עסקים קטנים: ביהמ"ש לא מסייע ליישב סכסוך עסקי ביעילות

מסקר של פנינסולה עולה כי 92% מבעלי העסקים הקטנים שפנו בשנים האחרונות לבית המשפט עם סכסוך עסקי לא היו מרוצים מהתנהלות ההליכים

הידרדרות אמון הציבור בישראל במערכת המשפט היא כבר עובדה ידועה. כעת, סקר חדש שערכה חברת פנינסולה, ספקית האשראי לעסקים קטנים ובינוניים, בקרב בעלי עסקים קטנים ובינוניים, מגלה ממצאים מדאיגים במיוחד, המעידים על חוסר אמון מוחלט גם בקרב המגזר העסקי במערכת המשפט וההוצאה לפועל.

מהסקר עולה כי 92% מבעלי העסקים שפנו בשנים האחרונות לבית המשפט עם סכסוך עסקי לא היו מרוצים מהתנהלות ההליכים, ו-97% מהפונים להוצאה לפועל לא היו מרוצים מהטיפול בגביית החוב. מסקנתם: אין טעם להמשיך ולפנות לבית המשפט עם סכסוכים עסקיים.

בסקר, בו השתתפו כ-280 בעלי עסקים קטנים ובינוניים, נשאלו בעלי העסקים האם פנו ב-5 השנים האחרונות לבית המשפט בקשר לסכסוך עסקי. 89% מתוכם השיבו בחיוב. כשנשאלו אותם בעלי עסקים האם היו שבעי-רצון מהתנהלות בית המשפט בתיק, השיבו 92% מהם כי לא היו שבעי-רצון.

כשנתבקשו בעלי העסקים להצביע ממה בעיקר לא היו מרוצים, השיבו 44% מהם כי לא היו מרוצים בעיקר מהתמשכות ההליך; 22% מבעלי העסקים לא היו מרוצים בעיקר מהיחס של השופט/ת בתיק; 21% לא היו מרוצים בעיקר מהליכי אכיפת וגביית פסק הדין; ו-13% לא היו מרוצים מתוצאת פסק הדין.

סחבת בהליכים

בשנים האחרונות מנהלים נשיאי בית המשפט העליון מאבק עיקש בעומס, בסחבת ובהימשכות ההליכים בבתי המשפט, שתוצאותיו נראות בשטח בתחומים שונים, בהם צמצום מספר התיקים הפתוחים בבתי המשפט וקיצור ההליכים באופן משמעותי. ואולם, מתברר כי בעלי העסקים לא חשים בכך.

43% מהמשיבים לסקר אמרו כי ההליכים המשפטים בהם לקחו חלק נמשכו בין 3 ל-5 שנים עד למתן פסק הדין; 26% מבעלי העסקים השיבו כי התיק בעניינם נמשך בין שנה ל-3 שנים; 15% השיבו כי התיק התנהל מעל 5 שנים; ו-16% בלבד השיבו כי התיק התנהל לא יותר משנה.

כשנשאלו בעלי העסקים האם לדעתם בתי המשפט מסייעים לעסקים ליישב סכסוכים עסקיים בצורה יעילה, השיב על השאלה רוב מוחץ בשלילה: 94% מבעלי העסקים סבורים כי בתי המשפט אינם מסייעים ביישוב סכסוכים עסקיים בצורה יעילה; ורק 6% סבורים כי בתי המשפט מסייעים.

עקב העומס בבתי המשפט והימשכות ההליכים, משנת 2008 פועלת ב-9 בתי משפט השלום, תוכנית גישור, אשר במסגרתה מופנים המתדיינים בתוך 45 ימים לפגישת מידע ראשונה חינם. לאחר הפגישה בעלי הדין בוחרים אם להמשיך בהליך הגישור, שהם נושאים בעלותו או לשוב לבית המשפט.

גם מנושא זה בעלי העסקים לא הביעו שביעות-רצון ונראה, כי אינם חושבים שגישור הוא הפתרון לבעיה. 71% מבעלי העסקים שנשאלו האם גישור חובה מסייע לפתרון סכסוכים, השיבו כי הגישור רק מוסיף סירבול להליך המשפטי ואינו מסייע בפתרון הסכסוכים.

"גן עדן לעוקצים"

מהסקר עולה עוד כי רוב בעלי העסקים אינם שבעי-רצון מכל מה שקשור בגביית חובותיהם באמצעות מערכת המשפט. כשנשאלו בעלי העסקים האם לדעתם בתי המשפט מקלים מדי עם פושטי-רגל בכל הקשור לתשלום חובותיהם לבתי עסקים, השיבו 75% מהם בחיוב.

74% מבעלי העסקים שהשתתפו בסקר פנו ב-5 השנים האחרונות למערכת ההוצאה לפועל. כמעט כולם (97%) מהפונים לא היו מרוצים מהטיפול של המערכת בתיק, כאשר 70% מבעלי העסקים שפנו להוצאה לפועל לא הצליחו לגבות את חובם באמצעות המערכת; 24% מהם השיבו כי הצליחו לגבות את החוב באופן חלקי בלבד; ורק 6% הצליחו לגבות באופן מלא.

לאור חוסר שביעות-הרצון הכללי מהמערכת, אין זה פלא שרק חמישית מבעלי העסקים סבורים כי יש כיום טעם לעסקים קטנים ובינוניים לפנות לבית המשפט כדי ליישב סכסוכים עסקיים בצורה יעילה.

לדברי עו"ד מיכה אבני, מנכ"ל פנינסולה, "העסקים הקטנים והבינוניים סובלים ממצוקת אשראי, שאחד מהגורמים לה הוא חוסר היכולת לגבות תשלום בזמן סביר מלקוחותיהם. מערכת המשפט הפכה את מדינת ישראל לגן עדן לעוקצים ומשתמטי תשלום. המשמעות עבור משתמטי התשלום היא שפתיחת תיק בבית המשפט על-ידי בעל העסק מביאה בפועל לדחיית התשלום בכ-5 שנים וקניית 'כרטיס לוטו' לביטול 50%-100% מהחוב".

הסיבות לחוסר שביעות הרצון
 הסיבות לחוסר שביעות הרצון