מקורות תעביר כ-460 מ' ש' לאוצר - ותמחק חוב לאגודת מי גולן

במסגרת ההסדר שנחתם בין המדינה לבין חברת המים מקורות, סוכם על מחיקת חוב של כ-230 מיליון שקל של אגודת מי גולן לחברת מקורות

חברת המים מקורות ומשרד האוצר חתמו על הסכם שלפיו החברה תעביר לקופת המדינה כ-460 מיליון שקל. מדובר בהסכם שאמור להסדיר מחלוקות כלכליות ישנות שנתגלעו בין הצדדים ולסיים התחשבנויות עבר על פערים בתשלומים שהחברה העבירה למדינה בשנים 1993-2007.

מדובר בפערים שמקורם בחישובים שנויים במחלוקת של עלויות מים, השקעות ברכוש, סוגיות מיסוי ועוד.

ההסכם גובש בתום הידברות שנמשכה שנים, ובעקבות החתימה עליו למדינה לא יהיו דרישות נוספות ממקורות ביחס לתקופת ההתחשבנות ולזו שקדמה לה. על פי ההסכם, גם למקורות וגם לרשות הלאומית למים ולביוב לא יהיו תביעות כספיות מהמדינה ביחס לאותה תקופה.

ההתחשבנות הממושכת בין הצדדים כללה גם חוב שצברה אגודת המים מי גולן לחברת מקורות, בעיקר בעקבות פער באופן החישוב של עלות המים שהאגודה סיפקה ל-27 יישובים ברמת הגולן משנת 1994 ועד 2010: האגודה אמונה על אגירת מי הקולחין המשמשים לחקלאות וחברת מקורות אמונה על הולכתם אל הלקוח באמצעות התשתיות שבבעלותה.

המחלוקת בין הצדדים נתגלעה על רקע אופן חישוב שונה של עלות המים בידי שני הגופים. הפער בין המחירים שנקבה האגודה לאלה שקבעה מקורות הוסדר רק בשנת 2010 מתוקף של צו שהוציאה רשות המים.

"יוסיף לחוסן הכלכלי"

החוב שאליו טענה מקורות לאגודה, כ-230 מיליון שקל, נמחק כמעט כולו מתוקף ההסכם החדש ומי גולן תשלם בעקבותיו לחברת המים רק כ-5-6 מיליון שקל.

שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, סילבן שלום השתתף בטקס לחתימת ההסכם בין הצדדים ואמר: "ההסכם נחתם לאחר שנים רבות של מחלוקות כלכליות והוא מהווה הישג מרשים ומשמעותי עבור שני הצדדים.

"ההסכם הזה חשוב, יתרום לקידום משק המים ויאפשר לגייס כספים בריבית נמוכה למען המשך הפיתוח של משק המים".

גם מנכ"ל חברת מקורות, שמעון בן חמו, בירך על ההסכם ומסר היום ל"גלובס": "ההסכם יאפשר לחברה להתמודד עם אתגרי העתיד שעומדים לפניה ויוסיף לחוסן הכלכלי שלה".