גפסו לבג"ץ: האישום השני נגדי הוגש על סמך ראיות מפוקפקות

ראש עיריית נצרת עילית המושעה: "לא מן הנמנע כי כתב האישום לא היה מוגש כלל אלמלא היה מאפשר בעצם הגשתו השעיה של ראש עיר מכהן"

שמעון גפסו / צילום: אבישג שאר-ישוב, YNET
שמעון גפסו / צילום: אבישג שאר-ישוב, YNET

ראש עיריית נצרת עילית, שמעון גפסו, שהושעה מתפקידו עקב העמדתו לדין פלילי בגין שוחד, הגיש אתמול (ג') עתירה לבג"ץ, שבה הוא מבקש כי יוצא צו על-תנאי המורה לפרקליטות מחוז הצפון לנמק מדוע לא תבטל את כתב האישום השני שהוגש נגדו.

באמצעות פרופ' רון שפירא ועו"ד פנינת ינאי טוען גפסו כי כתב האישום נגדו "הוגש על סמך חומר ראיות דל ומפוקפק שנאסף לפני 3 שנים והנוגע לאירועים שהתרחשו לפני 6 שנים, אשר לא נערכה לגביו חקירה מספקת, ולא התקיים טרם הגשתו שימוע לגפסו".

גפסו מעלה בעתירה טענות קשות ביותר כלפי הפרקליטות. לדבריו, "לא מן הנמנע כי כתב האישום לא היה מוגש כלל אלמלא היה מאפשר בעצם הגשתו כלאחר-יד שינוי פוליטי רב-משמעות, כלומר השעיה של ראש עיר מכהן".

עוד טוען גפסו בעתירה, בין היתר, כי כתב האישום שהוגש נגדו בגין שוחד "מלקט באיחור של שנים אחדות עדויות של שניים מבין עשרות פעילים ותומכים פוליטיים במערכת הבחירות של 2008.. העותר נאשם ב-2014 בעבירות שוחד שבוצעו על-פי הנטען בשנת 2008, ושמעולם לא הוגשה עליהן תלונה".

לפי העתירה, "חומר הראיות הדל שנמצא בתיק החקירה שולל בבירור סיכוי סביר להרשעתו של גפסו, ומעורר שאלות באשר לאיכות שיקול-הדעת שמפעילה התביעה הכללית".

בעתירה מפרט גפסו את הכשלים שמצויים, לטענתו, בתיק החקירה נגדו. "לא בוצעה בתיק המצוי במשרדי פרקליטות המחוז שנים אחדות פעולות חקירה בסיסיות המתבקשות בחקירת שוחד, כגון: גביית עדות תחת אזהרה מן החשודים ב'מתן שוחד' ואף בקשת התייחסות ישירה לעובדות המהוות את יסודות עבירת השוחד, כגון: האם נתנו לנאשם שירותים 'בעד פעולה הקשורה בתפקידו' או מסיבה אחרת".

כתב האישום השני נגד גפסו, שנגד הגשתו מופנית העתירה שלו לבג"ץ, הוגש בידי פרקליטות מחוז צפון ב-21 במאי 2014 לבית המשפט המחוזי בנצרת. כתב אישום זה מייחס לגפסו עבירות של לקיחת שוחד, התנאת שוחד והפרת אמונים.

גפסו מואשם בכך שכאשר התמודד על ראשות העיר נצרת עילית בשנת 2008, הבטיח למספר פעילים שעבדו עבורו ועבור רשימת "עורי עיר" שבראשה עמד, כי תמורת פעילותם עבורו ועבור רשימתו ידאג לקבלתם לעבודה בעירייה, אם ייבחר לראשות העיר.

בין היתר צוין בכתב האישום כי גפסו הבטיח לאחד הפעילים משכורת שתהיה גבוהה יותר מ-6,000 שקל בחודש, ולפעיל אחר הבטיח שיקבל תפקיד בכיר בעירייה, ופעילים אלה פעלו לטובת גפסו ורשימתו בבחירות בעקבות ההבטחות.

עוד נטען כי לאחר הבחירות פעל גפסו לקבל לעבודה בעירייה פעילים שעבדו עבורו, ובהם את שני הפעילים המוזכרים במפורש בכתב האישום. אחד מהם נקלט לעבודה בעירייה ופוטר בהמשך, והשני לא התקבל בסופו של דבר לעבודה בעירייה, כמפורט בכתב האישום.

כאמור, בגין מעשים אלה הואשם גפסו בעבירות של לקיחת שוחד, התנאת שוחד והפרת אמונים.

כתב אישום קודם הוגש נגד גפסו ונגד מי שהיה סגנו, ביוני 2013. לפי כתב האישום, לאחר הבחירות לרשויות המקומיות ב-2008, אז נבחר גפסו לראשונה לראשות העיר, מונה עדי ברקו לסגנו וכן ליו"ר דירקטוריון החברה הכלכלית לפיתוח נצרת עילית.

עוד נטען בכתב האישום הראשון כי במהלך המשא-ומתן הקואליציוני לאחר הבחירות, אמרו גפסו וברקו לחבר המועצה מטעם סיעת קדימה, סמיון ברון, כי אם לא יצטרף לקואליציה או יתפטר ממועצת העיר - עשויה גרושתו, דורה, להיות מפוטרת מעבודתה כמנהלת אירועים בקאנטרי בעיר, שהופעל אז על-ידי החברה הכלכלית.

לטענת הפרקליטות, לאחר שברון הודיע לברקו כי הוא מסכים להצטרף לקואליציה, נאמר לו כי רק אם יתפטר ממועצת העיר, גרושתו לא תפוטר. ברון סירב להתפטר, וגרושתו פוטרה.

בפרקליטות מייחסים לגפסו ולברקו עבירה של לקיחת שוחד, בנימוק כי "התניית המשך העסקת האישה בהתפטרותו של חבר המועצה - כמוה כלקיחת שוחד". משפטו של גפסו מתנהל בבית המשפט המחוזי בחיפה.

עו"ד פנינת ינאי מסרה היום (ד') כי "הגשת כתב האישום החדש, הנעדר בסיס כלשהו נגד גפסו, אינו מאפשר להשתחרר מן הרושם כי הוא נועד למטרה אחת פסולה - היא הניסיון להשעות ראש עיר שנבחר על-ידי הציבור באופן ישיר. זאת, תוך שרשות אכיפת החוק, ללא תימוכין, שולה חומר חקירה שהעלה אבק ונעדר כל ראיות ומגישה על בסיסו אישום תלוש, והכול תוך התערבות בוטה בהליכים דמוקרטיים וברצון הציבור החד-משמעי".

לטענת ינאי, "מדובר בהחלטה שחושפת מהלכים קשים של רשויות אכיפת החוק, שמחייבים הסבר ובכל מקרה אינם יכולים להמשיך ולהתקיים".

ממחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה נמסר כי "העתירה התקבלה בפרקליטות רק אתמול. תשובת המדינה תוגש לבית המשפט כמקובל".