איים לרצוח את לבני, לפיד וגלית גוטמן - וייכלא ל-15 חודשים

השופט: "הפניית האיומים של עמוס כהן כלפי אישי ציבור מעניקה לעבירות משנה חומרה, בכך שיש במעשים כדי להטיל מורא על אישי ציבור ולפגוע בתפקודם"

גלית גוטמן / צילום: דרור מלכה
גלית גוטמן / צילום: דרור מלכה

בית משפט השלום בפתל-תקווה גזר 15 חודשי מאסר בפועל ו-18 חודשי מאסר על-תנאי על עמוס כהן, שהורשע בעבירות איומים לרצח, לאחר ששלח הודעות מאיימות באמצעות חשבון הפייסבוק שלו לשרים ציפי לבני ויאיר לפיד, איים על חייהם של השופט שמאי בקר, שרים וחברי כנסת וכן על חייה של הדוגמנית גלית גוטמן.

השופט עמי קובו ציין בגזר הדין כי "הפניית האיומים כלפי אישי ציבור מעניקה לעבירות משנה חומרה, בכך שיש במעשים כדי להטיל מורא על אישי ציבור ולפגוע בתפקודם. איומים בכתב לרצוח, אשר מופנים כלפי שרים, חברי כנסת או בעלי תפקידים ואישי ציבור אחרים, עלולים להטיל עליהם מורא וכתוצאה מכך לפגוע בתפקודן התקין של רשויות השלטון".

כהן נדון בעברו ל-7 עונשי מאסר בפועל, ובסך-הכול ריצה 14.5 שנות מאסר. בין היתר הורשע כהן בעבירות של הריגה, חבלה חמורה, תקיפת שוטר, יצוא סם והחזקתו, היזק לרכוש והסגת גבול פלילית.

על-פי כתב האישום בעבירות האיומים, השתמש כהן בחשבון הפייסבוק שלו בכינוי "עמוס כהן (הרוצח)", ושלח במישרין או בעקיפין איומים ברצח שהופנו לידיעונים באמצעות הפייסבוק.

בין היתר, בנובמבר 2012 שלח כהן הודעת איום באמצעות הפייסבוק לח"כ נחמן שי, בה כתב: "אנחנו שכנים, נעים מאוד. תקרא עליי, זה אני". להודעה צורף קישור להחלטת מעצר בעניינו של כהן מבית משפט השלום בירושלים, בה נקבע: "לאחר שעיינתי בחומר החקירה, הרי שעולה חשד סביר כי המשיב ביצע את המיוחס לו, ועילת המסוכנות מתקיימת מדבריו גם בבית משפט, כי הוא מרבה לחשוב על רצח, ויש סיכוי שירצח בשלישית".

עוד על-פי האישום, בפברואר אשתקד כתב כהן הודעת איום על גבי קיר הפייסבוק של חה"כ יפעת קריב, לפיה "אני רצחתי שניים, והשלישית יכולה להיות אישה. לא מאמינים? כנסו לקיר שלי ותקראו".

באותו מועד כתב כהן הודעת איום ברצח נוספת על גבי קיר הפייסבוק של ח"כ גילה גמליאל, אשר תוכנה: "שלום לך, זה אני שרצחתי שני אנשים, ויש סיכוי שאני ארצח בפעם השלישית. את אולי רוצה לפגוש אותי".

מהלך חודש מארס 2013 כתב כהן הודעת איום על גבי קיר הפייסבוק של ח"כ מרב מיכאלי, אשר תוכנה: "שלום לך מרב. אני עמוס כהן, הרוצח מבשרת ציון, והרצח האחרון שלי זה היה יחד עם חבר שלי שהוא בן של שופט. שנינו רוצחים סדיסטים. ודרך אגב, את ובעלך זוג ממש יפים. ראיתי אתכם לפני שבועיים. אתם ממש מקסימים".

