תביעת חח"י נגד סימנס בגין שוחד תתנהל בביהמ"ש

חברת החשמל תובעת את סימנס בגין השוחד ששולם לשופט לשעבר, דן כהן, במטרה להטות מכרז לרכישת טורבינות גז

תביעת חברת חשמל נגד חברת סימנס בגין השוחד ששולם לשופט לשעבר, דן כהן, במטרה להטות מכרז לרכישת טורבינות גז, לא תועבר לבוררות, ותתנהל בבית המשפט בישראל. כך קבע בית המשפט המחוזי מרכז, אשר דחה את בקשתה של סימנס להעביר את התביעה לבוררות.

השופט יעקב שינמן קבע כי העברת התביעה נגד סימנס לבוררות תגרום לפיצול מיותר בין התביעה נגד סימנס לבין התביעה כנגד שאר הנתבעים, ובראשם דן כהן, שתמשיך להתנהל בבית המשפט. עוד ציין השופט, כי ספק בעיניו אם העניינים נשוא התביעה, "שמקורם בעבירות פליליות של גניבה, מתן שוחד, קבלת דבר במרמה וקבלת נכסים שהושגו בפשע או בעוון, הינם עניינים היכולים לשמש נושא להסכם בוררות בין הצדדים, מהטעם שמדובר בעניינים שהשכל הישר אומר שאינם בני בוררות או עניינים בלתי חוקיים שממילא לא ניתן למסרם להכרעה בפני בורר".

באוקטובר אשתקד, במסגרת הסדר טיעון, הודה כהן והורשע בלקיחת שוחד בסך 4 מיליון שקל מחברת סימנס; ובעבירת מרימה והפרת אמונים בפרשת חברת רוגוזין, בכך שלא דיווח על קשריו עם הבעלים עזרא הראל לדירקטוריון חברת החשמל, שדנה בענייני החברה. כמו כן הורשע כהן בעבירה של שיבוש מהלכי משפט בכך שנמלט מישראל לפרו, ונקבע כי הוא ירצה עונש מאסר של 6 שנים, ממנו תנוכה תקופת מעצרו בארץ ובחו"ל (סך-הכול כחצי שנה). עוד הוסכם כי המדינה תחלט 4 מיליון שקל מכספו של כהן, וכי בנוסף הוא ישלם קנס בסך 6 מיליון שקל.

לצד ההליך הפלילי, בחודש מארס אשתקד הגישה חברת החשמל תביעה אזרחית בסך 200 מיליון שקל נגד סימנס העולמית, סימנס ישראל והמנכ"ל שלה באותה העת אורן אהרונסון, כהן, שלמה דניאל וחברת "אוקפילד" המעורבים אף הם בפרשה, ועיקרה - תשלומי שוחד שקיבל כהן לכאורה בתפקידו כדירקטור ויו"ר ועדת הנכסים של חברת החשמל, בין היתר מחברת סימנס, לצורך הטיית מכרזים בהיקפי ענק של חברת החשמל.

בתביעה נטען, כי סימנס הבינלאומית וסימנס ישראל שילמו - על-פי הודאתן שלהן - תשלומי שוחד לכהן, שהיה דירקטור לשעבר בחברת החשמל. בתמורה לתשלומי שוחד אלה קידם כהן, לרבות בהיותו דירקטור, את ענייניהן של סימנס הבינלאומית וסימנס ישראל מול חברת החשמל, לצורך התקשרות בעסקאות לרכישת טורבינות גז ושירותים נלווים לתחנות הכוח של חברת החשמל. בסופו של דבר התקשרה חברת החשמל עם סימנס בהסכמים שונים, לרכישת טורבינות הגז והסכמים נלווים, בסך כולל של 540 מיליון יורו ו-56 מיליון דולר.

מספר שנים קודם לכן הגישו חברות סימנס לבית המשפט תביעה נגד אהרונסון, דניאל וחברת "אוקפילד" בטענה כי הם ניצלו את רצונן של חברות סימנס לזכות באותו מכרז שערכה חברת החשמל ויזמו התקשרות בין חברות סימנס לבין אוקפילד, כביכול לצורך מתן שירותי ייעוץ על ידי אוקפילד בקשר למכרז. עוד נטען, כי חלק מהכספים שאותם נתבעים הוציאו מהקופות של חברות סימנס הועברו לדן כהן כתשלומי שוחד על מנת שיגרום לכך שחברות סימנס יזכו באותו מכרז.

לאחר הגשת תביעת חברת החשמל כנגדן, הגישו החברות מקבוצת סימנס בקשה להעברת הדיון בתביעה לבוררות. לטענת סימנס, תביעת חברת החשמל נוגעת לכל מערך ההסכמים שנערך בינה לבין חברות סימנס אשר בהן נקבעה תניית בוררות זהה, החלה על כל סכסוך או מחלוקת. עוד נטען, כי עצם העובדה שקיימים בעלי דין נוספים בהליך אינה מהווה טעם שיכול להצדיק הימנעות מעיכוב הליכים בשל הסכם בוררות בינלאומית.

חברת החשמל התנגדה להעברת התביעה לבוררות, וטענה כי התביעה אינה נוגעת לעניינים הנובעים מההסכמים בין חברת החשמל לבין חברות סימנס, ולכן תניית הבוררות לא חלה. עוד נטען, כי על פי כוונת הצדדים, תניות הבוררות בהסכמים לא נועדו לחול על מעשי שוחד ומרמה.

מעבר לצורך בדיון מאוחר כנגד כל הנתבעים, הוסיף בית המשפט וקבע, כי סימנס עצמה הגישה תביעה לבית המשפט המחוזי בלוד כנגד מנכ"ל סימנס ישראל לשעבר, אורן אהרונסון וכנגד איש הקש ששימש לצורך העברת כספי השוחד, שלמה דניאל (שאף הם נתבעים בתביעת חברת החשמל), ובכך היא כבר גילתה את דעתה כי ברצונה שהעניינים נשוא הסכסוך יתבררו בבית המשפט בישראל.

חברת החשמל מיוצגת בהליך על ידי עוה"ד יעקב שרביט ומורן ימיני ממשרד הרצוג פוקס נאמן; סימנס מיוצגת בהליך על ידי עוה"ד רלי לשם ונדב ויסמן ממשרד מיתר וד"ר דודי תדמור ואיתי פלדור ממשרד תדמור.