קטע את נאום רה"מ: "נתניהו לא התייחס אליי, אז התפרצתי"

רמי כהן, שנפצע בפיגוע לפני 14 שנה, קטע את נאום רה"מ בהר הרצל ■ "ראיתי בטלוויזיה שכל הזמן משחררים עוד ועוד מחבלים והחלטתי לבוא לטקס ולומר שם את שעל לבי" ■ אשתו: "הייתי בהלם"

"ראש הממשלה לא התייחס, החלטתי להתפרץ באמצע הטקס", כך הסביר רמי כהן מדוע הפריע לנתניהו לנאום היום (ב') בטקס יום הזיכרון לנפגעי פעולות האיבה בהר הרצל.

רמי כהן מסביר מה עמד מאחורי צעד המחאה החריג שבחר לנקוט בעיצומו של הטקס הממלכתי, כשבני המשפחות השכולות סביב. "אני יושב בבית מול הטלוויזיה, ורואה איך משחררים פעם אחר פעם אסירים פלסטינים. כתבתי לראש הממשלה והרגשתי שהוא וגורמים אחרים בממשלה לא מתייחסים למכתבים, אז החלטתי להתפרץ ולומר את הדברים כאן במהלך הטקס".

כהן הוא נהג מונית שנפצע בפיגוע דקירה לפני 14 שנים. אדם ביקש ממנו לנסוע לכיוון המושב שורש שבהרי יהודה ועלה על המונית שבה נהג. בטרם הגיעו אל היעד, השתלט עליו הנוסע שהתגלה כמחבל ודקר אותו קשות בכל חלקי גופו. כשחשב המחבל שכהן מת מפצעיו, הוא גנב את רכבו ונמלט. בכוחותיו האחרונים הצליח נהג המונית לזחול אל היישוב הקרוב ולהזעיק עזרה - וכך ניצלו חייו. המחבל ברח לירדן ונלכד כעבור שלוש שנים על-ידי שירות הביטחון הכללי. הוא נשפט ל-22 שנים בכלא.

לדברי כהן, ב-14 השנים שחלפו מאז הפיגוע ששינה את חייו, הוא התקשה לחזור אל עצמו, ושחרורם של האסירים הביטחוניים אף החמיר את מצבו הנפשי. "המסר שלי ביום הזה הוא שמחבלים צריכים לקבל גזר דין מוות ושהם צריכים להשלים את גזר דינם עד תומו", הוא מדגיש.

רעייתו, מירי, סיפרה כי היא המומה מהמעשה שביצע - אך כי היא לא ממש מופתעת. "יש לו מטען כבד כבר המון זמן בנושא שחרור המחבלים. מצבו הנפשי קשה מאוד", אמרה. "אני צופה בקטע שבו הוא התפרץ שוב ושוב עכשיו בבית. הייתי בהלם כשזה קרה".

עם עלייתו של ראש הממשלה נתניהו לבמה, הצטרפו לכהן בני משפחות שכולות כשהם אוחזים בסרטים אדומים ומחו על שחרור מחבלים. "אתה משחרר את רוצחי ילדינו", זעק כהן לעבר נתניהו. אנשי האבטחה הוציאו אותם אל מחוץ לרחבת הטקס, שחודש כעבור זמן קצר.

"ההחלטה על השחרור הייתה קשה מנשוא"

ראש הממשלה נתניהו הגיב לדברים בנאומו. "ההחלטה שהתקבלה על השחרור היא קשה", אמר. "היא מתנגשת עם ערך הצדק. המציאות המורכבת באזורנו הביאה לכך שבארבעת העשורים האחרונים מאז 1970, קיבלו ממשלות ישראל החלטות אלה שהן קשות מנשוא".

"ידעתי שאפגוש אתכם", פנה נתניהו לבני המשפחות השכולות. "אבל ראיתי זאת כאחריות שלי כראש ממשלת ישראל שנושא באחריות העליונה. באתי לכאן כדי לעמוד יחד עמכם ביום הזיכרון, ליקיריכם ויקירנו שנפלו. אני מצדיע לגבורתכם ועמידתכם, מאחל החלמה לפצועים, בבניין ציון וירושלים ננוחם. יהי זכרם של חללי פעולות האיבה ברוך לעד".