עוד על-פי האישום, באפריל אשתקד כתב כהן הודעה בה איים לרצוח את בני משפחתה של הדוגמנית גלית גוטמן, בתגובה להערתה של גוטמן על גבי קיר הפייסבוק של תוכנית הבוקר של זכיינית ערוץ 2 קשת, אשר תוכנה: "שלום לך מהרוצח, ויש סיכוי שאני ארצח בפעם השלישית, ואני מקווה שזה לא יהיה אחד מהמשפחה שלך".

במאי 2013 כתב כהן הודעת איום ברצח לח"כ אופיר אקוניס, בתגובה לתוכן שהעלה ח"כ אקוניס על גבי קיר הפייסבוק שלו, אשר תוכנה: "ואני נראה לי בכלל שזה אתה אופיר שאני ארצח אותו. אמת, אני מבולבל. אני לא יודע מי יהיה השלישי שאני ארצח אותו. תעזור לי, אולי אתה תגיד לי אם אתה מתאים להיות השלישי שאני ארצח אותו".

את האיום על שר האוצר, יאיר לפיד, כתב כהן במאי 2013 בהודעה על גבי קיר הפייסבוק של ח"כ זאב אלקין, אשר תוכנה: "שלום, אני רצחתי שני אנשים, ויש סיכוי שאני ארצח בפעם השלישית, וזה יכול להיות גם יאיר לפיד שר האוצר. על החתום עמוס כהן הרוצח, מבשרת ציון, ירושלים".

באוגוסט כתב כהן הודעת איום ברצח שרת המשפטים ציפי לבני על גבי קיר הפייסבוק שלה, אשר תוכנה: "ציפי לבני, אני חושב שזאת השלישית שאני ארצח אותה, ואני רצחתי כבר שני אנשים".

באותו חודש כתב כהן גם הודעת איום ברצח ח"כ זהבה גלאון על גבי קיר הפייסבוק שלו, אשר תוכנה: "חברים, מה אתם אומרים, היא מתאימה להיות הנרצחת השלישית שלי?".

אישום נוסף בו הורשע כהן מתייחס לאירועים שארעו בעת דיון במעצרו בבית משפט השלום בתל-אביב בפני השופט שמאי בקר, במהלכו איים כהן בפגיעה שלא כדין בשופט בקר, כשאמר: "אני רצחתי שני אנשים, ויש סיכוי שארצח בפעם השלישית, ויש סיכוי שזה יהיה אתה, וגם אחרים". זאת, תוך שהוא מצביע לעברו של השופט בקר ולאחר מכן הצביע גם לעברם של אנשים נוספים אשר נכחו באולם בית המשפט, בכוונה להפחיד את השופט בקר.

הרג אדם ולא נתן את הדין

השופט קובו התייחס בגזר הדין לסיבות שהביאו את הנאשם לבצע את העבירה, וציין כי "הסיבות שהביאו את הנאשם לבצע את העבירה נוגעות לנפשו ולמצפונו, אשר כפי הנראה מייסרים אותו בשל מעשה שעשה שגרם למותו של אדם, ואשר לא נתן עליו מעולם את הדין, בבחינת 'החטא ועונשו'. כפי שהסתבר במהלך ניהול המשפט, לדברי הנאשם, הוא ואדם נוסף (לדבריו, בן של שופט) גרמו למותו של אדם בשנת 2001 באזור ים המלח. נושא זה נחקר על-ידי המשטרה, אך הנאשם לא הועמד לדין בגינו, ומאז לא מצא הנאשם מזור לנפשו.

"בתקופה מאוחרת יותר, בשנת 2012, בהליך מעצר לצרכי חקירה בקשר לאיום שלכאורה ביצע, קבע בית המשפט כי הנאשם מרבה לחשוב על רצח, ויש סיכוי שירצח בשלישית (לאחר שכבר הורשע בעבירת הריגה, ולאחר המעשה האמור בים המלח). הנאשם ביקש במעשיו בתיק זה להביא את הנושא לתודעה הציבורית, כדי שאותו רצח שבו לטענתו היה מעורב בו ייחקר עד תום, ועל כן ביצע את העבירות האמורות, אשר כוונו לאישי ציבור".