המלחמה בהון השחור: ישראל וארה"ב חתמו על FATCA

מההסכם עולה כי מרבית הגופים המוסדיים יהיו פטורים מדיווח על לקוחות אמריקאים, ועול הדיווחים יוטל על הבנקים

משה אשר / צילום: אלון רון
משה אשר / צילום: אלון רון

עכשיו זה רשמי: ממשלות ישראל וארה"ב חתמו על הסכם לשיתוף מידע בנושא מס של אזרחים בשתי המדינות. ההסכם נחתם על רקע כניסתם כללי ה-FATCA בארה"ב לתוקף אתמול.

במסגרת כללי ה-FATCA אמורים כל הגופים הפיננסים בעולם, להעביר פרטים לרשויות האמריקאיות בנוגע ללקוחותיהם האמריקאים ונכסיהם. כללי ה-FATCA אמורים לחול על כל הגופים הפיננסים, אך מההסכם בין ממשלת ארה"ב לישראל, עולה כי יינתן פטור לרוב הגופים המוסדיים. כך לדוגמה, גופים המנהלים חיסכון פנסיוני, קרנות השתלמות וקופ"ג למטרות מיוחדות, יהיו פטורים מיישום ה-FATCA. הסיבה לפטור, היא שממילא אותם כספים מנוהלים בבנקים, ולכן ידווחו באמצעות הבנק.

ההסכם אמור להחליף את הקשר בין הבנקים הישראלים לרשויות בארה"ב, כאשר מי שיתווך בין הצדדים הם רשות המיסים הישראלית, שתקבל את המידע מהגופים הפיננסים בישראל. המידע שיימסר יכלול פרטים אודות חשבונות פיננסים המוחזקים בישראל בידי אזרחי ארצות הברית, תושבים בעלי גרין קארד, וחברות המוחזקות על ידי תושבים אמריקאים. בנוסף, ההסכם יאפשר גם לרשויות בישראל לקבל מהאמריקאים מידע לגבי נכסים של תושבים ישראלים בארה"ב.

"אבן דרך"

המשנה לממונה על הכנסות המדינה ומי שעמדה בראש הצוות הישראלי למשא ומתן, פרידה ישראלי, מסרה היום: "ההסכם מהווה אבן דרך בשיתוף הפעולה הבין לאומי בתחום חילופי מידע בין רשויות המס. עם זאת, מאחר וההסכם עדיין לא נכנס לתוקף ואין בשלב זה חובה חוקית של המוסדות הפיננסים לביצוע הליכי זיהוי, נעביר בקרוב למשרד האוצר האמריקאי בקשה שתאפשר לדחות את בדיקת החשבונות החדשים בתקופת המעבר".

במקביל לכך, שלשום הפיץ המפקח על הבנקים דודו זקן מכתב לבנקים בנוגע ליישום כללי ה-FATCA. מכיוון שטרם הושלמו הליכי החקיקה בישראל, נוצר מצב שבו לכאורה לבנקים אין חובה חוקית, ולעיתים אף יכולת, ליישם את הוראות ה-FATCA, בפרט לגבי פתיחת חשבונות חדשים. על כן בנק ישראל הודיע לבנקים, כי בהתאם להסכם שנחתם עם האמריקאים, בנקים יוכלו לפתוח חשבון ללקוחות אמריקאים ללא הליך הזיהוי הנקבע לפי ה-FATCA, וישלימו את ההליך לאחר שייכנס ההסכם לתוקף.

הסכם זה הוא חלק ממדיניות של רשויות רבות בחו"ל להדק את הפיקוח על מעלימי המס, גם במחיר של פגיעה בפרטיות. בהקשר להסכם הנוכחי אמרה היום עו"ד יעל גרוסמן, המתמחית בנושא הלבנת הון וני"ע: "החידוש המרכזי הוא שהבנקים בישראל יעבירו מידע לרשות המס בישראל, כאשר עד היום עברו דיווחים ונמסר מידע מהבנקים לרשות להלבנת הון בלבד. כעת נפתחה האופציה להעברת מידע לרשויות המס בישראל. במקרה הזה זה אומנם רק ביחס לתושבי ואזרחי ארה"ב, אבל כידוע- ברגע שנפתח הפתח זה רק עניין של זמן עד שזה יתרחב", היא אומרת.