ארה"ב: אנו מתכננים לעבוד עם הממשלה הפלסטינית החדשה

דוברת הסטייט דיפרטמנט: הסיוע לרשות הפלסטינית יימשך ■ קרי הודיע הערב על ההחלטת הממשל לרה"מ נתניהו

ג'ון קרי / צילום: רויטרס
ג'ון קרי / צילום: רויטרס

ממשל אובמה החליט להוסיף לעבוד עם הממשלה הפלסטינית החדשה, כפי שעבד עם ממשלת הרשות הפלסטינית לפני הפיוס עם חמאס. הסיוע האמריקאי לרשות לא ייפסק. כך הודיע הערב (ב') משרד החוץ של ארה"ב.

בתדרוך לכתבים אמרה דוברת הסטייט דיפרטמנט, ג'ן סאקי, כי נראה שבשלב זה הקים מחמוד עבאס, נשיא הרשות, ממשלת "בינייים טכנוקרטית", שאינה כוללת חברי חמאס. אנו מתכננים לעבוד עם ממשלה זו ונוסיף לבדוק את התנהלותה בעתיד, אמרה הדוברת. היא הדגישה, שעבאס קיבל על עצמו את עקרונות הקוורטט.

שר-החוץ של ארה"ב, ג'ון קרי, הודיע הערב טלפונית לרה"מ, בנימין נתניהו, על החלטת הממשל להכיר בפועל בממשלה הפלסטינית החדשה. הדוברת התעלמה משאלה של אחד הכתבים, האם צרחות נתניהו מירושלים נשמעו בבניין הסטייט דיפטרמנט.

בתשובה על שאלה מה יקרה אם יהיו התקפות טילים על מטרות ישראליות מרצועת עזה, לאור העובדה שחמאס לא פירק את המערך הצבאי שלו, אמרה הדוברת שהיא מצפה שהרשות הפלסטינית תפעל להפסקת התקפות כאלה, אם יהיו, אך הממשל מבין שרצועת עזה נמצאת בשליטת חמאס. "מאז ומתמיד גינינו את ההתקפות מעזה, ואנו צפים שהרשות תפעל להפסקתן, אם יתרחשו", אמרה הדוברת.

קודם לכן נמנע פקיד אמריקאי בכיר מאמירה מפורשת שממשל אובמה לא יכיר בממשלה פלסטינית חדשה. הוא צוטט היום ב"ניו יורק טיימס".

ארה"ב אמורה להעניק לרשות הפלסטינית 440 מיליון דולר בשנת הכספים הנוכחית, אך היא מנועה מלממן "ממשלה (פלסטינית) שיש בה שרים מחמאס, או ממשלה שמתקיימת כתוצאה מהסכם עם חמאס, או ממשלה שהחמאס משפיע עליה באופן בלתי הולם", אלא אם כן הנשיא מחליט אחרת, על סמך שיקולים של אינטרס לאומי. כך, לפי סקירה של שירות המחקר של הקונגרס.

הפקיד הבכיר אמר, כי "המילים 'השפעה בלתי הולמת' הן ליבת הסוגיה, גרעין הבעיה". לדבריו, "פירושו של דבר הוא, שאנו נצטרך לבדוק מי חבר בממשלה הפלסטינית, מה היחסים של שרי הממשלה עם חמאס, אם יש בכלל יחסים כאלה, מה מצע הממשלה ומי מקבל החלטות שם".

"זה משהו שנצטרך להעריך באופן קבוע, מפני שדברים יכולים להשתנות", הוסיף הפקיד הבכיר. "לא מדובר רק על היום הראשון של קיום הממשלה".

ההתבטאות אינה עולה בקנה אחד עם עמדתו הידועה של רה"מ בנימין נתניהו, שחזר ואמר אתמול, כי הממשלה הפלסטינית החדשה "לא תחזק את השלום" וכי חמאס הוא "ארגון טרור, שקורא להשמדת ישראל ולפיכך לקהיליה הבינלאומית אסור להכיר בממשלה הזו". לפי כמה ידיעות, אמר בשבוע שעבר רה"מ, כי ארה"ב הבטיחה לישראל שהיא לא תכיר בממשלה החדשה.