה מאות נקודות מכירה והוא לא בהכרח גורם רשמי של החברה, ותתגלגל משם.

9. תכין את כרטיס הנוסע המתמיד שלך. אפילו חברה גדולה כמו האייר, לא יכולה להחליט שהיא שמה מוצר על המדף ולהוציא הנחייה ארצית. בכל מחוז יש חברת האייר מקומית שעובדת עם הרשתות המקומיות ועם המפיצים המקומיים ואם אתה רוצה לשים את המוצר שלך על המדף שלהם, אתה צריך לפגוש אותם ולזכות באמונם, בכל עיר וכל מחוז בנפרד.

מה זה אומר בפועל? כל שבוע אתה נפגש עם לקוחות בעיר אחרת, ומדי שבוע נאלץ לשרוד עוד ארוחת ערב אחת לפחות במסגרתה תצטרך להוכיח שאתה גבר שראוי לעשות איתו עסקים ע"י שתיית כמויות מסחריות של באיג'יו, האלכוהול הסיני. לא אוהב לשתות? נסה קריירה במדינה אחרת.

10. טיפ קטן וחשוב: תוודא שיש לך עט בצבע שחור. כשהגעתי להאייר, המשכתי להשתמש באותו עט עם דיו אדומה שאיתו אהבתי לסמן הערות ולחתום על מסמכים. בהאייר זה 'ביג נו נו', אז עברתי לעט כחול. לא הבנתי למה עושים לי פרצופים. אז העוזרת שלי, הציעה לי בעדינות סינית אופיינית שעדיף אולי שאנסה להשתמש בעט שחור מאחר שלא מקובל בסין לחתום על מסמכי עבודה בצבע אחר משחור.

הכותב הוא סמנכ"ל השיווק של השותפות בין האייר לשטראוס מים

עוד כתבות

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

בכיר חמאס ל-AP: חמאס תניח את נשקה אם תקום מדינה פלסטינית

חבר הזרוע המדינית של חמאס, ח'ליל אל-חיה, קרא להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67 • דיווח: צה"ל תקף בעומק השטח הלבנוני בבעלבכ • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • עדכונים בולטים

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"