כמה באמת יעילה תחנת הכוח הפרטית הגדולה בישראל?

דוח בדיקה שהגיע לידי "גלובס" חושף: תחנת הכוח הפרטית הגדולה בישראל, שהוקמה בהשקעה של מעל מיליארד דולר, פחות יעלה מתחנות הדור הישן של חברת החשמל

תחנת הכוח הפרטית דוראד שתיחנך בשבועות הקרובים מפגרת בביצועיה הרחק מאחורי תחנות הכוח המקבילות של חברת החשמל ויצרנים פרטיים. ל"גלובס" נודע כי בדיקה שערכה לאחרונה חברת ייעוץ חיצונית בלתי תלויה העלתה כי שיעורי הנצילות האנרגטית של דוראד מגיעים ל-49.3% בהספק חלקי ו-46.4% בלבד בהספק מלא.

להשוואה, תחנות הכוח החדישות ביותר הפועלות בישראל, מדגם F, הן בעלות נצילות אנרגטית של 55%-58%. תחנות הכוח מהדור הקודם (דגם E) שהחלו לפעול לפני 15 שנה ברמת חובב ובחגית הן בעלות נצילות של 49% עד 51%.

תחנת הכוח דוראד, המוקמת על אדמות חברת קצא"א באשקלון, בהשקעה של מעל מיליארד דולר, תופעל בגז טבעי ותהיה בעלת הספק של כ-840 מגה-ואט, שהם כ-7% מיכולת ייצור החשמל במשק. דוראד חתומה על הסכמים למכירת חשמל לכמה הלקוחות הגדולים במשק ובהם משרד הביטחון וחברת מקורות ורשתות בתי המלון של ישרוטל, פתאל ואפריקה ישראל. לפי הערכות ירכשו לקוחות דוראד את החשמל במחיר הנמוך בכ-7% ממחירי חברת החשמל.

דוראד שונה מיתר התחנות הנבנות כיום בישראל בכך שהיא מבוססת על 12 צמדי טורבינות סילוניות של גז וקיטור בהספק של 70 מגה-ואט כל אחת. הטורבינות, מתוצרת GE, סופקו לתחנה באמצעות זורלו, חברת תשתיות טורקית המחזיקה ב-25% מהון המניות של דוראד. מדובר בקונפיגורציה שנועדה לאפשר לדוראד לפעול בגמישות ולספק חשמל בשעות שיא הביקוש כשהמחירים גבוהים. בנוסף טוענים בדוראד כי הקונפיגורציה הייחודית של התחנה מבטיחה שאמינותה תהיה גבוהה יותר מזו של תחנות הכוח האחרות וכי תוכל להמשיך ולפעול גם במקרה של תקלה חמורה.

מדוראד נמסר כי "על פי בדיקות הנצילות וההספק שבוצעו על ידי חברת Mchale, שיעורי הנצילות וההספק של התחנה גבוהים יותר ממה שהתחייב קבלן ההקמה. תחנת הכוח דוראד תוכננה ונבנתה על מנת להבטיח אמינות גבוהה במיוחד, שתשפר בצורה משמעותית את אמינות החשמל במדינת ישראל, מבנה התחנה מבטיח כי במקרה של תקלה באחת מטורבינות הגז התחנה תאבד כ-60 מגה-ואט בלבד מתוך 840 מגה-ואט וניתן יהיה לתקנה ולחזור להספק מלא בתוך 72 שעות.

"בתחנה דומה מסוג F הנצילות באה על חשבון האמינות ותקלה דומה בטורבינת הגז תגרום לאיבוד מיידי של 400 מגה-ואט ותשבית את התחנה למשך שבועות עד חודשים. דוראד גם שומרת על זמינות גבוהה בעומסים חלקיים בשונה ממחז"מ בטכנולוגיה F שבה הנצילות יורדת בהספק חלקי. באשר ליכולת הגנרציה, דוראד מכרה את כל יכולת הגנרציה שלה".