פרקליט המדינה: "לא ייתכן שמי שהורשע בשוחד יהיה 'סלב'"

עו"ד שי ניצן בכנס לשכת עוה"ד: "רק ביום שבו מי שהורשע בעבירות שחיתות יסבול מגינוי חברתי כללי ולא יזכה ליחס מבין, נדע שיש סיכוי להדברת השחיתות"

"בל יתפלא איש אם בעתיד יתבקשו ויוטלו עונשים חמורים אפילו יותר מאלה שהוטלו במשפט הולילנד למעשי שחיתות שחומרתם דומה לאלה שביצעו נאשמי הפרשה" - כך אמר היום (א') פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, בכנס לשכת עורכי הדין באילת.

כזכור, בגזר הדין במשפט הולילנד שלח שופט המחוזי בתל-אביב, דוד רוזן, את ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט ל-6 שנות מאסר בגין הרשעתו בלקיחת שוחד, והטיל עונשי מאסר חמורים גם על יתר מורשעי הפרשה.

עם זאת, עו"ד ניצן ציין כי כתבי אישום יוגשו בעתיד רק כאשר יש יסוד סביר להרשעה, "מתוך הבנה למשמעות הקשה שיש להליך פלילי על אדם".

פרקליט המדינה, שדיבר במושב המקדים של הכנס שעסק במלחמה בפשיעה, דיבר ארוכות על משפט הולילנד, תוצאותיו ותוצריו, ומתח ביקורת על אלה שתקפו את בית המשפט בעקבות פסק הדין.

"קראתי ושמעתי כל מיני פרשנויות על פסק הדין במשפט הולילנד. חלקן אובייקטיביות, וחלקן מוזמנות. כולנו חייבים בכבוד בית המשפט ובכבודו של פסק הדין", אמר ניצן.

ניצן אמר בנוסף כי "לא נשלים עם תופעה שכאשר תוצאת המשפט היא לטובת מישהו, אז מהללים את בית המשפט, וכאשר היא לרעתו, מקלסים את בית המשפט. מותר למתוח ביקורת עניינית על פסק הדין, אך יש לגנות ביקורת אישית המייחסת שיקולים זרים לבית המשפט, לתביעה, או למשטרה".

לדבריו, "רשויות התביעה, אנחנו, הראשונים שחייבים לכבד את בית המשפט, אך אני מצפה שכלל האזרחים יימנעו מביקורת אישית חסרת יסוד רק כאשר התוצאה אינה מוצאת חן בעיניהם".

לדברי פרקליט המדינה, "רק ביום שבו מי שהורשע בעבירות שחיתות יסבול מגינוי חברתי כללי ולא יזכה ליחס מבין ומתחשב, נדע שיש סיכוי להדברת השחיתות. פסקי דין וכתבי אישום הם חשובים, אך אינם מספיקים - כדי למגר את התופעה הם חייבים להיות מלווים באווירה חברתית מגנה. לא ייתכן שמי שהורשע בשוחד יהיה גיבור תרבות או 'סלב'. כפי התחולל שינוי ביחס הציבורי לעבירות מין - כך צריך להתחולל גם ביחס לעבירות השחיתות".

"מרבץ שחיתות עמוק"

ניצן דיבר על החומרה הרבה שהוא מוצא בתיק הולילנד. "מה שנחשף בתיק הזה הוא מרבץ שחיתות בסיסי ועמוק", אמר. "חריגותו של התיק כעולה מפסק הדין נובעת מהיקף השחיתות שפשתה בכל חלקה טובה בהיקף הכספים והפרויקטים ובזהות המשחדים והמשוחדים. האזרח - שרואה בעלי ממון מוצאים אוזן קשבת במשרדי עיריות וממשלה, כאשר הוא נאלץ לבוסס בבוץ הביורוקרטיה - עלול להגיע למסקנה העגומה שדרך החוק אינה הדרך היעילה".

ניצן התייחס גם לפשעי השנאה שאירעו בישראל בעת האחרונה נגד חפים מפשע. "אי-אפשר לדבר על פשיעה ביום שבו מגיע האפיפיור בלי לדבר על פשעי השנאה שמבוצעים בעת האחרונה בישראל. מעשים כגון ניסיונות הצתה, כתיבת כתובות נאצה ותקיפת אנשי דת. מערכת אכיפת החוק רואה בחומרה רבה ניסיונות פגיעה במקומות קדושים ובאנשי דת. אנחנו נגלה אפס סובלנות כלפי מי שמנסה לפגוע במרקם העדין של הדתות. נעשה ככול יכולתנו כדי להעניש בחומרה את מבצעי הפשעים הללו".

ניצן התייחס גם למתקפת הטרור בבריסל, שבה נספו 3 אנשים רק בשל יהדותם. "פשע שנאה הוא דבר נורא. אנחנו כבני העם היהודי צריכים להלחם מלחמת חורמה בתופעה זו בכל מקום".