ההסתדרות מממשת את האיום: סכסוך עבודה ברפואה הציבורית

זאת, במחאה על התנהלות האוצר בנושא של בית החולים הדסה, שעלולה להביא לטענת ההסתדרות לפירוק בית החולים ולפגיעה בתפקודם של יתר בתי החולים והקופות ■ הסכסוך יחול על עובדי כל בתי החולים ועובדי קופות החולים כללית ומאוחדת

ההסתדרות הכריזה היום (ה') על סכסוך עבודה כולל במערכת הרפואה הציבורית בישראל - עובדי כל בתי החולים ועובדי קופות החולים כללית ומאוחדת. זאת, במחאה על התנהלות האוצר בנושא של בית החולים הדסה, שעלולה להביא לטענת ההסתדרות לפירוק בית החולים ולפגיעה בתפקודם של יתר בתי החולים והקופות.

אבי ניסנקורן, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, אמר כי "ההתנהלות של משרד האוצר בנושא של הדסה, הובילה את כל המערכת למשבר עמוק. לא ייתכן כי מי שישלם בסוף את מחיר המחדלים יהיו אלה העובדים הפשוטים ותושבי ירושלים. אני קורא למשרד האוצר ולמשרד הבריאות לפתור את המשבר".

כזכור, אתמול הנאמנים של הדסה והנהלת בית החולים בראשות אביגדור קפלן הגישו בקשה ובה איום לפיו אם לא יגיעו להסכם הבראה עד יום ג' הקרוב, תכונס אסיפת נושים להצבעה על המתווה החד צדדי שמציעה הדסה, ואם לא תהיה הסכמה גם על זה יבקשו פירוק. בתגובה הודיעה ההסתדרות על כוונתה להכריז סכסוך עבודה בכל מערכת הבריאות הציבורית - והוא הוכרז כאמור היום.

האיום בפירוק של הדסה נועדה לאלץ את המדינה ואת ארגוני העובדים לחתום בתוך זמן קצר על הסכם הבראה תוך איום בסגירת המוסד הרפואי הוותיק. סגירה כזו בלתי מתקבלת על הדעת, שכן בתי החולים של הדסה בהר הצופים ובעין כרם משמשים את כל מרחב ירושלים, בו פועל כיום רק בית החולים שערי צדק בצד הדסה.

הנהלת הדסה וארגון נשות הדסה מבקשים במהלך הזה לכפות על המדינה את המתווה שגובש על-ידם, במסגרתו הארגון ממשיך לשמש כבעלים של בית החולים - זאת בעוד שהוועדה שמינתה שרת הבריאות יעל גרמן, בראשות מנכ"ל בזק לשעבר אבי גבאי, המליצה להוציא את הדסה מידי נשות הדסה בתמורה להזרמת כספים למוסד.

עוד כולל המתווה של הנהלת הדסה הזרמה חד פעמית של 25 מיליון דולר מצד נשות הדסה, לרבות הזרמה שוטפת של 19 מיליון דולר בשנה לפחות בשנים הקרובות. בין היתר דורשת הנהלת הדסה בתמורה כי המדינה תזרים עשרות מיליוני שקלים לכיסוי הגירעון המצטבר באופן חד פעמי, בצד תקצוב ותמיכה שוטפת במוסד הרפואי בדומה לנהוג בבתי החולים הממשלתיים. עוד דורשת הנהלת הדסה לאפשר לה להגדיל את היקף פעילות שירותי הרפואה הפרטיים (שר"פ) במוסד.

סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, משה בר סימן טוב, אמר אתמול כי המדינה מוכנה להזרים כספים רבים להדסה, אך לא במסגרת המתווה שדורשת הנהלת הדסה. לדבריו, מדובר במתווה שיעניק חמצן למרכז הרפואי למשך כשנתיים, אולם לאחר תקופה זו לא מן הנמנע כי המקום יקלע למשבר נוסף תוך דרישה לסיוע ממשלתי נוסף.